Pagina 1 van 1

Wat vinden jullie van een V40 diesel?

Geplaatst: 24.01.2013 - 12:08
door jaspers FZR
hallo allemaal,

Het is in dit geval niet voor mijzelf, ik rijd naar volle tevredenheid in een 460 :)

Maar mijn beste maatje wil van wagenpark wisselen. Hij heeft een skoda fabia en zijn vriendin een suzuki swift uit 2007 ze hebben nog maar 1 auto nodig, dit moet dan wel een stationbak worden, bij voorkeur een Volvo. Een collega van ons doet zijn v40 diesel weg, en wil een swift.

Dus 1 en 1 is al snel 2 en ze zijn aan het kijken of er een leuke ruil mogelijk is. Met geschiedenis en onderhoud zit het wel goed. ik meen dat er 2ton op de klok staat.

Maar hoe zit het nu met die diesel? Zijn die een beetje goed, ik zie veel hoge km standen, dus dat geeft vertrouwen. Is het een "echte"volvo? of is deze diesel ergens anders vandaan getoverd?

Ongetwijfeld zijn mijn vragen ergens anders op het forum wel te vinden, maar die zoekfunctie helpt niet zo goed... dus vandaar nog maar een vraag!

Geplaatst: 24.01.2013 - 12:10
door Ramon&Ramon
Dieselmotor is van Renault en er zijn 4 types motoren!

Geplaatst: 24.01.2013 - 12:15
door jaspers FZR
Okee, ik moet dus echt even bouwjaar en type weten om te weten wat er exact onder de kap ligt.

hmm renault motor... tsja in mijn 460 ligt er natuurlijk ook een van renault... daar ben ik meer dan tevreden over.

Maar toch... het blijft bij mij vraagtekens oproepen!

Geplaatst: 24.01.2013 - 12:27
door dutchlimits
Zolang er niks bijzonders mee is gebeurd dan zijn die motoren prima hoor.

Geplaatst: 24.01.2013 - 12:57
door V480-S60
Ik heb jarenlang met heel veel plezier een V40 1.9 Diesel gereden. Dit was een model uit november 2000 (MY2001) en dus PhaseII. Dit was de meest krachtige versie met 115 pk en 265 Nm. Een fijne goed rijdende auto met een betrouwbare motor.

Enige minpuntje is dat na circa 225.000 km de turbo het had begeven. En dat de slang tussen de intercooler en de radiateur wel eens kan scheuren. Er is echter een gemodificeerde slang ingekomen die degelijker was en niet scheurde.
Helaas is mijn exemplaar bij 309.000 km totall loss gegaan door een aanrijding.

Geplaatst: 24.01.2013 - 14:06
door lint
Renault maat over het algemeen redelijk goede motoren, de auto's zelf willen wel eens wat minder zijn.

Geplaatst: 24.01.2013 - 16:42
door Buurtje
Ik geloof, en ik kan je alleen vertellen wat ik hier heb gelezen, dat de PhaseII motoren een stuk fijner zijn dat de PhaseI.
Ik had zelf een PhaseII 115pk, maar die heb ik onlangs verkocht nadat de koppakking lek was gegaan en repareren net zo duur was als een vergelijkbare kopen. (was bij 320.000 op de teller)

Geplaatst: 24.01.2013 - 21:13
door v401958
Sinds een half jaar ben ik ook de bezitter van een Volvo v40 1.9 diesel
phase II van 2003 met toen een km.stand van 172.000 en ben daar meer dan tevreden over.

Het gemiddelde verbruik over zo'n 20.000 km is 1:18,4 waar ik ook dik tevreden mee ben.

Kortom een aanrader deze auto's !

Geplaatst: 24.01.2013 - 21:40
door diesel01
Ik heb een 2002 115pk diesel gehad en die reed erg goed en was heerlijk zuinig, 1op20 was geen probleem.
Hij is weg gegaan bij 240.000km omdat het budget een S60 toeliet.

Geplaatst: 25.01.2013 - 10:12
door 360Degreez
Hoi Jaspers,

V40 is een prima reisbak, rijdt heerlijk op lange afstanden. De 1.9D Phase1 zou ik echter links laten liggen. De motor is erg primitief (niet eens common rail), lawaaiig en met zijn 90pk alles behalve krachtig.

De 1.9TD (let op de T) in de Phase2 is een veel nieuwere motor, veel beter!
Een phase2 herken je aan de heldere koplampen, scherpere hoeken in de bumpers en een onderbroken bumperstrip.

Succes met je aankoop/ruil!

Geplaatst: 25.01.2013 - 10:42
door Buurtje
360Degreez schreef:Hoi Jaspers,

V40 is een prima reisbak, rijdt heerlijk op lange afstanden. De 1.9D Phase1 zou ik echter links laten liggen. De motor is erg primitief (niet eens common rail), lawaaiig en met zijn 90pk alles behalve krachtig.

De 1.9TD (let op de T) in de Phase2 is een veel nieuwere motor, veel beter!
Een phase2 herken je aan de heldere koplampen, scherpere hoeken in de bumpers en een onderbroken bumperstrip.

Succes met je aankoop/ruil!
En aan de blokjesgrill ipv de verchroomde verticale banen

Geplaatst: 25.01.2013 - 12:21
door Jers3n
Buurtje schreef:
360Degreez schreef:Hoi Jaspers,

V40 is een prima reisbak, rijdt heerlijk op lange afstanden. De 1.9D Phase1 zou ik echter links laten liggen. De motor is erg primitief (niet eens common rail), lawaaiig en met zijn 90pk alles behalve krachtig.

De 1.9TD (let op de T) in de Phase2 is een veel nieuwere motor, veel beter!
Een phase2 herken je aan de heldere koplampen, scherpere hoeken in de bumpers en een onderbroken bumperstrip.

Succes met je aankoop/ruil!
En aan de blokjesgrill ipv de verchroomde verticale banen
Er zijn meer verschillen, zichtbaar zijn de grotere sidemarkers, andere middenconsole, positie raambediening in deuren, andere klokkenwinkel met 4 wijzers, helderdere voor- èn achterlichten, etc.
Daarnaast heeft de phase II een beter onderstel met een betere wegligging. Een 'prestige' is de meest luxe uitvoering, met o.a. leer en OEM xenon. De ook zeer complete Sports Edition, enkel de laatse jaren geleverd, heeft standaard dan geen leer en xenon, wel een sportonderstel en (als enige) OEM 17" velgen (aangepast stuurhuis) en dat rijdt gewoon erg goed.

De 1.9 diesel met 115 Pk is een erg prettige motor met voldoende power voor deze auto.

Om het makkelijk te maken zijn er overigens ook nog zogenaamde overgangsmodellen geproduceerd (In 2000-2001), daarin zijn een deel van de phase II wijzigingen wel doorgevoerd, maar niet alle.

Geplaatst: 25.01.2013 - 13:36
door Ramon&Ramon
Er zijn 4 motoren.
D1492T
D1492T1 T2 T3...

Geplaatst: 25.01.2013 - 13:46
door jaspers FZR
Zo net even een rekensommetje eraan gewaagd, wat is nu voordeliger?,

Hij dacht dat een diesel erg duur was, hij maakt niet zo heel veel kilometers, maar als je de afschrijving even niet meeneemt (ik ben van mening dat aanschaf van 2e hands diesel of benzine v40 ongeveer gelijk is)

Dan zit het kantel punt al bij 8500 km per jaar. Zijn vriendin moet volgend jaar een heel jaar pendelen tussen venlo en eindhoven, dit betekend 24000 km... dan bespaar je stiekem meer dan 1000 euro op dit jaar door te dieselen.

Daarna rijden ze naar verwachting 5 tot 10 000 km per jaar (ik gok eerder richting de 10) dan is het dus ongeveer om het even. als de brandstof prijzen stijgen, blijft dit gelden, mits de diesel niet sneller duurder wordt dan de benzine.

Nu is hij heel serieus in overleg met de betreffende collega, ik ben benieuwd of ik daarna weet wat voor v40 het is!!!

Geplaatst: 25.01.2013 - 22:01
door sjoerdb
Ik kan ook lovend zijn over de phase 2 1.9D 115 pk, heerlijke auto met weinig opties omdat er zoveel al standaard op zit! Mooi zuinig verbruik en goed reis gezelschap.

Geplaatst: 28.01.2013 - 23:12
door La Bruja
Hoi Jasper,

Een niet-uitzonderlijk probleem van de Phase I, D4192T-motor is dat de koppakking rond de 2-ton gaat lekken. Olie in je koelwater-tankje. Dit is een euvel van deze Renault motoren.

Geplaatst: 28.01.2013 - 23:18
door Ramon&Ramon
Wel keer de kleppen stellen,dat is weer wel belangrijk!

Geplaatst: 29.01.2013 - 11:20
door 360Degreez
La Bruja schreef:Hoi Jasper,

Een niet-uitzonderlijk probleem van de Phase I, D4192T-motor is dat de koppakking rond de 2-ton gaat lekken. Olie in je koelwater-tankje. Dit is een euvel van deze Renault motoren.
Been there, done that. Bij constatering meteen een familiezak patat gehad, ik had genoeg mayo onder de oliedop voor een heel weeshuis ;-)

Geplaatst: 29.01.2013 - 11:59
door jaspers FZR
Nou het blijkt inderdaad een phase 2 te zijn maar dan met een 102pk motor. Ik ben heel benieuwd of ze het eens worden samen!!!

Geplaatst: 30.01.2013 - 06:53
door Bart Giesen
Heb ook een diesel, 115pk. Ondertussen 365.000km, en nog steeds loopt deze prima.

Enige probleem wat ik gehad heb; turboslang gescheurd (dacht 40 euro) en een luchtmassameter die defect is gegaan.