Pagina 1 van 4

Ruitensproeier bevriest V70 D3 Limited Edition 2012

Geplaatst: 17.01.2013 - 23:15
door Martinvh
Mede Volvo-rijders,

Als tevreden C30 rijder heb ik onlangs mijn vader (60jr) ook overtuigd van de Zweedse degelijkheid. Hij ruilde zijn MB E280 CDI Combi in voor een V70 D3 Limited Edition van 2012 met ca. 10.000km.

Echter werd hij na een week bezit geconfronteerd met een bevroren voorruit na het sproeien (na 1u rijden, dus niet net na vertrek). En later zelfs met een geheel bevroren sproeisysteem.
De dealer had er blijkbaar zomervloeistof in laten zitten, wat is afgezogen en vervangen door vloeistof tot -20 graden.

Het probleem is echter niet verholpen. De ruit blijft bevriezen wanneer je met -7gr bij 120 km/u de ruit sproeit, omdat (blijkbaar) de sproeierkoppen of het reservoir niet verwarmd worden?

Hoort er bij deze auto sprake te zijn van enige vorm van verwarming van de sproeikoppen of reservoir? Blijft immers raar dat een auto van € 54k die niet zou hebben en mijn C30 van de helft nergens last van heeft.

Alvast bedankt.

Geplaatst: 17.01.2013 - 23:24
door mad
Wellicht zijn de leidingen nog niet voorzien van de nieuwe vloeistof?!
Eerst even doorspoelen.....

Geplaatst: 17.01.2013 - 23:37
door Martinvh
Goede tip, dat had ik moeten vermelden: leidingen zijn goed doorgespoeld.

De vraag is voornamelijk: "zou er enige vorm van verwarming aanwezig moeten zijn"?

Geplaatst: 18.01.2013 - 00:05
door lint
Op alle uitvoeringen van de V70 my 2013 zijn verwarmde ruitensproeierkoppen standaard.

Geplaatst: 18.01.2013 - 07:04
door Bakboord1
-20 is ook wel erg weinig.
Zelf heb ik -60 omdat het anders alsnog op je voorruit aanvriest na het vervliegen.

Geplaatst: 18.01.2013 - 08:34
door Quota
Ik had van de week ook last van bevroren leidingen en koppen, heb er sterkere antivries bij gedaan en nu is alles weer gangbaar, de leidingen zijn vaak niet het probleem, bij mij zat het vooral in de sproeikoppen. De auto na een rit bij voorkeur in een parkeergarage zetten zal het grootste probleem oplossen, en daarna inderdaad flink doorsproeien!

Ben het met je eens dat het wel vreemd is dat dit gebeurt is, ik heb mijn dealer ook gebeld, want die hebben hem de laatste twee keer gevuld...
Je komt er met dit weer wel achter hoe vaak je deze sproeiers gebruikt, en hoe irritant het is als ze het niet doen..

Geplaatst: 18.01.2013 - 10:23
door tvc15
Ook als de V70 van TS's vader MY12 is heeft hij verwarmde sproeierkoppen. Het nadeel van verwarmde sproeierkoppen is dat bij weinig gebruik van de sproeiers de alcohol uit de vloeistof verdampt en de vriespuntverlaging van de vloeistof in het voorste deel van de leiding dus afneemt. Resultaat: vloeistof bevriest als het op de ruit komt en als je pech hebt bevriezen je sproeierkoppen als je de auto een tijdje stilzet. Vaak (en niet te kort) sproeien helpt om dit probleem te voorkomen.

Geplaatst: 18.01.2013 - 15:20
door Hans oet Twent
Ik had het gisteren ook. Terug rijdend uit Bayern. Zelfs de wisserbladen gingen niet meer terug in de oorspronkleijke vorm. Met als resultaat strepen van 4 tot 5 cm breed omdat het blad daar de ruit niet raakt. Sproeien was ook een zeikstraaltje. Hielp ook niets.
Maar goed ik heb helaas geen Volvo..... meer.

Geplaatst: 18.01.2013 - 15:33
door Quota
Hans oet Twent schreef:Ik had het gisteren ook. Terug rijdend uit Bayern. Maar goed ik heb helaas geen Volvo..... meer.
En hans, verwacht dat de pijn een beetje? :razz: :lol:

Geplaatst: 18.01.2013 - 16:47
door Hans oet Twent
Weet je ik zit nu in een Laguna 1.5 dci met m'n kop tegen het dak aan, en waar mijn kids niet achter me kunnen zitten vanweg de te kleine ruimte tussen de stoel en bank...... Ik wil het er niet over hebben wat één doffe ellende. Maarrrrrrrr er gaat verandering in komen.

Ennihow on-topic met dit weer is het niet alleen een V70 probleem maar een algemeen probleem. Gisteren stonden de truckers ook regelmatig hun ruitenwissers te ondoen van prut en bende.

Geplaatst: 18.01.2013 - 16:52
door OGA244
wordt die bevrijdende 14% bijtelling toch als knellend ervaren :shock:

Geplaatst: 18.01.2013 - 17:02
door diesel01
Hans oet Twent schreef:Weet je ik zit nu in een Laguna 1.5 dci met m'n kop tegen het dak aan, en waar mijn kids niet achter me kunnen zitten vanweg de te kleine ruimte tussen de stoel en bank...... Ik wil het er niet over hebben wat één doffe ellende. Maarrrrrrrr er gaat verandering in komen.

Ennihow on-topic met dit weer is het niet alleen een V70 probleem maar een algemeen probleem. Gisteren stonden de truckers ook regelmatig hun ruitenwissers te ondoen van prut en bende.
Ga jij mij nou vertellen dat het richting Bayeren huilen met de pet is op de weg?
Als ik dat zo lees dan zijn bevroren sproeiers mijn minste zorg morgen..

Geplaatst: 20.01.2013 - 00:17
door den toerist
Zijnde grotere Volvo's niet standaard voorzien van verwarmde ruitensproeiers?

Geplaatst: 20.01.2013 - 07:14
door Rutger
-7 met rijdende temperatuur aan ongeveer 120km, zit je aan een windchill van rond de -21,66. Neem daarbij dat de ruit een koud oppervlak is en je hebt bevriezing.

Aanrader is dus om vloeistof te gebruiken die tegen koudere temperaturen kan. Zelfs als de koppen verwarmd zijn blijf je met dit soort verschijnselen zitten.

Geplaatst: 20.01.2013 - 11:19
door Henielma
Ik heb me aangeleerd om als het vriest de ruitensproeier pas te gebruiken als het interieur van de auto op temperatuur is. Dit helpt om aanvriezen van de vloeistof te voorkomen.

Geplaatst: 20.01.2013 - 11:29
door bart simpson
en zo is het

Geplaatst: 20.01.2013 - 11:59
door Volvoman
Hier is de boel helaas ook bevroren... Doet wat armoedig aan.

Geplaatst: 20.01.2013 - 16:36
door Thom
...zeker voor een scandinavische auto! Ik zet de helm vast op (ene meneer simpson :razz:..), maar de premium Duitsers hebben dit beter voor elkaar, stoelen en interieur zijn vele malen sneller warm, ondanks de elektrische verwarming op bv. de D5.

Geplaatst: 20.01.2013 - 16:39
door Volvoman
of ik had antivries moeten toevoegen.... :oops:

Geplaatst: 20.01.2013 - 16:42
door Thom
Uit het instructieboekje:

"Verwarmde sproeikoppen*
De sproeikoppen worden bij vorst automatisch verwarmd om te voorkomen dat de sproeier- vloeistof bevriest."