Pagina 1 van 1

Schakelen geartronic

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:18
door hendrik38
Hello everybody,

Ik ben hier nieuw met een pas gekochte v70 uit 2008 nieuw model. Nu moet ik een beetje wennen aan de geartronic en dan met name het schakelen ervan. Bij het binnen de bebouwde kom rijden tot een km of 50 per uur schakelt de geartronic veel om zo laag mogelijk toeren te hebben....dit is veel meer dan de zes traps....hoe kan dit?
Ps ik ben een leek op techni sch gebied

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:22
door bart simpson
meer als 6 gaat het niet worden, verplaats je pook onder het rijden even naar manueel, dan zie je in welke versnelling je op dat moment rijdt

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:32
door hendrik38
Ja...het blijven idd 6 versnellingen.....maar hij schakelt tussendoor van bijv 2100 naar 1800 toeren binnen de 4 de versnelling. Heeft dit iets met de koppelomvormer te maken?

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:48
door Oceanracer
Wel eens van een lock-up gehoord?

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:53
door hendrik38
Nee, geen idee sorry....wat doet dat?

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:55
door Johan s60
Die zet de koppelomvormer vast, dus geen slip

Geplaatst: 12.01.2013 - 20:58
door Oceanracer
Bij een koude bak, blijft hij slippen, waardoor je de toerenteller heen en weer ziet bewegen. Als de bak op temperatuur is, moet het slippen op vaste snelheid over zijn.

Geplaatst: 12.01.2013 - 21:03
door hendrik38
Hmmmmm.....hij doet het altijd bij langzaam optrekken warm of koud....heb het idee dat het software matig is om zo laag mogelijk in toeren te blijven om zuinig te rijden..als ik de auto de sporen geef schakelt hij in grovere stappen zonder deze tussenschakelingen...

Geplaatst: 12.01.2013 - 21:09
door Oceanracer
Als de bak warm is en je rijdt een tijdje bijvoorbeeld 50 km/u en je geeft een beetje gas bij, stijgt dat het toerental gelijk, of loopt het gelijk op met de rijsnelheid?

Geplaatst: 12.01.2013 - 21:17
door hendrik38
Toerental stijgt met de snelheid...waarom vraag e dit?

Geplaatst: 12.01.2013 - 21:22
door Oceanracer
Omdat, als eerst het toerental stijgt en dán pas je snelheid toeneemt, je bak blijft slippen en dát is niet goed.

Ik denk dat je bak gewoon in orde is, maar dat je hinder ervaart van het probleem wat een beetje bij deze bak "hoort" en hij daarom rond de 50 km/u wat zoekerig is. Wellicht dat een reset, al dan niet gecombineerd met een flush, enige verbetering kan geven, maar zekerheid daaromtrent durf ik je niet te geven.

Geplaatst: 12.01.2013 - 23:05
door lint
Lijkt niet zoveel mis te zijn met je geartronic, is meer een producteigenschap.
Je kan altijd even met een andere V70 rijden om te vergelijken.

Geplaatst: 13.01.2013 - 18:03
door Varioclean
@hendrik38,

je hebt 6 voorwaartse versnellingen in je v70,

in serie met de bak zit de koppelomvormer die slipt om soepel te kunnen rijden en schakelen met de automaat,

deze koppelomvormer kan ook worden overbrugd, dwz uitgeschakeld worden.

als de koppelomvormer slipt bv tijdens optrekken, maakt de motor extra toeren tov vd bak, als de koppelomvormer overbrugd wordt, dan niet.

dit geeft de auto in 3,4,5,6e versnelling per versnelling ahw 2 mogelijke overbrengingen:

met slip, dus met hoger motortoerental, of zonder slip,

dus de bak schakelt bij optrekken bv naar 2,3,4,4overbrugd,5,5overbrugd,6,6overbrugd dus acht keer.

groet,