Pagina 1 van 3

Wegvallen vermogen 1.6d

Geplaatst: 17.01.2013 - 20:48
door T!M
In de afgelopen 10.000 km heb ik al vijf keer gehad dat tijdens het rijden het vermogen wegvalt.

De auto reageert dan nog nauwelijks op het gaspendaal en wil nagenoeg niet meer versnellen. Nadat de auto even uitgezet is en weer wordt gestart is het probleem weg. Ik krijg geen foutmeldingen op de bc.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Kan de Volvo-dealer 'm uitlezen incl. datum/tijd waarop de storing zich heeft voorgedaan (deze heb ik namelijk opgeschreven)?

Geplaatst: 17.01.2013 - 21:32
door Fons099
Ja.
De BC slaat in principe iedere storing op.

Geplaatst: 18.01.2013 - 13:00
door Kobayashi
Bougies?

Geplaatst: 18.01.2013 - 13:02
door t5power
Kobayashi schreef:Bougies?
Ik zou geen bougies in jouw motor verwachten...

Geplaatst: 18.01.2013 - 13:12
door Fons099
t5power schreef:
Kobayashi schreef:Bougies?
Ik zou geen bougies in jouw motor verwachten...
Maar als je ze tegenkomt, heb je meteen ook het probleem te pakken...

Geplaatst: 18.01.2013 - 13:51
door Ramon&Ramon
Gloeibougies!Die zitten er wel in en zijn de al getest op werking?

Geplaatst: 18.01.2013 - 14:06
door Fons099
Gloeibougies werken toch alleen tijdens een koude start en niet tijdens het rijden?

Geplaatst: 18.01.2013 - 14:09
door Ramon&Ramon
Dat klopt en een korte periode erna om het roken tegen te gaan..
Laat hem eerst goed uitlezen en de storingen wissen en dan kijken wat hij doet!

Geplaatst: 18.01.2013 - 22:03
door V50-Mart
EGR klep, Turbo probleem (lekke slang, etc), verstopt brandstoffilter?

Geplaatst: 18.01.2013 - 22:39
door Phacoid
Luchtmassameter?

Geplaatst: 18.01.2013 - 23:02
door Karizma
Ik wens het je niet toe maar bij mij was dat het begin van de ellende.
Na 4 maand en 2 garages zijn ze er uit dat de turbo zijn beste tijd heeft gehad.

Geplaatst: 19.01.2013 - 08:32
door T!M
Ik heb de auto gekocht bij 69000 km... en de 60.000km is volgens mij "goedkoop" uitgevoerd. Woensdag gaat ie naar Dealer Scholten in Nijmegen. Ik zal aangeven dat ze naar de bougies en het brandstoffilter moeten kijken.

Is dat standaard voor de 80.000km beurt?

Geplaatst: 19.01.2013 - 11:40
door janvanmeer
T!M schreef:Ik heb de auto gekocht bij 69000 km... en de 60.000km is volgens mij "goedkoop" uitgevoerd. Woensdag gaat ie naar Dealer Scholten in Nijmegen. Ik zal aangeven dat ze naar de bougies en het brandstoffilter moeten kijken.

Is dat standaard voor de 80.000km beurt?
Naar mijn mening zitten er in een 1.6D geen bougies. Om de 60.000 dient het dieselfilter vervangen te worden volgens Volvo. Bij mijn auto heb ik het nu 3 keer vervangen maar als ik het oude filter leeg laat lopen (doe ik in een glazen fles om het goed te kunnen zien)zie ik uitsluitend heldere diesel en geen water of andere verontreinigingen.

Geplaatst: 19.01.2013 - 11:48
door janvanmeer
Karizma schreef:Ik wens het je niet toe maar bij mij was dat het begin van de ellende.
Na 4 maand en 2 garages zijn ze er uit dat de turbo zijn beste tijd heeft gehad.
Hoe wordt de diagnose gesteld dat hij zijn beste tijd heeft gehad?
Bij mij zou ik de toestand ook willen controleren (314.000 km en de eerste)Mij is verteld door Turbo hoed dat een turbo geen slijtage kent omdat er een zg. zwevend lager in zit. Een grote voorwaarde is dat deze altijd voldoende olie heeft.
Specialist Ramon Ramon weet daar veel meer van dan ik.

Geplaatst: 19.01.2013 - 13:08
door Karizma
janvanmeer schreef: Naar mijn mening zitten er in een 1.6D geen bougies. Om de 60.000 dient het dieselfilter vervangen te worden volgens Volvo. Bij mijn auto heb ik het nu 3 keer vervangen maar als ik het oude filter leeg laat lopen (doe ik in een glazen fles om het goed te kunnen zien)zie ik uitsluitend heldere diesel en geen water of andere verontreinigingen.
In een 1.6D zitten gloeibougie's die nodig zijn bij het starten maar wanneer ze stuk zijn zou dit ook een probleem met het vermogen kunnen geven, is een gekend probleem bij de 1.6D
Wel opletten, de gloeibougie's kunnen vastzitten en afbreken en dan heb je nog een ander probleem....

Mijn wagen is uitgebreid getest bij 2 dealers en er zijn diagnose rapporten opgestuurd naar "Volvo". Uiteindelijk bleek dat de druk die wordt opgebouwd door de turbo niet meer zo hoog is als zou moeten. De oorzaak zou roetvorming zijn op de variabele shoepen van de tubro...

Geplaatst: 19.01.2013 - 16:48
door V50-Mart
janvanmeer schreef:
Karizma schreef:Ik wens het je niet toe maar bij mij was dat het begin van de ellende.
Na 4 maand en 2 garages zijn ze er uit dat de turbo zijn beste tijd heeft gehad.
Hoe wordt de diagnose gesteld dat hij zijn beste tijd heeft gehad?
Bij mij zou ik de toestand ook willen controleren (314.000 km en de eerste)Mij is verteld door Turbo hoed dat een turbo geen slijtage kent omdat er een zg. zwevend lager in zit. Een grote voorwaarde is dat deze altijd voldoende olie heeft.
Specialist Ramon Ramon weet daar veel meer van dan ik.
Volgens mij klopt dat niet, want mijn volvo dealer wist te melden dat mijn turbo aan slijtage onderhevig is, en dat ze het in de gaten zullen houden

Geplaatst: 19.01.2013 - 18:14
door Ramon&Ramon
Vervuiling kan voorkomen,even er in kijken dus en dan maar zien wat er aan de hand is,gebruik je de voorgeschreven olie?
Als de variabele werking van de turbo stuk is dan heb je vermogensverlies!

Geplaatst: 19.01.2013 - 19:54
door janvanmeer
Ramon&Ramon schreef:Vervuiling kan voorkomen,even er in kijken dus en dan maar zien wat er aan de hand is,gebruik je de voorgeschreven olie?
Als de variabele werking van de turbo stuk is dan heb je vermogensverlies!
Ik heb foto van zijaanzicht turbo bijgevoegd. Zo ziet deze er uit. Ik gebruik alleen volsyntheet 5w/30. Ik ververs om de 8.000 a 10.000 km incl. filter. Ik vul altijd tot max peilstok. De motor verbruikt zichtbaar zeer weinig olie. Bij verversen staat deze nog op max. Er moet erbij zeggen dat met de wagen vrijwel alleen snelweg wordt gereden met snelheid niet boven 100 en cc altijd aan.

Geplaatst: 19.01.2013 - 21:27
door Fons099
Altijd cc en niet boven de 100?
Gewoon af en toe lekker doortrappen.

Geplaatst: 21.01.2013 - 14:47
door Kobayashi
janvanmeer schreef: In een 1.6D zitten gloeibougie's die nodig zijn bij het starten maar wanneer ze stuk zijn zou dit ook een probleem met het vermogen kunnen geven, is een gekend probleem bij de 1.6D
Dat was ook wat met mij zei in de garage.. vandaar mijn eerste reactie.