Pagina 1 van 2

Koplampsproeiers weigeren dienst

Geplaatst: 03.02.2013 - 17:27
door Walter deRoche Bruene
Een klein probleem na de vorst periode: de linker koplampspoeier bleef half omhoog staan en sproeide niet. Heb eerst naar de zekering gekeken en gewisseld maar dat hielp niet. Toen heb ik de sproeier terug in de bumper geduwd en dat ging redelijk makkelijk.
Maar de sproeiers bliijven nu elke dienst weigeren; spaart een hoop vloeistof maar niet wat we willen natuurlijk. Schone koplampen geven zeker wel een betere lichtopbrengst.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en zo ja, wat was het probleem?

Geplaatst: 03.02.2013 - 17:32
door wtr_s60
Eerder meegemaakt, ja. Bij mij was de compressor van de koplampsproeiers kapot. Wat me dit precies gekost heeft weet ik niet meer, maar 't was geloof ik wel onder de 100 euro (niet officiële dealer).

Verder vind ik niet dat de koplampsproeiers echt helpen, integendeel, ze maken de auto alleen maar vuiler. Ik heb de zekering er nu gewoon uitgehaald en steek deze enkel in voor de keuring omdat koplampsproeiers verplicht zijn bij xenons..

Geplaatst: 03.02.2013 - 20:10
door gsx750r
wtr_s60 schreef:... Ik heb de zekering er nu gewoon uitgehaald en steek deze enkel in voor de keuring omdat koplampsproeiers verplicht zijn bij xenons..
In Nederland niet meer. M.i.v. 010412 zijn de artikelen 116 en 118 van Bijlage VIII van de Regeling Voertuigen vervallen. Daarin was de koppeling gasontladingslampen (xenon) en hoogteregeling + koplampsproeiers vastgelegd.

Rob

Geplaatst: 03.02.2013 - 20:57
door least
wtr_s60 schreef:Ik heb de zekering er nu gewoon uitgehaald en steek deze enkel in voor de keuring omdat koplampsproeiers verplicht zijn bij xenons..
is dat een beetje makkelijk: bij mijn vorige V60 zat deze ergens onderin het zekeringhuis?

Geplaatst: 03.02.2013 - 21:24
door lint
wtr_s60 schreef:Eerder meegemaakt, ja. Bij mij was de compressor van de koplampsproeiers kapot. Wat me dit precies gekost heeft weet ik niet meer, maar 't was geloof ik wel onder de 100 euro (niet officiële dealer).

Verder vind ik niet dat de koplampsproeiers echt helpen, integendeel, ze maken de auto alleen maar vuiler. Ik heb de zekering er nu gewoon uitgehaald en steek deze enkel in voor de keuring omdat koplampsproeiers verplicht zijn bij xenons..
Dat is wel een goed idee, ik heb het gevoel dat die koplampspoeiers toch niet echt effectief zijn en het kost liters spoeiervloeistof.
Ik ga ook eens op zoek naar de zekering om die dingen uit te zetten.

Geplaatst: 03.02.2013 - 22:28
door wtr_s60
Welke zekering dit precies is valt terug te vinden in je instructieboekje. Ik kan alvast zeggen dat het bij een S60 I terug te vinden is in de zekeringskast die zich onder de motorkap bevindt. Hooguit 2 minuten werk in dit geval.

Geplaatst: 04.02.2013 - 00:12
door gsx750r
wtr_s60 schreef:.. Ik kan alvast zeggen dat het bij een S60 I terug te vinden is in de zekeringskast die zich onder de motorkap bevindt.
Weet je dat zeker dat je ze zo uit kunt schakelen ?
Ik heb net in het Instructieboekje van de S60 MY04 gekeken en dan is het inderdaad een zekering in de zekeringenkast in de motorruimte maar die is voor de ruitensproeiers van de voorruit én de koplampwissers !
(zekering 16 ; 15A)

Volgens het Instructieboekje van de V70 MY 08 zit in de motorruimte een aparte zekering voor de koplampsproeiers. (zekering 24 ; 15A) Op positie 33 zit een relais voor de sproeiers van 5A.
Omdat de koplampsproeiers elke 5de keer dat je de ruitensproeiers bedient óók in werking treden, vraag ik me af als je zekering 24 verwijdert of dan de ruitensproeiers nog wel werken ?
Voor de ruitensproeiers heb ik geen aparte zekering kunnen ontdekken. Het enige dat ik kan verzinnen is dat deze evt. gezekerd zijn via de 30A zekering van de ruitenwissers vóór en dan zou het wél kunnen werken.

Rob

Geplaatst: 04.02.2013 - 10:10
door edraket
Ik heb bij mijn V70 (2008) ook de zekering eruit gehaald. Alles werkt nog, behalve die sproeiers op de lampen. Je blijft anders vullen.

Geplaatst: 04.02.2013 - 10:14
door Buurtje
gsx750r schreef:
wtr_s60 schreef:... Ik heb de zekering er nu gewoon uitgehaald en steek deze enkel in voor de keuring omdat koplampsproeiers verplicht zijn bij xenons..
In Nederland niet meer. M.i.v. 010412 zijn de artikelen 116 en 118 van Bijlage VIII van de Regeling Voertuigen vervallen. Daarin was de koppeling gasontladingslampen (xenon) en hoogteregeling + koplampsproeiers vastgelegd.

Rob
Betekent dat dat Xenons geen (deugdelijke) automatische hoogteregeling meet hoeven te hebben? Wat een drama gaat dat worden, met als dat aftermarket gepruts van sommigen (uiteraard mensen die het aftermarket goed geregeld hebben daargelaten, voordat iedereen daar weer over valt)

Geplaatst: 04.02.2013 - 11:23
door diesel01
Ik trek, indien ik het raam schoon wil hebben, kort aan de hendel en krijg dan alleen water op het raam.
Wil ik alles schoon hebben dan houd ik de hendel langer vast en heb dan ook de lampen schoon, vijf liter sproeimiddel doet €3.50 in de btw bij de vrienden van de Makro.
Overigens maakt de reiniging op de lampen wel het verschil indien ze erg vies zijn..

Geplaatst: 04.02.2013 - 12:57
door gsx750r
Buurtje schreef:Betekent dat dat Xenons geen (deugdelijke) automatische hoogteregeling meet hoeven te hebben?
Dat betekent het inderdaad. Hierbij de motivering van de wetgever om tot deze wijziging over te gaan:

Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.

Bron: Staatscourant, 2011, Nr. 19193 ; N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)

Rob

Geplaatst: 04.02.2013 - 13:51
door edraket
diesel01 schreef:Ik trek, indien ik het raam schoon wil hebben, kort aan de hendel en krijg dan alleen water op het raam.
Wil ik alles schoon hebben dan houd ik de hendel langer vast en heb dan ook de lampen schoon, vijf liter sproeimiddel doet €3.50 in de btw bij de vrienden van de Makro.
Overigens maakt de reiniging op de lampen wel het verschil indien ze erg vies zijn..
Het gaat me niet om de aanschaf van het reinigingsmiddel, maar wel dat ik elke week het reservoir kan bijvullen.

Geplaatst: 04.02.2013 - 13:53
door lint
edraket schreef:
diesel01 schreef:Ik trek, indien ik het raam schoon wil hebben, kort aan de hendel en krijg dan alleen water op het raam.
Wil ik alles schoon hebben dan houd ik de hendel langer vast en heb dan ook de lampen schoon, vijf liter sproeimiddel doet €3.50 in de btw bij de vrienden van de Makro.
Overigens maakt de reiniging op de lampen wel het verschil indien ze erg vies zijn..
Het gaat me niet om de aanschaf van het reinigingsmiddel, maar wel dat ik elke week het reservoir kan bijvullen.
+1

Geplaatst: 04.02.2013 - 14:24
door diesel01
Ik heb daar helemaal geen last van.
14 dagen geleden een volle tank en op en neer naar Oostenrijk waar ik veelvuldig sproei op de autobahn, ik hoef nog steeds niet bij te vullen.
Ik vind het een bijzondere gedachte om de zekering uit een auto te trekken om zodoende een veiligheidsfeature ongedaan te maken(reiniging van koplampen)
Puur en alleen omdat men geen zin heeft om een tankje bij te vullen.
Ik ben wekelijks meer tijd kwijt om te tanken :roll:

Geplaatst: 04.02.2013 - 14:32
door Buurtje
Ik gun ieder zijn eigen configuratie van zijn/haar auto (al dan niet met workarounds). Ben zelf nogal gecharmeerd van de feature
Ik heb er zelf ook totaal geen last van. Zo'n vier keer per jaar de motorkap openen om bij te vullen....

Geplaatst: 04.02.2013 - 15:03
door tip
edraket schreef:Ik heb bij mijn V70 (2008) ook de zekering eruit gehaald. Alles werkt nog, behalve die sproeiers op de lampen. Je blijft anders vullen.
Ik zou de zekering van de branstofpomp er ook uit halen, je blijft anders vullen.. :lol:

Geplaatst: 04.02.2013 - 16:30
door edraket
Goeie tip, die ga ik zeker proberen!

Maar even serieus, de eigenlijke reden dat ik die zekering eruit heb gehaald is dat ik er een bloedhekel aan heb als je net je auto hebt gepoetst de motorkap er na 1 keer sproeien niet meer uit ziet. Dat bijvullen irriteerde me ook.

Geplaatst: 04.02.2013 - 16:54
door V70/2.4D/2003
Mannen, die meuk kost geen drol bij de Action, waar hebben we het over? Is allemaal voor de veiligheid (en vuiligheid)

Geplaatst: 04.02.2013 - 16:57
door Buurtje
V70/2.4D/2003 schreef:Mannen, die meuk kost geen drol bij de Action, waar hebben we het over? Is allemaal voor de veiligheid (en vuiligheid)
Nog beter, zelf maken! :P
http://www.zuinig.info/besparen.php?num=2

Geplaatst: 04.02.2013 - 17:41
door lint
Buurtje schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Mannen, die meuk kost geen drol bij de Action, waar hebben we het over? Is allemaal voor de veiligheid (en vuiligheid)
Nog beter, zelf maken! :P
http://www.zuinig.info/besparen.php?num=2
In dat recept gaat wel veel spiritus, schijnt minder goed te zijn voor je rubbers.