Pagina 1 van 3
Advies V70 vs XC70
Geplaatst: 29.01.2013 - 09:47
door becasse
Dag allen,
heb zojuist al voorgesteld in voorsteltopic. Ik rijd al een aantal jaren bmw en overweeg nu over te stappen naar V70 of XC 70, bouwjaar 2004-2006, d5. XC70 omdat ik nog wel eens offroad ga, maar is niet noodzakelijk vandaar dat ik ook naar V70 kijk.
Ik heb twee vragen.
1. hoe betrouwbaar is de automaat (bij een km stand van rond de 3 ton?) Persoonlijk ben ik geneigd te zoeken naar een handgeschakelde auto voor t verbruik, maar is de (on)betrouwbaarheid een extra reden?
2. wat zijn de zaken waar ik op moet letten bij een XC70 van die leeftijd en km stand van rond de 3 ton? Behalve dan distr riem ed. Is het 4x4 systeem bv goed?
In zijn algemeenheid ben ik wel benieuwd naar jullie oordeel over de betrouwbaarheid/kosten van deze modellen tov A6 avant en 5 serie touring. Dat zijn nl mijn alternatieven.
alvast mijn dank voor het meedenken!
Geplaatst: 29.01.2013 - 10:04
door diesel01
Wij hebben net een XC60 aangeschaft met AWD en hebben het systeem vorige week kunnen testen in de sneeuw van Oostenrijk.
Het systeem functioneert goed in de sneeuw en bied extra veiligheid en tractie.
Voor het echte offroad rijden mis je een lage gearing en locks maar een zandpad zal mi geen probleem zijn.
Mbt het vergelijk van de andere 2 merken koop je bij Volvo een comfortabele snelweg cruiser.
Met een V/XC70 aanklampen bij een A6/5serie op topsnelheid in lange doordraaiers op de autobahn kan een wat unheimisch gevoel geven, tenzij je fourC hebt...op standje advance ligt een XC strak op de weg en heeft hij mij verbaasd.
Bij 3ton zal er wellicht altijd iets zijn wat gerepareerd dient te worden, mits normaal gebruikt/onderhoud denk ik dat een 6 geartronic niet veel problemen geeft.
Geplaatst: 29.01.2013 - 10:29
door Hans oet Twent
@diesel01;
Niets aan toe te voegen. Wellicht dat onderhoud wel een belangrijk gegeven is. Dat is niet alleen bij Volvo zo dat is bij ieder merk. Soms kan preventief onderhoud veel plezier opleveren en een hoop naigheid voorkomen.
Bij mijn auto relatief veel preventief onderhoud gedaan om 100% zeker te zijn dat je niets overkomt. In mijn geval Flush vd automaat bak en stuurhuis bij 235K, complete remmelarij preventief vervangen....
Geplaatst: 29.01.2013 - 11:57
door ovwest
Mijn advies is heel goed zoeken. Ik heb net een v70r gekocht en heb een jaar gezocht en in 4 andere gereden voordat ik iets vond waar ik echt een goed gevoel bij had. De AWD in combinatie met four-C is echt super. Mijn vader heeft 2 XC70 (na 2000 model) gehad en we zijn er heel veel mee op kampeer trips geweest. Was altijd top (ook van de snelweg af) XC70 heeft zonder four-c wel andere rijeigenschappen dan een BMW of Audi. Wat losser en bochtenwerk is wel minder (overhangen) 3 ton is voor een volvo ongeveer 1/3 van zn leven dus hij moet goed onderhouden zijn :razz:
Geartronic vind ik wel een punt. Ik lees daar toch iets teveel rottige dingen over bij hoge km standen. Mooiste is iets zoeken met een 3de generatie haldex koppeling (na 2005 als ik het goed heb???)
Geplaatst: 29.01.2013 - 12:00
door ovwest
Oh ja, mijn schoonvader heeft een T5 uit 2002 met 265.000 op de teller gekocht en het is een van de mooiste die ik heb gezien. Ook een optie! Alleen geen awd (dus ook de zorgen voor/van een awd niet) maar wel 260 pk!
Geplaatst: 29.01.2013 - 12:16
door t5power
ovwest schreef:Oh ja, mijn schoonvader heeft een T5 uit 2002 met 265.000 op de teller gekocht en het is een van de mooiste die ik heb gezien. Ook een optie! Alleen geen awd (dus ook de zorgen voor/van een awd niet) maar wel 260 pk!
250... 260 vanaf MY2005...
Geplaatst: 29.01.2013 - 12:38
door ovwest
Crap, 10 pk minder bedoel ik! Thanks!
Geplaatst: 29.01.2013 - 12:40
door piotrV70
ovwest, bij 3 ton op 1/3 ? Lijkt me vrij optimistisch.
Geplaatst: 29.01.2013 - 12:48
door becasse
bedankt voor het meedenken zover!
ov west schreef:
Geartronic vind ik wel een punt. Ik lees daar toch iets teveel rottige dingen over bij hoge km standen. Mooiste is iets zoeken met een 3de generatie haldex koppeling (na 2005 als ik het goed heb???)
Op basis van die info neig ik naar een handgeschakelde auto. Hoe weet ik trouwens of een auto over de haldex koppeling beschikt?
Tot nu toe heb ik de volgende auto's op t oog, ben benieuwd wat jullie ervan vinden:
V70:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/9644339
XC70:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/xc70/9341625
Geplaatst: 29.01.2013 - 14:27
door diesel01
Ik weet niet wat het budget is maar van deze weet ik dat hij zeer strak is onderhouden
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/9642201
Geplaatst: 29.01.2013 - 14:47
door ovwest
Mooie auto's. Maar ik vind alle Volvo's mooi haha.
Zwart is altijd mooi op een V70!
Haldex is een ding dat alleen awd's hebben. Hij zit tussen je aanrijfas en voor je achteras en regelt hoeveel aandrijving naar je achter wielen moet. De eerste generatie haldex is slecht (tot 2003) De tweede (heb ik) is veel beter en de derde nog beter. Dus je zou als je een AWD neemt er altijd eentje moeten willen van vanaf 2003 (maar dat is mijn nederige mening)
Een AWD is altijd iets duurder in onderhoud denk ik maar Volvo's zijn zowieso geen goedkope auto's (vergelijkbaar met audi en bmw denk ik)
Je zou er rustig in een paar moeten gaan rijden. Veel over praten met Volvo kenners en kijken hoeveel reacties je hier krijgt op je vragen.
(Piotr: Die 3 ton is ntuurlijk eenbeetje een grapje. Natuurlijk is dat wat optimistich maar dat is voor elk merk met meer dan 2 ton)
Geplaatst: 29.01.2013 - 15:05
door Jers3n
Leuke keuze, hebben wij 2 jaar geleden ook gemaakt, ware het niet dat wij voor bouwjaar 2007 (zo ongeveer laatste bouwjaar) van de V/XC70N (huidige model is V70NN) gingen, uiterlijk herkenbaar aan de knipperlichten in de buitenspiegels.
Handbak was bij ons een eis (vriendin wou dat perse, mijn voorkeur) en met online info/ervaringen over de GT vond ik dat prima. Daarnaast was AWD erg gewenst.
De keuze ging uiteindelijk tussen een V70 D5 Edition Sport en onze huidige XC70 D5 AWD Summum (met Design Sport line en standkachel

), beide met handbak dus en waarbij het dus de laatste geworden is ondanks de hogere km-stand. De rij-karakteristieken van de XC zijn natuurlijk aanzienlijk verschillend tov de V (helemaal met sport onderstel) maar dat is de uitstraling ook en zul je moeten accepteren/incalculeren.
Het al aangehaalde 4-C is pas geleverd vanaf MY05, en had behalve in de R, slechts 2 standen, comfort en sport (in R ook nog advanced) en was niet mogelijk in combi met nivomats.
Van de handbak heb ik, net als van de hele auto, nog geen moment spijt! Naar wat ik begrepen heb wil de GT graag iets hoger in toeren rijden, terwijl de D5 (met handbak) zich uitermate goed leent voor het op koppel rijden met minder toeren.
Realiseer je wel dat vanaf MY06 (geleverd vanaf medio 2005) de D5 185 Pk heeft (daarvoor 163) en de 2.4D 163 Pk, vanaf dan beide ook met 6-bak als ik me niet vergis. (Er is ook nog een D met 130 Pk, wel 2400cc, met 5-bak). In je twee voorgestelde opties zit daar dus wel verschil in (XC 163 en V 185). Daarnaast is er vanaf MY06 een affabriek regenererend roetfilter gemonteerd op iig de D5 en 2.4D.
Vanaf MY06 is ook het AWD systeem uitgevoerd met de 3e generatie van het Haldex systeem, zie ook Wikipedia - Haldex.
Indien er AWD op zit kan dat natuurlijk ook stuk, waarbij een kapotte mof het meest voorkomende euvel is. Controleer dus goed of de AWD ook echt werkt, schakel desnoods DTSC even uit tijdens de test in de proefrit (sneller wielspin), kapotte AWD kan een kostbaar euvel zijn.
Ik weet daarnaast niet of Gaspedaal.nl je bekend is, maar die site laat de zoekresultaten van alle meest gebruikte autosites zien.
V70's
XC70's
Geplaatst: 29.01.2013 - 15:32
door piotrV70
Volgens mij laat je je een beetje bang maken door die GT verhalen. Hoeveel van die bakken zijn er wel niet geproduceerd ? Hoeveel eigenaren daarvan zijn aangemeld op dit forum ? En hoeveel daarvan hebben er problemen mee ? Een dorpsgenoot van mij rijdt een D5 met GT en is net de 3ton gepasseerd zonder problemen met de bak (en zonder dat de bak ooit geflushed is). Met een handbak weet je zeker dat je vliegwiel een keer aan de beurt is, ook geen koopje. Een auto met een dergelijke km-stand kopen betekent gewoon risico incalculeren en geld voor reparaties reserveren.
Geplaatst: 29.01.2013 - 15:34
door EwoutSchalkwijk
+1
Mijn 2006 D5 GT6 is nu de 350.000km ruim gepasseerd. Schakelt en rijdt heerlijjk. Wel goed onderhoud doen, da's belangrijk.
Geplaatst: 29.01.2013 - 15:37
door NJ8
Ik heb een 2006 185pk GT. Ben echt zeer blij met de 6 bak. Heb hem laten flushen, en hij schakelt nog zachter.
Bij aankoop zou ik letten op het stuurhuis. Dit merk je door tijdens de proefrit even wat lange bochten te nemen. Bijvoorbeeld een klaverblad op de snelweg. Een veel voorkomend probleem is het trekkende, zoekende stuurgedrag. Dit kan niet gereviseerd worden, enige blijvende oplossing is een nieuw stuurhuis a 1250€. (been there)
Ander voorkomend probleem bij de 185 pk D5 is het wervelklepstangetje. Zoek er maar eens op wervelklep. Ook de turboslang (done that) is een zwak punt.
Geplaatst: 29.01.2013 - 15:47
door EwoutSchalkwijk
Wervelklep avontuur is binnenkort op mijn blog te volgen. Tijdens de 4e Noors/Nederlandse Volvo-meet (over twee weken) gaan Taranis, Sbv en ondergetekende die in mijn auto vervangen.
Inleiding is hier te zien:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1317813
De lokale dealer vraagt (omgerekend) zo'n 1400 euro voor de klus. Inkoop van originele onderdelen in Nederland met korting is zo'n 250 euro.
Voor het verschil gaan we BBQ-en.
Ewøut
Geplaatst: 29.01.2013 - 15:48
door NJ8
EwoutSchalkwijk schreef:
Voor het verschil gaan we BBQ-en.
Ewøut
waar? wanneer?

Geplaatst: 29.01.2013 - 18:05
door bartv70
De 2 auto's die hijzelf voorstelt kosten rond de € 8000,-
De "jouwe: het dubbele! dus een kleine overschrijding van het budget vermoed ik
Bij onze Oosterburen
staat deze van 2004 met origineel 75000km , net boven budget maar misschien toch interessant
Geplaatst: 29.01.2013 - 19:29
door ovwest
EwoutSchalkwijk schreef:+1
Mijn 2006 D5 GT6 is nu de 350.000km ruim gepasseerd. Schakelt en rijdt heerlijjk. Wel goed onderhoud doen, da's belangrijk.
Ben ik het mee eens alleen koop je er dan al 1 met 3 ton dus onderhoud heel goed checken. Ik heb ook een GT maar kocht de mijne met nog geen 1 ton. Kans op slecht onderhoud kleiner omdat ik dat zelf moet doen!!!
Geplaatst: 29.01.2013 - 19:56
door EwoutSchalkwijk
Dat is zo. Mijn auto is een taxi in Oslo geweest. En die auto's staan erom bekend dat ze supergoed onderhoud krijgen. Je kan aan niets zien dat die auto zo zwaar gebruikt is. Interieur is helemaal spin en span.
