Pagina 1 van 1

volvo vrachtwagen met nieuwe rem techniek (stalen ballen)

Geplaatst: 22.01.2013 - 12:52
door inbedrijf

Geplaatst: 22.01.2013 - 12:54
door Ben
Da's toch gewoon het systeem dat ook al in veel personenwagens zit!
Zou het rekening houden met het gewicht van de lading?

Geplaatst: 22.01.2013 - 13:05
door BlackcurrantV70
Hoog tijd dat dit verplicht wordt op alle vrachtwagens

Geplaatst: 22.01.2013 - 14:13
door Phacoid
Ben schreef:Da's toch gewoon het systeem dat ook al in veel personenwagens zit!
Zou het rekening houden met het gewicht van de lading?
Naar ik gelezen had maakt de elektronica de berekening op basis van gewicht van de truck + gewicht van de lading.

Overigens is het zicht vanuit de cabine indrukwekkend. Je zou toch echt denken dat de vrachtwagen er tegen zal gaan.

edit: bij de beschrijving staat ook dat de lading 40 ton zwaar is tijdens de demonstratie.

Geplaatst: 22.01.2013 - 16:42
door rotterdammertje010
die gene in de personen wagen geef toch wel even gas !

Geplaatst: 22.01.2013 - 16:58
door Jeroen C
Ik had jou daar wel ens even willen zien :D

Geplaatst: 22.01.2013 - 17:47
door Phacoid
rotterdammertje010 schreef:die gene in de personen wagen geef toch wel even gas !
Volgens mij is dat gewoon het effect omdat de vrachtwagen eerst zacht remt en daarna pas de volledige remkracht gebruikt. De demo die je ziet met de witte V70 in en uit de truck zijn hetzelfde denk ik. V70 op cruise a 20 km/u?

Geplaatst: 22.01.2013 - 19:04
door Frederik Welvaert
De concurrentie was hen wel 2 jaar voor:

verschil is wel dat de Mercedes niet automatisch stopt voor stilstaande obstakels (wat ik persoonlijk wel vreemd vind eigenlijk, wel vol remmen voor rijdende obstakels, maar niet stoppen voor stilstaande obstakels...)
Phacoid schreef:
rotterdammertje010 schreef:die gene in de personen wagen geef toch wel even gas !
Volgens mij is dat gewoon het effect omdat de vrachtwagen eerst zacht remt en daarna pas de volledige remkracht gebruikt. De demo die je ziet met de witte V70 in en uit de truck zijn hetzelfde denk ik. V70 op cruise a 20 km/u?
probeer jij aan 20km/h de cruise control eens aan te leggen :p die werkt pas vanaf 30km/h bij Volvo ;)

Geplaatst: 22.01.2013 - 19:14
door Johan s60
Best knap, en dan toch nog mooi doseren op het laatst

Geplaatst: 22.01.2013 - 20:32
door JeroenSpock
En dat met 40 ton... Ik heb wel eens een noodstop gemaakt met een lege gelede bus bij 85 km/u, dat waren 2 reflectorpaaltjes (50 meter dus)
Maar in de vrachtauto mag je je gordel wel om hebben als hij zo onverwacht zelf remt :P

Geplaatst: 22.01.2013 - 22:04
door diesel01
Ben schreef:Da's toch gewoon het systeem dat ook al in veel personenwagens zit!
Zou het rekening houden met het gewicht van de lading?
Je gaat even voorbij aan het feit dat Mercedes Benz dit al langere tijd op zijn trucks had voordat Volvo city safety had.
Overigens zal men verbaasd zijn wat een truck met max maximum massa af kan remmen indien de truck en oplegger zijn uitgerust met de laatste snufjes.
Men heeft een enorme inhaal slag gemaakt wat de overall veiligheid ten goede komt.
De grootste veiligheidsfactor zit in de cabine.

Geplaatst: 22.01.2013 - 22:29
door JeroenSpock
diesel01 schreef:De grootste veiligheidsfactor zit in de cabine.
Tussen de oortjes ja ;)

MB had in 1997 al vrachtauto's die elkaar via infrarood konden volgen, zoals die road train van Volvo nu doet. Zelf sturen, gas, remmen, en ook daar met 1 bestuurder in het voorste voertuig.