Pagina 1 van 1

v 50 T5 tunen?

Geplaatst: 02.02.2013 - 16:11
door vrobi71
is het interessant om een volvo T5 v50 te tunen?
eik heb horen vertellen dat ie dan een flink stuk zuiniger is.
voor het vermogen hoeft het echt niet.
iemand ervaring met het tunen en waar kan ik dit dan het beste laten doen(omg van tilburg).

Geplaatst: 02.02.2013 - 16:38
door FrankS60
Kijk even in het motortuning forumdeel voor meer ervaringen en welke tuners er aangeraden worden. De meeste antwoorden zijn daar al (meerdere keren) gegeven!

Zuiniger zal hij er wel van worden, de vraag is alleen wanneer het rendabel wordt.

Stel, je doet nu rond de 8l/100km volgens BC en dat wordt 7,5L/100km. Spaar je dus 0,5L/100km. Bij 20.000 per jaar is dat 100 liter. 100x1,70 euro = 170 euro. Een GOEDE tuning, dus van een betrouwbaar bedrijf met de nodige service en reputatie en waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat jouw (specifieke) tuning dus goed gedaan wordt, zal rond de 450-900 euro liggen. Moet je dus zeker 2,5 jaar rijden om het eruit te halen, in het slechtste geval moet je meer dan 100.000km rijden voor het de moeite is.

Bij een hogere besparing per 100km loopt dat uiteraard terug, maar met 1,0l/100km (en dat is best veel in de praktijk voor een benzine) zou je nog 25.000 tot 50.000km moeten rijden voor je de kosten eruit hebt.

En als je voor maximale zuinigheid gaat, kun je denk ik beter een auto kopen met minder vermogen.

Geplaatst: 02.02.2013 - 16:58
door Bas1982
En dan nog in acht nemen dat je dan geen gebruik maakt van het extra vermogen.

Mijn ervaring na het chippen is dat de auto 1.0l /100km meer is gaan gebruiken. Door de kleine turbo zit het vermogen al zo laag in de toeren.
En om dat vermogen te krijgen moet er uiteraard meer brandstof worden ingespoten. Bij veel lange stukken rijden zal het misschien iets zuiniger zijn.

Mijn gem. verbruik is nu ongeveer 11,8l / 100km, maar rij ook geen erg lange stukken. Mijn werk is 20km rijden.

Geplaatst: 02.02.2013 - 17:03
door FrankS60
Even offtopic, waarvoor excuses, maar Bas hoe bevalt die OBX downpipe? Die zijn vrij goedkoop in aanschaf maar ik heb nog geen ervaringen gehoord vwb de kwaliteit.

Geplaatst: 02.02.2013 - 17:23
door Bas1982
Downpipe van obx is perfect, de catback paste niet helemaal lekker.

Geplaatst: 03.02.2013 - 00:39
door Fons099
Mijn persoonlijke ervaring met tunen is dat je het doet om het hogere vermogen ook daadwerkelijk te gebruiken. Dus het verbruik zal omhoog gaan.
Hoewel ik het mindere verbruik wel als excuus gebruikte naar mijn vriendin toe.

Geplaatst: 03.02.2013 - 09:59
door Longone
De belangrijkste factor in zuinig rijden is je rechtervoet. Zoveel mogelijk rechts rijden, rustig optrekken, rustig remmen en de airco uit.

Ik heb een S40 D5 Geartronic en kan hiermee 1:18,5 halen, gemeten aan de pomp. Dit is zuiniger dan de meesten met een handgeschakelde 1.6D/D2.

Geplaatst: 03.02.2013 - 10:30
door Silver_R
Heb zelf een V50 T5 laten tunen. Oud forum sponsor Hartog deed dat toen.
Eerst was ik er heel erg blij mee, lager kreeg ik spijt.
Omdat het fijne karakter van de motor was verdwenen.
Auto werd zenuwachtig en hing aan het gas. Als je dat niet erg vind, was het een geweldige bak vermogen en super snel.
Nu heb ik besloten om mijn auto's dan ook niet meer te tunen.
Oh ja, na het tunen, bij dezelfde rijstijl, was de auto weldegelijk zuiniger geworden.

Geplaatst: 04.02.2013 - 11:23
door vrobi71
bedankt alle voor het advies.
ik wist niet dat het zo prijzig was.
het duurt te lang voordat het rendabel wordt,dus laat ik het maar zo.

Geplaatst: 03.04.2013 - 15:55
door denren
Longone schreef:De belangrijkste factor in zuinig rijden is je rechtervoet. Zoveel mogelijk rechts rijden, rustig optrekken, rustig remmen en de airco uit.

Ik heb een S40 D5 Geartronic en kan hiermee 1:18,5 halen, gemeten aan de pomp. Dit is zuiniger dan de meesten met een handgeschakelde 1.6D/D2.
Knap van je haha :)

Ik rij in een V50 D5 Geartronic maar die 1:18,5 lukt me niet..

Wil wel...

Maar......

Dat geluid...

Die Roffel...

Rij ook veel in de stad en ja daar heb je nou eenmaal veel verkeerslichten :P

Geplaatst: 03.04.2013 - 15:59
door denren
En op het onderwerp terug te komen.. bij de dealer hadden ze onlangs nog een aanbieding voor 799 de tuning van Polestar meen ik. Behoudt je wel de fabrieksgarantie.. niet geheel onbelangrijk lijkt me.

Geplaatst: 03.04.2013 - 16:32
door rsnhakan
Gezien de profielfoto van de topicstarter, heeft die het oude model V50. Fabrieksgarantie zal die dus niet meer hebben.

Geplaatst: 04.04.2013 - 13:51
door Longone
Ik geloof niet dat iemand zijn auto laat tunen om daarna rustiger en zuiniger te gaan rijden. Dus je brandstofkosten gaan omhoog, extra bandenslijtage, extra slijtage aan de aandrijflijn, meer steenslag en hogere kans op ongelukken en bekeuringen omdat het allemaal zo makkelijk gaat.

Bij mijn S40 D5 Geartronic is zelfs het koppel af fabriek verlaagd van 400 Nm naar 350 Nm om de automatische versnellingsbak een beetje te ontzien. Niet erg slim om dat dan (meer dan) ongedaan te maken lijkt me.