Pagina 1 van 2

Met hoeveel kilometers een V70 kopen?

Geplaatst: 23.01.2013 - 12:56
door Elho
Hoi,

In mijn zoektocht naar een Volvo (of auto in het algemeen) geef ik altijd 100.000 km als maximum op, je moet toch iets ingeven. Maar tot welke kilometerstand kan je eigenlijk gaan om niet na een half jaar al zware onderhoudskosten te hebben? Hoeveel kunnen die dieselmotoren (in het bijzonder de 2.0D's) hebben vooraleer ze mankementen beginnen te vertonen?

thanks !

Geplaatst: 23.01.2013 - 13:07
door BlackSapphire
Volgens mij kun je daar niet gemakkelijk een algemene uitspraak over doen. Volvo motoren zijn doorgaans betrouwbaar. Daarom noemen sommigen een 200.000 km auto 'pas ingereden'. Maar nalatig onderhoud of een 'maandagochtendwerkstuk' kan een hele hoop leed veroorzaken. Dus check bij een occasion altijd de onderhoudshistorie (boekje, stempels aanwezig, nota's aanwezig?)

Het hangt natuurlijk van je budget af, maar ik heb indertijd gezocht op <100.000 km. En dat is me goed bevallen. En nu ben ik inmiddels de 200.000 km gepasseerd, en komen er inderdaad toch wat onderhoudszaakjes tevoorschijn.

Geplaatst: 23.01.2013 - 13:16
door Elho
hmm inderdaad, qua budget zit ik te denken aan maximum 15.000eur. Onderhoudshistorie lijkt me inderdaad wel een goeie indicator ... Heb vooral bang van distributieriem die moet vervangen worden bij een auto vanaf 120.000 - 130.000 km...

Geplaatst: 23.01.2013 - 19:18
door lint
Waarom die angst voor het vervangen van de distributieriem? Hoeft pas bij 160.000-180.000 km dus bij 120.000 km heb je nog tijd om te sparen en bij 200.000 is de vervanging al gedaan bij goed onderhoud.

Geplaatst: 23.01.2013 - 19:32
door E.T.
Voor een bepaald budget ben ik gauw geneigd om eerder te kiezen voor een jongere auto met meer km dan een oudere met minder km. En zoals eerder is gezegd, alles staat en valt met het onderhoud.

Geplaatst: 23.01.2013 - 20:49
door Elho
Hmm klopt beide!

Geplaatst: 24.01.2013 - 10:04
door jpwg001
Mijn auto heeft bijna 260.000 km gelopen en loopt nog steeds erg lekker. Op naar de 300.000!

Geplaatst: 24.01.2013 - 13:41
door edraket
Ik heb altijd auto's net uit de lease gekocht, dus met zo'n 180.000 km op de teller. In de praktijk (rijd zo'n 30k/jr) kun je dan het eerste jaar probleemloos rijden, daarna kom je toch wel fors in de kosten. Meestal een koppeling bij de diesels en andere delen zoals draagarmen/intercooler/remmen enz enz. Om deze reden heb ik besloten een nieuwere aan te schaffen met een ton op de klok, ik hoop dat ik daarmee veel langer uit de onkosten kan blijven. In theorie is het een beetje lood om oud ijzer, maar ik rijd nu wel in een frissere auto met minder ergernissen.
Zeker nu de 2e hands prijzen zo hard zijn gedaald is het wel interessant om minder km's te kiezen.

Geplaatst: 24.01.2013 - 21:37
door Elho
Bedankt voor de bijdrage!

Geplaatst: 24.01.2013 - 23:22
door PGV90
Elho,
Ik zou ook wel naar de uitvoering kijken en type motor;
in NL zijn in 2008/2009 nogal veel versies verkocht met:
- de 2.0 (140 pk) benzine die net wat te licht is
- basic interrieur uitvoering.

Gelukkig koopt men in Belgie meestal net iets luxere versies en meest ook diesel - en dat voor 10.000 euro minder dan in NL,
dus het moet je vast lukken een goede te vinden.

Succes.

Geplaatst: 27.01.2013 - 11:48
door Elho
Ben inderdaad op zoek naar de gulden middenweg, de 2.0D diesel met 136 pk ! De 1.6 lijkt me wat te licht ... Prijzen liggen tot nu toe rond de 13500 - 14900 eur voor een km stand van 100.000 - 130.000 km.

Het zal er van de zomer wel van komen, eerst die E46 tegen een schappelijke prijs de deur uit krijgen ...

Geplaatst: 05.02.2013 - 22:34
door tdvXC90T6
Ik heb ook nog nooit een nieuwe auto aangeschaft. Preventief onderhoud kan veel ellende voorkomen. Ik heb tot nu toe altijd meteen alle vloeistoffen en filters, distributie- en multiriem vervangen. Slijtage-onderdelen (remmen, schokbrekers, draagarmen etc.) komen op den duur toch wel. En je moet bij een tweedehands exemplaar ook gewoon geluk hebben. Ik blies na twee maanden de koppakking eruit, da's dan gewoon pech...

Geplaatst: 05.02.2013 - 23:22
door schenk
Vraag is lastig te beantwoorden... Heb begin vorig jaar een V70 MY08 gekocht. Heb toen aan een bevriende Volvo techneut gevraagd waar ik goed aan deed. Omdat ik naar ex-lease auto's zat te kijken met meer dan 150K km op de teller, adviseerde hij de 2.4D Volvo motor boven de 2.0D PSA motor. Zijn ervaring was dat deze laatste motoren meer problemen leverden...

Enfin... Mooie V70 2.4D (163PK) gekocht met 150K op de teller. Vette pech dat mijn multiriem brak bij 160K. Verder loopt-ie als een zonnetje. Jaar later en er staat 180K op. Tijd voor een grote b€urt. Zal mij benieuwen.

Geplaatst: 06.02.2013 - 22:41
door Elho
Een 2.4 is dan belastingtechnisch niet zo interessant hier in België...

Geplaatst: 07.02.2013 - 19:05
door BigSur
... maar dat is voor mij een klein minpuntje in verhouding tot de meerwaarde van deze 2.4D motor... heb het mij nog niet beklaagd.

Geplaatst: 07.02.2013 - 19:10
door Elho
Hmm akkoord, als je veel kilometers maakt mag je best wat freude am fahren hebben ;-) Ik doe eigenlijk helemaal niet zoveel km's. Goede nieuws is dat mijn e46 is gereserveerd en in mei de deur uitgaat. Kan dus terug wat concreter beginnen zoeken ;-)

Geplaatst: 07.02.2013 - 19:18
door Arnold
Misschien is dit wat voor je. Perfect en snel en super netjes mee om gegaan. Nog als nieuw.
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=54301

Geplaatst: 07.02.2013 - 21:09
door Elho
Lol dat is zeker iets voor mij! Al kan ik voor mijn budget dan maar een halve kopen! Wil er max 15000 aan geven. Wat hier in B niet onrealistisch is :-)

Geplaatst: 07.02.2013 - 21:10
door Arnold
Oké. Succes er mee. Ben benieuwd wat het wordt.

Geplaatst: 07.02.2013 - 22:05
door Elho
Veel zal afhangen van een testrit die ik binnenkort plan. Jammer genoeg enkel nog maar eens v60 kunnen rijden!