Pagina 1 van 1
storing codes standverwarming
Geplaatst: 19.01.2013 - 14:59
door Gast
Sinds enkele dagen werkt mijn standverwarming niet meer. Bij directe inschakeling is het apparaat wel hoorbaar (fan-geluid), maar slaat niet aan. Ik verdenk het brandstofpompje of het relais:
* Brandstofpompje heb ik losgekoppeld en voorzien van het voltage dat op de behuizing stond. Geen enkele reactie/klik o.i.d.
* Tijdens het opstarten van de standkachel geeft de originele bekabeling naar de brandstofpomp geen spanning (relais defect?)
Tijdens het uitlezen trof ik de volgende foutcodes aan:
* CEM 5F40 (brandstofpomp, signaal te laag, permanent)
* CEM 5F41 (oververhittingsthermostaat, te laat signaal, permanent)
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? (relais vervangen (waar kan ik deze vinden?) of ander brandstofpompje aanschaffen of andere meetmethode gebruiken?)
V70 D5, 2005
Geplaatst: 19.01.2013 - 15:01
door Ramon&Ramon
Nieuwe software proberen als eerste..
Geplaatst: 19.01.2013 - 15:11
door Johan s60
Op de brandstof pomp staat een knipper signaal dus geen permanente spanning, ieder puls is een slag vd pomp.
Lijkt me eerder een probleem met de oververhittingsthermostaat werkt de waterpomp wel?
Kan ook zijn dat ie via de computer van een beveiligings slot afgehaald moet worden na 3x in de fout te zijn gegaan.
Even naar de dealer voor een goede diagnose, zomaar dingen vervangen schiet niet op
En een component extern voorzien van spanning is uit den boze
Geplaatst: 19.01.2013 - 19:58
door marnixc70
Grote kans dat de waterpomp stuk is. Makkelijk te fixen.
Geplaatst: 22.01.2013 - 09:36
door Gast
De auto is door 2 dealers uitgelezen. Beide troffen dezelfde storing aan die ik al eerder beschreef.
1 gaf aan dat het brandstofpompje niet meer goed zou zijn en vervangen moest worden.
Ander gaf aan dat de brandstofpomp nog nooit vervangen was door hen, dus dat zou nagenoeg uitgesloten zijn.
Heb nu besloten om a.s. zaterdag de standkachel uit elkaar te halen en deze goed schoon te maken. Mocht het daarna niet gaan werken, dan ga ik een nieuwe brandstofpomp bestellen (a 163 euro....)
Dank voor jullie reacties en ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: 22.01.2013 - 11:01
door TPRPowerflush
Ik heb ongeveer het zelfde, eerst waterpompje kaduuk.
Ding vervangen, toen niet meer willen starten op de zelfde manier, je moet hem horen tikken bij het starten, dan ontsteekt hij.
Volgens mij gebruikt hij gewoon de hoofd brandstofpomp die in de tank zit.
Nu kreeg ik een tip van iemand om de sensor die op de kachel zit aan de voorkant ook te verdenken, waak is dat het euvel.
Hou rekening met het 3 x foutstarten, hij schakelt zich zelf dan uit en krijg je hem niet meer aan de gang zonder reset met de juiste apparatuur.
Geplaatst: 23.01.2013 - 22:21
door Johan s60
Standkachel heeft een eigen pompje dat op impulsen werkt, en ziet er ongeveer zo uit.
Geplaatst: 24.01.2013 - 23:43
door TPRPowerflush
Ah, ik ga morgen even kijken hoe dat er uit ziet, hij zit dus bij het benzinefilter in de buurt...
Geplaatst: 27.01.2013 - 10:30
door Koosvm
die brandstofpomp is bij mij ook vervangen. ding kan dus wel degelijk stuk gaan (xc70 my05)
Geplaatst: 27.01.2013 - 15:38
door Gast
Gisteren de standkachel uit elkaar gehaald. Alles zag er wonderbaarlijk schoon uit. Electromotortje, schoepen, vlamsensor etc, alles was in orde.
Alles weer in elkaar gezet en systeem geactiveerd: geen aanvoer van diesel door brandstofpomp... Thermostaat doorgemeten, gaf een constante weerstand van 3,6 ohm, maar dat leek niet betrouwbaar voor dit onderddel.
Thermostaat kortgesloten en de standkachel ging branden, YES!. Na 4 uur zoeken, sleutelen en schoonmaken het euvel gevonden.
Morgen onderdeel maar even bestellen/ophalen. (3730414).
In de flexibele uitlaatslang zat ook een kleine barst, iemand een idee hoe dit makkelijk gefixed kan worden?
Geplaatst: 27.01.2013 - 16:27
door Johan s60
TPRPowerflush schreef:Ah, ik ga morgen even kijken hoe dat er uit ziet, hij zit dus bij het benzinefilter in de buurt...
Deze is achteraf ingebouwd, weet niet of de orginele daar ook zit.
Geplaatst: 27.01.2013 - 19:33
door Gast
ja, bij de originele ook zo. Er zijn ook modellen die de brandstofpomp dicht in de buurt van de standkachel hebben, maar kans is groot dat deze onder de auto voor het rechter achterwiel zit