Pagina 1 van 2
Turbo regel klep
Geplaatst: 28.01.2013 - 12:09
door sju_art
Nu ik alweer een tijdje in de S60 rijd, valt mij op dat hij niet altijd zijn vermogen heeft; soms weet hij bij plank gas niet wat hij moet, soms dumpt ie na 3000 rpm al z'n turbo druk en hij schkalt soms wat moeilijk of hard.
Nou bleek bij de LPG specialist dat er een turbo regel klep storing was. Helaas niet alles kunnen opschrijven, omdat de string gewist werd en niet meer (direct) terug kwam.
Nu hoorde ik ook over een dat er een link tussen de turbo (sensor?) en een motorsteun? Stationair heb ik namelijk bij tijd en wijlen een beste resonantie in het interieur.
Graag hoor ik jullie gedachtes hier over en wellicht een idee om even mijn auto te laten uitlezen (nog even zien waar), dan is er een storings code om op los te gaan.
Geplaatst: 28.01.2013 - 14:02
door mjeuring
Bij de dieseluitvoering wordt de TCV (Turbo control valve) d.m.v. luchtdruk gestuurd. De voeding van de TCV gaat ook naar de motorsteun. De steun wordt namelijk harder bij hogere toerentallen.
Als de turbodruk niet voldoet aan de verwachting van het motormanagement (te hoog of te laag) krijg je een melding in je display.
Geplaatst: 28.01.2013 - 14:14
door sju_art
Hmmmm geen meldingen en geel diesel uitvoering

Geplaatst: 28.01.2013 - 14:24
door Ramon&Ramon
mjeuring schreef:Bij de dieseluitvoering wordt de TCV (Turbo control valve) d.m.v. luchtdruk gestuurd. De voeding van de TCV gaat ook naar de motorsteun. De steun wordt namelijk harder bij hogere toerentallen.
Als de turbodruk niet voldoet aan de verwachting van het motormanagement (te hoog of te laag) krijg je een melding in je display.
Luchtdruk?Motorsteun?
Snap ik het nog?
Geplaatst: 28.01.2013 - 16:19
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef:
Luchtdruk?Motorsteun?
Snap ik het nog?
Sorry als dit je pet te boven gaat...
Geplaatst: 28.01.2013 - 16:41
door ronin1
Ik zou hem even laten uitlezen voor de zekerheid, alleen al om het feit dat je niet onnodig dingen wilt gaan vernieuwen en je uiteindlijk stukken duurder uit bent.
Geplaatst: 28.01.2013 - 17:24
door Ramon&Ramon
mjeuring schreef:Ramon&Ramon schreef:
Luchtdruk?Motorsteun?
Snap ik het nog?
Sorry als dit je pet te boven gaat...
Zoals jij het beschrijft klopt er dus niet veel van!
Het gaat over een LPG motor,dus niet over een diesel!
Geplaatst: 28.01.2013 - 19:44
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef:mjeuring schreef:Ramon&Ramon schreef:
Luchtdruk?Motorsteun?
Snap ik het nog?
Sorry als dit je pet te boven gaat...
Zoals jij het beschrijft klopt er dus niet veel van!
Het gaat over een LPG motor,dus niet over een diesel!
Beter lezen, ik zeg toch "Bij de dieseluitvoering".
Geplaatst: 28.01.2013 - 23:13
door Ramon&Ramon
Leg het nog is precies uit dan hoe een en ander werkt?dan weten wij het ook!
We zijn natuurlijk niet allemaal slim hier op het forum!
Hij vroeg het dus voor zijn LPG uitvoering en niet voor een diesel!
Geplaatst: 29.01.2013 - 09:50
door mjeuring
Joh geef lekker zelf het juiste antwoord aan sju_art i.p.v tegen mij te katten.
Makkelijk om te zeggen dat een ander het niet bij het juiste eind heeft. Ik vertel het vanuit mijn situatie (diesel) het is aan de OP om daar al dan niet wat nuttigs mee te doen.
Geplaatst: 29.01.2013 - 11:11
door Ramon&Ramon
mjeuring schreef:Joh geef lekker zelf het juiste antwoord aan sju_art i.p.v tegen mij te katten.
Makkelijk om te zeggen dat een ander het niet bij het juiste eind heeft. Ik vertel het vanuit mijn situatie (diesel) het is aan de OP om daar al dan niet wat nuttigs mee te doen.
Hoezo katten,ik vraag alleen of je het uit wilt leggen,ik weet ook niet alles?
Geplaatst: 07.02.2013 - 08:18
door VolvoS60D5Black
DAMES??????? Gaat het?
Gezien de motorwissel (toch?) Ziiten alle vacuumslangen op de juiste plek?
Geplaatst: 20.02.2013 - 12:54
door sju_art
Ondertussen rijd ik nog met de S60 en uitlezen gaf de volgende code ECm-6805; turbo druk te hoog.
Dit sluit aan dat er rond de 3500-4000 rpm gewoon turbo druk wordt geloosd.
Bij Dennis850 is de TCV al gewiiseld met een andere 2e hands TCV; en er eranderd helemaal niks.
De garage gaf aan de turbo slangen na te kijken, maar zo op het eerste oog lijkt het goed te zijn.
iemand een idee (uiteraard gaan de slangen worden gechecked).
Groet,
Sjoerd
Geplaatst: 20.02.2013 - 12:55
door Ramon&Ramon
VolvoS60D5Black schreef:DAMES??????? Gaat het?
Gezien de motorwissel (toch?) Ziiten alle vacuumslangen op de juiste plek?
Geplaatst: 20.02.2013 - 13:17
door sju_art
Jaja

, alleen moet ik even wachten tot dit gechecked kan worden en post ik dit uit nieuwsgierigheid.
Bovendien leken slangen goed aangesloten als we het vergelijken met een gelijke turbo motor (principe is hetzelfde toch, meen T5, of oudere 2.4?2.5T).
Als de boel niet goed is aangesloten, dan zou ik toch veel ergere klachten moeten hebben?
Geplaatst: 25.02.2013 - 09:33
door sju_art
Nieuwe informatie; tot 2 keer toe geeft de S60 een motormanagement service spoed melding wanneer de cruise control besluit op te trekken.
Ik rijd dan 120 km/h, ga een hueveltje op, de snelheid daalt en de cruise control wil dus sneller om de snelheid te behouden. En dan..... poef..... weg vermogen (turbo druk) en een motormanagement service spoed melding (die na een tijdje normaal rijden weer verdwijnt).
bij gewoon optrekken trekt de auto tot 3500 rpm door en dan dumpt ie al z'n turbo druk.
Laatst merkte ik op dat ie na het lozen van de turbo druk ook even niet op de cruise control wil.
Wordt nog een leuke te achterhalen wat het nu is

.
Geplaatst: 25.02.2013 - 12:07
door M@rcel
Ben benieuwd naar de storingscode. Ik heb zelf ook zoiets, mar ben even vergeten welke code erbij hoorde. De omschrijving was: Te hoog koppel
Geplaatst: 25.02.2013 - 15:33
door sju_art
Maar jouw injectoren waren toch onder bemeten na de chip?
Geplaatst: 25.02.2013 - 16:38
door M@rcel
Ik denk ook niet dat het daarmee te maken heeft. Het gebeurt met name als de automaat, bij 80/90 in zijn hoogste versnelling staat en je het gas net niet snel genoeg intrapt om de automaat terug te laten schakelen. Hij accelereert dan vanaf zo'n 1500 tpm, puur op koppel dus. Trap je het gas minder snel in, dan treedt het probleem niet op. Trap je het gas sneller in, dan schakelt de bak terug en treedt het probleem ook niet op.
Ik denk dat er een sensor, een slang of de intercooler niet helemaal lekker meer is. Maar helemaal duidelijk is het me nog niet.
Ik heb de DTC trouwens teruggevonden:
ECM-981A
Storingscode ECM-981A wordt opgeslagen als de motorregeleenheid (ECM) een interne storing waarneemt die aangeeft dat de normale motorregelfuncties een groter koppel produceren dan binnen het maximaal toegestane bereik valt. De storingscode wordt met het contact aan of met een lopende motor vastgesteld.
Misschien loopt de motor gewoon te goed.

Geplaatst: 25.02.2013 - 20:26
door ...
Ik ben absoluut geen kenner van de verschillen tussen diesel en benzine. Maar kan het idee van de TCV niet kloppen?
De TCV wordt voorzien van een vacuüm. Datzelfde vacuüm wordt volgens mij ook gebruikt om een of meerdere motorsteunen 'aan te sturen' (in ieder geval de voorste). Ik weet niet zeker of Volvo een elektrische of vacuümgestuurde cruise control gemonteerd heeft, maar ik dacht het eerste. Daarnaast wordt je turbo aangestuurd d.m.v. een vacuüm.
Een lek in een van de vacuümleidingen of een slechte vacuümpomp, kan dus op meerdere manieren van invloed zijn op het gedrag van de auto, waaronder de symptomen die TS beschreven heeft.