Pagina 1 van 2

Flexibel uitlaatgedeelte en katalysator 2.4D en D5 hetzelfde

Geplaatst: 15.01.2013 - 21:43
door ...
Weet iemand of het flexibele uitlaatgedeelte en de katalysator van een 2.4D en een D5 van 2001-2004 hetzelfde zijn?

Geplaatst: 16.01.2013 - 06:18
door V70/2.4D/2003
Ehm...katalysator? Op een diesel? Als er al zoiets op zit dan is het een roetfilter.
Kijk eens op www.winparts.nl of soorgelijke site's. Daar heb je plaatjes en weet je het zo. Veel verschil verwacht ik persoonlijk niet.

Geplaatst: 16.01.2013 - 09:49
door mjeuring
Af fabriek hebben ze geen roetfilter, als er al wat zit is het of de eerste demper of een retrofit filter.
Hadden ze tussen 2001 en 2004 al een 2.4D? Ik dacht alleen de D5

Geplaatst: 16.01.2013 - 17:22
door ...
Diesel hebben wel degelijk een katalysator, die zit bij de 2.4D en D5 direct na het flexibel uitlaatgedeelte.

Reden dat ik het vraag, is dat een ik een flexibel gedeelte met een zogenaamde katvervanger heb gezien, maar die zou voor de 2.4D zijn. Ik zie optisch zo gauw meer (edit typefoutje:) geen verschillen, maar misschien dat de insiders er iets meer over kunnen zeggen?

Geplaatst: 16.01.2013 - 17:48
door Ramon&Ramon
Katalysator verhaal klopt.
Voorpijp,flexdeel,kat..........

Geplaatst: 23.01.2013 - 12:00
door ...
Helaas heb ik nog geen zekerheid. Volgens het bedrijf wat de katvervanger levert kan het volgens de lijst niet, maar voor zover ik het begrepen heb is de 136pk 2.4D toch technisch identiek aan de 163pk D5 (bouwjaar 2004) en zit het verschil 'm het motormanagement?

Zou iemand misschien in Vida (toch?) kunnen kijken of mijn vermoeden klopt? De klem die de dealer heeft toegepast is niet meer afdoende om het flexibele uitlaatdeel in toom te houden en vervanging van het hele deel met katalysator wordt een prijzig geintje. Ondanks flink wat tegenslagen kan ik dat financieel nog wel verwerken, maar de hierna getoonde katvervanger is toch aanzienlijk stuk voordeliger en het kan ook geen kwaad i.v.m. eerder opspoelen van de turbo.

Geplaatst: 23.01.2013 - 12:57
door Rippie V70
De 2.4D 130PK (D5244T2) is mechanisch inderdaad gelijk aan de D5 163PK (D5244T)

Verschil zit hem het management.

Geplaatst: 23.01.2013 - 13:16
door Ramon&Ramon
Automaat en handgeschakeld is verschillend!

Geplaatst: 23.01.2013 - 20:37
door Rippie V70
Automaat en handgeschakeld is verschillend!
Hoe bedoel je dat Ramon? Heeft een D5244T2 een ander automaat dan een D5244T?

of heeft een automaat een ander uitlaat dan een handgeschakelde?

Geplaatst: 23.01.2013 - 21:53
door ...
Bedankt voor de antwoorden!

De katvervanger die ik op het oog heb is voor een handgeschakelde 2.4D. Ik heb zelf ook een handgeschakelde D5, dus op dat punt zou het geen verschil maken.

Geplaatst: 23.01.2013 - 23:53
door Ramon&Ramon
Rippie V70 schreef:
Automaat en handgeschakeld is verschillend!
Hoe bedoel je dat Ramon? Heeft een D5244T2 een ander automaat dan een D5244T?

of heeft een automaat een ander uitlaat dan een handgeschakelde?
Onderdeelnummers zijn verschillend voor een auto of handbak!

Geplaatst: 24.01.2013 - 23:35
door ...
Ramon, kun jij met zekerheid aangeven dat de onderdeelnummers voor zowel de 2.4D als de D5 met handbak wel identiek zijn?

Geplaatst: 25.01.2013 - 13:26
door Ramon&Ramon
Die zijn volgens Vida het zelfde,waag er een telefoontje aan de dealer aan voor de zekerheid..

Geplaatst: 28.04.2013 - 02:17
door ...
Vandaag tijdens het sleutelen een antwoord gekregen op deze vraag. Dit uitlaatgedeelte is toch verschillend voor een 2.4D en een D5. Ik had een katvervanger voor een 2.4D besteld, maar het stuk tussen de turbo en het flexibele uitlaatgedeelte was te lang. Ook was de stand van de flens bij de turbo afwijkend.

Ik heb inmiddels na het flexibele gedeelte de uitlaat door geslepen. Het gedeelte tussen de tussendemper en het flexibele gedeelte is wel goed passend. Binnenkort maar eens vragen of Auto Rima het 90 graden knikje net na de turbo op voorraad heeft. Het geheel is dan best eenvoudig pas te maken. Ik ben alleen zelf geen held met een lasapparaat, dus beperk me tot drie puntlasjes. Een vriend van me zal de uitlaat dan rondom dicht lassen met professionele apparatuur.

Vandaag ook maar gelijk de IPD subframebussen geplaatst. Wat maken die een wereld van verschil zeg op een auto met 270.000 km op de teller! Sowieso een geslaagde dag. Laatste jaren heb ik de hobby om wat aan de auto te klussen een beetje laten vallen, maar vond het heerlijk weer even de handen vuil te maken.

Geplaatst: 28.04.2013 - 10:35
door edraket
Heb je niet "per ongeluk" een kat van een 2.4D van MY 2006> gekregen? Deze zijn inderdaad anders.

Geplaatst: 28.04.2013 - 12:15
door ...
Ze hadden alleen voor de 2.4D vanaf 2001 een vervanging liggen. Maar zo komt het uiteindelijk ook wel goed. Als ik de katvervanger combineer met het knikje van de originele voorpijp, gaat het prima passen.

Wil alleen de originele voorpijp bewaren voor een eventuele wijziging van de apk regels. Ik weet dat Auto Rima het flexibele deel ook los levert, dus ze zullen vast het knikje ook hebben liggen.

Ben benieuwd hoeveel beter de turbo straks op pakt.

Geplaatst: 28.04.2013 - 13:27
door M@rcel
S60_D5 schreef:Vandaag ook maar gelijk de IPD subframebussen geplaatst. Wat maken die een wereld van verschil zeg op een auto met 270.000 km op de teller!
Nog nadelen gemerkt? Meer trillingen ofzo?

Geplaatst: 28.04.2013 - 14:31
door ...
Nog wat te vroeg om hier een goed oordeel over te kunnen geven. Heb alleen een rondje stevig doorgereden en wat bochten gepakt. Eind komende week heb ik wel weer wat langere ritten gehad en kan hier dan iets zinnigs over zeggen.

Wat de verbeteringen zijn:
- Ondanks twee nieuwe draagarmen trok de auto wat weg tijdens het remmen. Had ook wat trillingen tijdens het remmen. Is nu volledig weg.
- Bonk tijdens schakelen is nu ook weg. Daarvoor waren alle motor- en versnellingsbaksteunen vervangen, nu eindelijk weg.
- Zoekerig weggedrag is verleden tijd
- Stuurprecisie is toegenomen en de auto is koersvaster in lange bochten.

Kort geleden heb ik een veerpootbrug geplaatst, maar de IPD bussen maken een veel groter verschil. Voor een ieder die een betere wegligging wil met een S60/V70/S80, zou ik dit als eerste stap aanraden. Pas daarna zou ik pas naar andere schokbrekers/verlaging etc. gaan kijken.

Ik ga zelf niet meer verder dan dit. Ik had de bussen en de uitlaat aangeschaft om de auto technisch in een zeer goede staat te krijgen voor een eventuele verkoop. Niet ieders keus, maar ik houd er niet van een auto met gebreken te verkopen. En de gemaakte kosten zullen zich misschien nog wel terug verdienen. Na heel wat jaren is een auto die al heeeeel erg lang wil hebben (Ford Mondeo ST220 3.0V6) eindelijk binnen bereik gekomen. Volvo bevalt goed, maar sinds de overstap naar Volvo mis ik wel de wegligging van m'n oude auto's en de Mondeo is goedkoper en makkelijker om zelf aan te sleutelen. Ik moet eerlijk zeggen dat de afweging om de Volvo te verkopen nu wel lastiger wordt, omdat de auto nu zoveel beter stuurt.

Geplaatst: 29.04.2013 - 09:41
door V70 T5 assen
De kwaliteitsbeleving is in een volvo vele malen beter dan in de ford.
Heb zelf een mondeo gehad (geen st ) .

Geplaatst: 29.04.2013 - 20:47
door ...
Klopt, wat dat betreft een lastige afweging. Heb zelf drie Mondeo's gehad, fijne auto's, maar kwalitatief minder dan Volvo. Een ST220 heeft dan echter weer een wegligging, dynamiek en rij-beleving die je bijvoorbeeld in een S60R weer niet terug vind. Lastig lastig lastig, want de Volvo stuurt nu ook weer behoorlijk lekker.