Pagina 1 van 23
Hoe zit dat nou met zo'n laadpaal?
Geplaatst: 26.01.2013 - 12:52
door Ben
Ik vraag me zomaar af of alle Volvodealers een laadpaal voor de deur hebben?
Geplaatst: 26.01.2013 - 13:19
door OGA244
gaat wel gebeuren idd
Geplaatst: 26.01.2013 - 13:26
door lint
Ik heb bij mijn dealer nog geen laadpaal gezien maar ik denk dat bij de introductie van de V60 Plug-in Hybrid er ook wel een laadpaal zal komen.
Geplaatst: 26.01.2013 - 13:32
door Ben
De eerste auto's zijn gisteren uitgeleverd.
Geplaatst: 26.01.2013 - 13:55
door RichieB
Het probleem is dat Vattenfall (Nuon in NL) ze momenteel niet kan leveren. De verwachting is nu eind februari.
Geplaatst: 26.01.2013 - 14:10
door V480-S60
Wat heeft Nuon daar nu mee te maken. Op dit moment is het even moeilijk om die palen te plaatsen (vorst in de grond he) Maar normaal gesproken worden er door ons bedrijf 2 tot 3 palen per dag in onze regio geplaatst. En daar heeft Nuon geen donder mee te maken. Is puur particulier of gemeentelijk initiatief. Bij de netbeheerder staan er op dit moment weer genoeg te wachten om geplaatst te worden.
Geplaatst: 26.01.2013 - 14:13
door Magliaveli
In dit geval (bij de volvo dealers) zal het wel zo zijn dat Nuon/Vattenfall er wel wat mee te maken heeft omdat die meebetalen aan de ontwikkeling van de V60PIH?! Lijkt me logisch dat volvo gebonden is aan samenwerking met Nuon.
Geplaatst: 26.01.2013 - 14:47
door OGA244
BAM en Nuon zijn in dit geval de contractpartners
Geplaatst: 26.01.2013 - 15:24
door Arnold
Maandag een demo van Mennekes over laadpalen. Zal eens vragen of ze advies kunnen geven over het laden van een V60 PIH.
Geplaatst: 27.01.2013 - 13:32
door basvolvo75
Ik volg jullie berichten graag, wellicht dat er een groepsinkoop voor laadpalen uit kan voortkomen?
Geplaatst: 28.01.2013 - 11:13
door V480-S60
OGA244 schreef:BAM en Nuon zijn in dit geval de contractpartners
Vreemd, in ons gebied zijn wij de contractpartner voor Liander en die werken voor NUON en Essent.
Geplaatst: 28.01.2013 - 13:02
door Frederik Welvaert
Wat is er zo speciaal aan een laadpaal? Stond er niet in de info dat de wagen op te laden is aan elk standaard 230V stopcontact?
Geplaatst: 28.01.2013 - 13:12
door Bluemagics
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Al kan ik me voorstellen dat handig is wanneer je de volledige 16 amepres wil gebruiken. (Dus een volledig eigen groep, met eigen draad en een eigen contact die wat zwaarder is uitgevoerd om de 16 amperes probleemloos aan te kunnen.)
Geplaatst: 28.01.2013 - 13:57
door mjeuring
Ik snap niet waarom er overal in den lande palen moeten komen? Mooie van een PIH is toch dat je hem thuis aan de lader kunt zetten? Ga echt niet een paar uur bij een paal staan wachten tot de accu weer vol is.
Geplaatst: 28.01.2013 - 14:23
door RichieB
De reden voor mij om een laadpaal te bestellen (met vaste kabel) is dat ik dan niet steeds de laadkabel uit mijn auto moet halen, aan 2 kanten aan moet sluiten, ampère instellen, etc. Gewoon de vaste kabel van de laadpaal inpluggen, knopje indrukken en klaar. Op zich kan je ook de bijgeleverde laadkabel permanent aansluiten, maar dan zou ik ook een 2e kabel willen voor in de auto. Die Mennekes kabels blijken net zo duur te zijn als een wandmodel mode 3 lader van Nuon.
Geplaatst: 28.01.2013 - 14:25
door RichieB
@mjeuring: dat is meer iets voor 100% elektrische auto's. Met een hybride ga je inderdaad niet staan wachten op het opladen. Tenzij je er in de stad een vrije parkeerplaats door kan krijgen natuurlijk...
Geplaatst: 28.01.2013 - 15:21
door Pieter van Ommeren
Interessante discussie!
Ik zal proberen te reageren op de verschillende vragen uit deze discussie.
- Nuon (onderdeel van Vattenfall) heeft samen met Volvo enkele jaren geleden een joint venture opgericht, waar door middel van een gezamenlijke investering de Volvo V60 PHEV is ontwikkeld.( Voor de geinteresseerden: vind hier de details:
http://nieuws.nuon.nl/nuon/volvo-v60-pl ... vattenfall )
- Nuon heeft inderdaad een aanbod neergelegd bij alle Volvo dealers om ze te voorzien van oplaadpunten. Het gaat hier om oplaadpunten op eigen terrein, waar de netbeheerder (Alliander, Stedin, Enexis) niet voor nodig is. Uitgangspunt is dat de oplaadpunten aangesloten worden op de eigen meter van de dealer.
-@ppFreddy en Bluemagics. Natuurlijk kun je de auto thuis via je eigen stopcontact (schuko) opladen. Echter is er voor het opladen van elektrische en plugin hybrids in Nederland (en daarbuiten) gekozen voor de Type2 aansluiting (ook wel Mennekes connector / kabel / aansluiting genoemd).
Thuis opladen kan dan nog steeds, maar let goed op je beschikbare vermogen / kwaliteit van je bekabeling en stopcontact. Zorg er ook altijd voor dat je groep geaard is.
Met een mode 3 oplaadpunt thuis heb je oa de volgende voordelen
- Sneller opladen (tot 16 amp)
- dmv een tussenmeter verbruik bijhouden en declareren bij werkgever / leasemaatschappij
- vaste kabel als optie mogelijk (een losse mennekes-kabel kost al snel een paar honderd euro)
@RichieB: wij hebben alle oplaadpunten op voorraad, behalve de Type2 met vaste kabel. Die komt medio/eind februari binnen.
Geplaatst: 28.01.2013 - 16:16
door mjeuring
@RichieB Moet je betalen voor de stroom als je in een stad aan de paal staat? Weet de capaciteit van de accu niet, maar als dat 50 KWh is, dan praat je toch al gauw over €10 om hem vol te krijgen.
Geplaatst: 28.01.2013 - 16:23
door Pieter van Ommeren
mjeuring schreef:@RichieB Moet je betalen voor de stroom als je in een stad aan de paal staat? Weet de capaciteit van de accu niet, maar als dat 50 KWh is, dan praat je toch al gauw over €10 om hem vol te krijgen.
De capaciteit van de accu is 11,2 kWh. De accu wordt maximaal tot 20% leeggereden, dus moet je in theorie een kleine 9 kWh laden om de accu weer vol te krijgen.
Meestal betaal je rond de 25 ct / kWh. (en dan kost het dus 2,25 euro) om publiek te laden. Dit ligt aan je aanbieder van de laadpas. (MTC / Travelcard / Nuon / Essent / The New Motion etc)
Geplaatst: 28.01.2013 - 16:24
door ZX10r
@ Pieter
Kan je op de hoofdaansluiting nu 1 fase op de 2e fase een andere aansluiting krijgen ? bijv 25A zakelijk. Dus van de hoofdzekeringen 2 systemen 1 prive en 1 zakelijk?