Pagina 1 van 1

Pingelen?

Geplaatst: 18.01.2013 - 19:10
door janpie
Beste Forumers:

Zit al een tijdje te dubben wat het kan zijn.
Ik heb het over pingelen.
Het is mij telefonisch door een Volvo spec. verteld dat dat bij onze auto's niet meer voorkomt.
Maar toch heb ik er last van. Om nu ellenlange onderzoek te voorkomen(uurloon)
wil ik het met jullie delen.

Wat doet de motor.
Bij belasting oftewel met caravan rijden, vooral als het omhoog gaat.
bij vol acceleren gaat het pingelen :(

Motor is dan op bedrijfstemperatuur natuurlijk..

Wie heeft dit ook of heeft het gehad?
En wat is er dan aan gedaan?
Kan het schade geven aan de motor?
Is het een sensor?



gr jan

Geplaatst: 18.01.2013 - 19:14
door Ramon&Ramon
Kan een defecte pingelsensor zijn..
Uitlezen eerst maar dan!

Geplaatst: 18.01.2013 - 19:17
door janpie
Waar zit zo'n ding en wat kost ie Ramon
Is dat een moeilijk klussie

Geplaatst: 18.01.2013 - 21:11
door w.stif
Er schieten mij een paar dingen te binnen.
Pingelsensor
Lambda
katalysator
uit laten lezen
verkeerde brandstof, ik vraag me af of hij het ook heeft bij die duurdere loodvrij benzine's

Geplaatst: 18.01.2013 - 22:49
door janpie
Lambda is bij mij net +/_ 20000 km oud.
Verkeerde brandstof komt bij mij niet voor. Ben daar een mietje in.
Altijd Schell, en als ik met caravan rij dan komt er een hogere octaan gehalte in 98/100. Ik hoop niet op en katalysator. Wel heb ik een resonantie in mijn hitteschild of flex stuk. Ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft.

Geplaatst: 18.01.2013 - 22:50
door janpie
Dus pingelsensor of de kat :-k

Geplaatst: 20.01.2013 - 00:38
door edraket
Pingelen ontstaat door een verkeerd brandstof mengsel, verkeerd ontstekingstijdstip of onvolledige verbranding. EEn motor pingelt eerder bij een laag toerental dan bij een hoog toerental, al kan pingelen bij een hoog toerental echt destructief voor een zuiger zijn, bij een laag toerental kan het meestal niet zoveel kwaad.
Inderdaad is de pingelsensor de verdachte, die moet ten aller tijde voorkomen dat een motor zowiezo kan pingelen. Deze zit aan de voorkant van het blok geschroefd onder het inlaatr spuitstuk.
Verder kan de lmm of een lambda sensor stuk zijn waardoor het brandstof mengsel niet goed meer is. Uitlezen zoals al eerder is aangegeven is de eerste stap.

Geplaatst: 20.01.2013 - 09:37
door ovwest
Hoge belasting bij laag toerental. Rij je op lpg?

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/p/pin ... ngelen.htm

Geplaatst: 20.01.2013 - 10:05
door janpie
Ik tank altijd 95ron shell in de vakantie's tank ik "als ik met caravan rijd" 95 of hoger 98/100. Ik probeer altijd merk benzine te tanken

Op het moment heb ik er geen last van, Alleen met caravan of als er veel passagiers in de auto zitten.en dan voornamelijk na lange ritten.

Ik heb geen foutmeldingen.

Heb ook gelezen dat het misschien wel eens een uitlaatspruitstuk pakking zou kunnen zijn. of een scheurtje in het spruitstuk.. klopt dit of staat het er los van?

Geplaatst: 20.01.2013 - 10:06
door janpie
ovwest schreef:Hoge belasting bij laag toerental. Rij je op lpg?

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/p/pin ... ngelen.htm
mooi uitgelegd

Geplaatst: 20.01.2013 - 10:13
door janpie
edraket schreef:Pingelen ontstaat door een verkeerd brandstof mengsel, verkeerd ontstekingstijdstip of onvolledige verbranding. EEn motor pingelt eerder bij een laag toerental dan bij een hoog toerental, al kan pingelen bij een hoog toerental echt destructief voor een zuiger zijn, bij een laag toerental kan het meestal niet zoveel kwaad.
Inderdaad is de pingelsensor de verdachte, die moet ten aller tijde voorkomen dat een motor zowiezo kan pingelen. Deze zit aan de voorkant van het blok geschroefd onder het inlaatr spuitstuk.
Verder kan de lmm of een lambda sensor stuk zijn waardoor het brandstof mengsel niet goed meer is. Uitlezen zoals al eerder is aangegeven is de eerste stap.



Dus het inlaatspruitstuk moet er dan af..
kunnen ze direct de carterventilatie meenemen!!
zou hem iid maar eens gaan uitlezen.