Pagina 1 van 2

Tuning; wie heeft al eens een powerbox geprobeerd

Geplaatst: 25.01.2013 - 13:50
door BG_Volvoforum
Tegenwoordig vind je op de duitse ebay tig van powerboxen, gaande van 59 euro to 800 euro.

Een hele bende goedkope onder de 100 euro,

Een resem rond de 149 euro,
nog een groepje tussen de 200 en 300,

dan de echte van 400 tot 800 euro.

Heeft er al iemand zo iets getest?

Op youtube heb ik al enkele goedkope doosjes getest zien worden, niet echt geweldig, maar ook niet niks, maw, iets vermogen bij, iets koppel bij, rustiger draaiende motor.

Rij met ene 2.0D.

Geplaatst: 25.01.2013 - 13:52
door Ben
Lees het tuningboard maar eens door.

Geplaatst: 25.01.2013 - 14:18
door icevolvo
Powerbox: Is hetzelfde als je partner bedriegen.
Heel leuk zolang het goedgaat...


Je liegt je motormanagement voor en dat kan in bepaalde gevallen misschien goed gaan.
Maar ik vermoed dat je Volvo met een kapotte motor minder praktisch zal zijn om naar je werk te rijden?


Je hebt 3 soorten tuning.
powerboxen: is hetzelfde als 120 rijden met je 50cc op de autostrade.
Heel stoer, goedkoop en kostelijk als het misgaat.

Er bestaat niet zoiets als een "echte" powerbox is allemaal hetzelfde gepruts.

standaardchip
Er worden wat waarden met 20% verhoogd en dat gaat vlot en meestal goed.

Op maat chip:
Er wordt rekening gehouden met je individuele wensen en is het meest gezonde voor je motor.

In alle gevallen moet je niet te extreem proberen gaan.

Gewoon es met een tuner gaan praten die op maat ontwikkelt.
forumsponsors, polestar, rica.
Apec voor Belgiƫ,...

Geplaatst: 25.01.2013 - 16:37
door Laguna-S60
Ik zeg niet doen...

Gewoon lekker naar een bekende tuner voor een goede chiptuning...

Geplaatst: 25.01.2013 - 16:47
door lint
Laguna-S60 schreef:Ik zeg niet doen...

Gewoon lekker naar een bekende tuner voor een goede chiptuning...
+1

Geplaatst: 25.01.2013 - 17:03
door diesel01
Ik denk ook na over tuning, maar gewoon via Polestar we krijgen dan 205 pk.
Of we ruilen in op een twin turbo dan hebben we 205 pk.
Een powerbox zou ik nooit doen de redenen zijn al boven mij gegeven.

Geplaatst: 25.01.2013 - 18:22
door Fredhead
Met een Powerbox/tuningbox fop je je ECU doordat deze andere waardes door krijgt en hierop gaat bijregelen.
Zo krijg je bijvoorbeeld wel extra turbodruk, maar kan de brandstofdruk weer onvoldoende zijn.
Resultaat: een te arm lopende motor wat best wel even goed zal gaan, maar uiteindelijk gaat de boel stuk en mag je flink betalen voor dat kastje waarmee je lekker dacht te kunnen bezuinigen

Geplaatst: 25.01.2013 - 19:57
door Bakboord1
Een nieuwe motor moeten leggen is heel wat duurder dan een standaardchip van bijv. Rica, bsr of fasttech. Via e-bay weet je al helemaal niet wat je krijgt.

Geplaatst: 26.01.2013 - 13:39
door Frederick
Zelfs op een snorfiets is een powerbox niet te betrouwen..
Afblijven van die zooi!

Geplaatst: 26.01.2013 - 15:42
door maxjager
Ik rijd nu 130.000km met een powerdinges van racechip.de voor 129 euro. Bevalt tot nu toe prima, geen dikke rookpluimen bij vol accelereren. De motor pakt een stuk soepeler op en is een fractie zuiniger. Oja, en ook fijn als je even vlotter wilt inhalen.

Dit alles in een 2002 S80 D5

Geplaatst: 06.02.2013 - 10:48
door BG_Volvoforum
maxjager,

heeft die racechip van 129 euro ook die twee instelwieltjes?

Ik weet dat de pro versie van 229 euro dat wel heeft.

Geplaatst: 06.02.2013 - 14:23
door icevolvo
Dat meen je nu toch echt niet dat je een powerbox op uw wagen gaat schroeven.
Er staat op Ebay een bepaalt merk waar het goed gaat bij Maxjager al 130000km.
Als ze nu es de verkeerde chip opsturen voor een andere volvo motor en je motor draait vierkant?
Ik kan ook in China wat goedkope rommer laten maken en die als racechip.de verkopen op ebay, maak ik zelfs nog een goed uitziende site voor je.
Zolang het maar verkoopt...
Maar zoals in Maxjager zijn verhaal het kan goed gaan eh.

Ga dan toch ten minste voor een ziptuning file.
De kans is daar veel groter dat het voor jouw motor ontwikkeld is.

Ik ben voor chiptuning zolang het een overwogen keuze is maar dit tart elke verbeelding.

nog een laatste vergelijking:
Je koopt een villa en je plaatst als voordeur een schildersdeur van 89 euro.
Kan lang goed gaan tot een dief ziet dat je wel wil investeren in een groot huis maar het deftig beveiligen daar wil je geen geld aan uitgeven?

Powerboxen

Geplaatst: 08.02.2013 - 14:42
door S3 quattro
Het probleem met bijna alle powerboxen is dat deze werken met enkel een verhoging van de raildruk.
Bij nieuwe auto's is deze druk 1600-1800-2000 bar afhankelijk van het systeem.
De raildrukboxen houden de waarde voor de ecu voor de gek, waardoor deze het drukregelventiel minder laat afregelen en de druk nog verder omhoog gaat. het nadeel hier van is dat deze systemen helemaal niet bestand zijn tegen een drukverhoging van 150-200 bar. Dan komt er nog eens bij dat een moderne diesel soms wel 4 inspuitingen per arbeidslag heeft, welke allemaal meer worden en absoluut onwenselijk is. het mooie is wel dat de boardcomputer de extra ingespoten brandstof niet ziet en het verbruik op de meter beter zal zijn. De enigste Powerboxen welke zeer goed zijn komen van Steinbauer deze nemen de complete inspuiting over en hebben vaak ook uitlaatgastemparatuurbeveiliging etc indien nodig. Ook zijn deze injectormodules vrij-programmeerbaar.

Geplaatst: 08.02.2013 - 14:53
door Ramon&Ramon
Niet op een nieuwe Volvo monteren,de garantie is dan gelijk voorbij!
Link die powerboxen!

Geplaatst: 08.02.2013 - 16:11
door maxjager
BG_Volvoforum schreef:maxjager,

heeft die racechip van 129 euro ook die twee instelwieltjes?

Ik weet dat de pro versie van 229 euro dat wel heeft.
Hier zitten in de behuizing inderdaad 2 wieltjes. Nu stellen ze van racechip dat hij perfect is afgesteld per type motor. Geen idee of dit werkelijk zo is maar van die wieltjes blijf ik af. Ik wilde het eens proberen voor 129 euro en het bevalt eigenlijk wel goed. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik 99% snelweg kilometers rijd met 120-130 op de cruise control en dit alleen prettig vind voor een keer vlot inhalen.

Geplaatst: 08.02.2013 - 18:46
door Laguna-S60
Ramon&Ramon schreef:Niet op een nieuwe Volvo monteren,de garantie is dan gelijk voorbij!
Link die powerboxen!
voordeel is wel dat ie makkelijk te verwijderen is en dat de Dealer er niks van ziet ;)

Geplaatst: 08.02.2013 - 19:55
door Ramon&Ramon
Laguna-S60 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Niet op een nieuwe Volvo monteren,de garantie is dan gelijk voorbij!
Link die powerboxen!
voordeel is wel dat ie makkelijk te verwijderen is en dat de Dealer er niks van ziet ;)
Daar zou ik niet al te zeker van zijn!

Geplaatst: 08.02.2013 - 20:33
door Laguna-S60
Ben ik benieuwd hoe de dealer dit ziet dan...

Geplaatst: 14.02.2013 - 22:48
door a3sedition
Laguna-S60 schreef:Ben ik benieuwd hoe de dealer dit ziet dan...
Dat vraag ik me ook af!

Geplaatst: 14.02.2013 - 22:55
door Ramon&Ramon
Rij maar keer langs met een Volvo waar een powerbox in heeft gezeten,dan sporen we hem even op voor je.