Pagina 1 van 1
PIH in de winter
Geplaatst: 23.01.2013 - 22:03
door s60magic
Zat me af te vragen hoe het systeem werkt in de winter, ik begreep dat de PIH electrisch en ( hybride gecombineerd ) achterwielaandrijving heeft. betekend dit dan, dat je in de winter in de power stand moet rijden, of hebben we dan een achterwielaandrijving.
Geplaatst: 23.01.2013 - 22:43
door Frederik Welvaert
Het moet niet natuurlijk, maar AWD is wel handig als het glad is ja.
Ik stel me meer vragen bij het warm krijgen van het interieur van zo'n PIH (en eigenlijk nog meer bij volledig elektrisch aangedreven auto's) dan gaat er toch wel enorm veel vermogen naar de verwarming?
Geplaatst: 23.01.2013 - 23:01
door Magliaveli
Er zit een electrische AWD stand op die actief blijft tot de 150 km/h (staat in de uitgebreide technische specificaties tenminste).
In pure heeft hij alleen achterwiel aandrijving, en met 200nm zou dat toch leuk moeten zijn (driften, behalve als de tractie controle niet uit kan)
Geplaatst: 23.01.2013 - 23:06
door s60magic
Mijn schoonvader heeft een mercedes, ondanks de traction control is het een drama bij glad wegdek.
Re: PIH in de winter
Geplaatst: 24.01.2013 - 06:36
door Hoes
s60magic schreef:Zat me af te vragen hoe het systeem werkt in de winter, ik begreep dat de PIH electrisch en ( hybride gecombineerd ) achterwielaandrijving heeft. betekend dit dan, dat je in de winter in de power stand moet rijden, of hebben we dan een achterwielaandrijving.
Kijk maar eens op foto's van de middenconsole. Daar zit rechtsonder een knopje "AWD" of "el AWD" (heb volgens mij 2 varianten gezien; was wellicht bij voorserie auto). De auto zal (ook in Hybrid modus) zelf de elektromotor inschakelen voor het AWD effect. Als de batterijspanning te laag is zal de verbrandingsmotor moeten zorgen voor voldoende spanning op het electrische AWD-deel. Overigens bijzonder dat dit tot 150km/u blijft werken. Of de auto bij het kiezen voor AWD ook de Power modus selecteert weet ik niet. Zou logisch kunnen zijn want Power modus is ook een combi van voor- en achterwielaandrijving. Alleen in powermodus is de topsnelheid 230 km/u. Ra ra hoe kan dat? Wellicht 230 alleen met volle accu en kortstondig?
Geplaatst: 24.01.2013 - 11:31
door NielsPHEV
een gewone D5 zonder electromotor haalt ook 230 kmh daar heb je de emotor dus niet voor nodig sterker nog die doet boven de 150kmh uberhaupt niet meer mee
Overigens kan je de PIH elctrisch voorverwarmen en zou het me niet verbazen wanneer bij koude in hybride modus vrij vlot de diesel aanslaat. Thermische energie is namelijk "afval" als de diesel draait en je kunt de e energie dan dus beter inzetten om meer electrisch te kunnen rijden
Geplaatst: 24.01.2013 - 21:11
door basvolvo75
Heren,
In de vrij uitgebreide handleiding van de PIH die al op de volvocars site is te bekijken cq downloaden staat het nodige beschreven over de AWD stand maar ook over de preconditioning. Dit laatste houdt in dat de auto aan de laadpaal electrisch wordt voorverwarmd om de accu in een betere toestand te brengen voor gebruik. Hey is dus een standverwarming die ook ervoor zorgt dat de hybride aandrijving beter gaat functioneren. Wel leren om op tijd de zaak aan te laten gaan, of met de afstandsbediening bij het ontbijt je auto laten weten dat je er straks aankomt! Oh ja, de preconditioning werkt ook los van het lichtnet en gebruikt dan de dieselmotor om eea voor te verwarmen.
Hoe het in de praktijk gaat werken moeten we natuurlijk nog gaan zien, maar wellicht dat er hier op het forum geluksvogels zijn die morgen een van de eerste 135 exemplaren krijgen??
Geplaatst: 27.01.2013 - 11:09
door regel42
hm, hoeveel graden moet dat accupakket dan hebben om goed te functioneren ?
Geplaatst: 27.01.2013 - 11:25
door Magliaveli
Ca 20 a 25 graden C (inwendig) voor optimaal functioneren heb ik ergens gelezen.
Geplaatst: 27.01.2013 - 13:08
door ZX10r
Geplaatst: 11.03.2013 - 21:44
door badi
Ik heb hem sinds 25 januari, dus uitgebreid kunnen oefenen in de sneeuw, als de auto koud is start bij lage buitentemperaturen vrijwel altijd de dieselmotor, en heb je dus voorwielaandrijving. Dan is er weinig aan de hand. Als de auto op temperatuur is en je rijdt elektrisch dan sta je bij lage snelheid zo achterstevoren. Dan dus snel de AWD-stand inschakelen en er is geen vuiltje meer aan de lucht!
Gr Bart
Geplaatst: 11.03.2013 - 22:28
door RichieB
@badi: kan je de auto ook voorverwarmen met de Volvo OnCall app als hij niet aan de lader hangt?
Geplaatst: 12.03.2013 - 07:15
door ZX10r
als je een standkachel hebt wel
Geplaatst: 12.03.2013 - 07:20
door RichieB
Dat is dus precies mijn vraag: heeft de PIH MY13 in de standaarduitvoering een standkachel?
Geplaatst: 12.03.2013 - 18:55
door badi
Die van mij heeft een standkachel, is standaard naar mijn mening, anders heb je volgens mij ook geen verwarming als je electrisch rijdt. Voorverwarmen kan electrisch als hij aan de lader staat (in de garage bijvoorbeeld), als je buiten parkeert kun e voorverwarmen met de standkachel. Ik denk dat voorverwarmen met de standkachel ook gaat als hij niet aan de lader hangt, heb het alleen nog niet geprobeerd.
Gr Bart
Geplaatst: 12.03.2013 - 20:04
door RichieB
Een standkachel staat voor MY14 als standaard in de PIH folder. Voor MY13 niet. Maar als jij optie 273 niet hebt meebesteld is het kennelijk ook voor MY13 standaard.
Geplaatst: 12.03.2013 - 20:13
door Zoefje
In de Belgische brochure staat bij de standaard uitrustig: motor en interieur verwarming brandstof gestuurd.
Geplaatst: 12.03.2013 - 20:16
door Paul
In de garage erg fijn dat het elektrisch kan, aangezien hier anders elke ochtend het brandalarm afgaat van twee ronkende V60's
