Pagina 1 van 1
piepende dynamo of stuurpomp of waterpomp of aircopomp
Geplaatst: 14.01.2013 - 16:09
door sleutelaar
zie onderwerp. ik hoor een piepend komen geluid naarmate de motor op bedrijfstemp komt.
welke kan het zijn?
van de distributie komt het gelukkig niet.
verder staan de riemen strak genoeg.
welke items aan de multiriem zijn het gevoeligst?
ik voelde aan de stuurpomp en de dynamo. die waren niet abnormaal warm.
dus? wie heeft een soortgelijk probleem gehad met wat als oorzaak?
Geplaatst: 14.01.2013 - 16:13
door V70/2.4D/2003
De koude zal er wel debet aan zijn. Men neme de spuitbus met WD40 en gaat los op draaiende en bewegende delen. Dan zal het probleem zeer waarschijnlijk wel over zijn.
Geplaatst: 14.01.2013 - 17:54
door lint
Misschien versleten riem? Of riem te strak gespannen, kunnen ook nog de geleiderollen van de multiriem zijn. Inspuiten met WD40 is een tijdelijke oplossing, werkt wel overigens.
Geplaatst: 16.01.2013 - 22:28
door sleutelaar
Dank voor jullie reacties.
Misschien dat de kou eraan mee werkt idd. want eerder was het mij niet zo opgevallen. Ik hoorde wel ietsje geluid, maar niet zo duidelijk als nu.
De riem komt niet te strak over overigens. Volgens mij is hij ook niet zo oud.
Bij een 440 zijn er toch geen geleiderollen? Het is toch: krukaspoelie -> airco -> stuurpomp -> waterpomp -> krukaspoelie?
Hoe zit dat dan met wd40. Kan me nauwelijks voorstellen dat je een rubberriem met een olie mag inspuiten. Draaiende delen zoals lagers e.d. natuurlijk wel.
Ik kan me eigenlijk zo slecht voorstellen dat het aan de riem zelf licht. Een versleten riem geeft toch een kort piepend geluid bij even gas geven, en niet continu?
Nogmaals, heeft iemand een continu dergelijk bijgeluid gehad bij warme motor bij een versleten airco/dynamo/water/of stuurpomp?
Geplaatst: 17.01.2013 - 12:26
door wpee
Het hoeft niet de riem te zijn, om er zeker van de zijn monteer eens andersom (omgekeerde loop) of een nieuwe.
WD40 niet gebruiken, hooguit een andere specifieke spay voor riemen bedoelt.
Het piepen kan ook de stuurpomp zijn of specifieker het overdrukventiel hiervan. Houdt het stuur eens in de aanslag links of rechts meteen beetje druk, is het geluid dan erger of hetzelfde?
Geplaatst: 17.01.2013 - 12:33
door Blade
Silicone spray werkt daar goed voor. Wd40 lost rubber op. Ik denk dat het airco snaartje te slap staat. Is een klein riempje.
Geplaatst: 18.01.2013 - 21:24
door sleutelaar
bedoel je de dynamosnaar?
het is niet het klassieke geslip van een slappe dynamo snaar bij gasgeven en veel electrischiteitsgebruik. Dat houdt even kort aan.
Dit is continu.
Geplaatst: 18.01.2013 - 21:35
door Blade
Ja die bedoel ik. De vrijloop van de aircopomp zou geluid kunnen maken, maar ook de dynamo. Of heel simpel 1 van de 2 riemen die een geluid maken.
Haal eens dat kleine snaartje eraf (10min werk) en start dan eens! Als het dan weg is weetje alweer wat meer.
Geplaatst: 16.02.2013 - 18:50
door sleutelaar
het bleek de multiriem te zijn. een klein beetje wd40 op de riem zelf en het piepen was meteen weg.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
Geplaatst: 16.02.2013 - 21:46
door Msuidgeest
Dat wordt dus binnenkort een klusje doen.
Geplaatst: 17.02.2013 - 13:01
door Michel84
Ik heb hetzelfde gehad met m'n 480 2.0i, alles onderzocht/uitgesloten en het bleek toen de krukaspoelie te zijn.
Geplaatst: 17.02.2013 - 13:42
door Ramon&Ramon
Poika schreef:Silicone spray werkt daar goed voor. Wd40 lost rubber op. Ik denk dat het airco snaartje te slap staat. Is een klein riempje.
WD40 lost geen rubber op.is voor alle toepassingen op smeergebied bruikbaar..
Geplaatst: 17.02.2013 - 13:42
door Ramon&Ramon
sleutelaar schreef:het bleek de multiriem te zijn. een klein beetje wd40 op de riem zelf en het piepen was meteen weg.
dat is geruststellend, het is dus niet de distributie.
waarschijnlijk is de multiriem iets versleten.
Je hebt twee riemen als het goed is,mits je airco hebt.
Geplaatst: 17.02.2013 - 14:05
door lint
Inderdaad mijn 480 met airco heeft een multiriem en een aparte riem voor de dynamo.
Geplaatst: 25.02.2013 - 18:44
door sleutelaar
aan Michel84: wat bedoel je met " het bleek de krukas poelie te zijn"?
Slipte de riem om de krukaspoelie? Kan zo'n multiriempoelie verslijten dan? wat veroorzaakte het geluid dan?
aan Ramon: wd40 is toch een olieachtige substantie, en lost dan toch wel rubber op? daarbij: een riem hoort toch niet gesmeerd te worden, hij hoort toch juist grip te hebben? als ik mijn fantasie erop los zou laten, dan zou ik er juist talk-poeder op doen. (geen serieuze optie natuurlijk)
Ik verdenk trouwens mijn stuurpomp ervan te zwaar te lopen. (relatief weinig stuurbekrachtiging). Als ik de multi-riem vervang zal ik eens kijken hoe zwaar die loopt.
Geplaatst: 25.02.2013 - 18:56
door Ramon&Ramon
WD40 lost geen rubber op en is ook niet echt bedoeld om een multirien te smeren,maar om een geluidje in de riem op te sporen.
En talk poeder is voor baby,s,dat spul kun je niet op een multieriem doen natuurlijk,dan weet je zeker dat hij slipt.
Geplaatst: 08.03.2013 - 20:58
door sleutelaar
ik heb toch eens talkpoeder geprobeerd, haha, en het werkt wel.
Geplaatst: 08.03.2013 - 22:31
door Shockwave
Ik heb hetzelfde gehad met m'n 480 2.0i, alles onderzocht/uitgesloten en het bleek toen de krukaspoelie te zijn.
Ik heb precies hetzelfde gehad. De symptomen van TS komen op mij over als idd de krukaspoelie.
Geplaatst: 08.03.2013 - 23:55
door Ramon&Ramon
Dat lijkt mij ook,of de aircopomp piept,kan ook de spanrol zijn van de multieriem.dynamo wellicht?
Eigenlijk alles wat draait aan die kant kan de oorzaak zijn.