Pagina 1 van 1

EGR klep gereiningd

Geplaatst: 03.02.2013 - 19:31
door BG_Volvoforum
Mijn motor had al een paar maanden problemen, stotterde wat, zeker op lage toeren,
in de garage hadden ze de EGR klep uitgetrokken, en dat hielp goed, dus ik maar een plaatje gestoken na de klep, voor die terugvoerbuis, maar na wat lezen blijkt dat eigenlijk het toch ook weer niet et zijn, omdat bepaalde sensors plots niets meer meten, terwijl ze dat toch verwachten.

Dus dan maar de koe bij de horens gevat, een bus Bahrdal EGR klep reiniger gekocht, en opengedraaid.

Die buis was er in een wip vanaf, maar de EGR klep, niet los te krijgen, al die schroeven gewoon onmogellijk los te krijgen, misschien moet de wagen omhoog of zijn er een paar speciale sleutels nodig?

Enfin, de motor eens aangezet zonder die pijp, en de EGR klep liet niks door, dan maar produkt spuiten in de luchtinlaat, op d eEGR klep, die pijp uitwassen met wasbenzine en een borstel(echte taaie smurrie zat erin), en naa een kwartiertje vechten was de klep open.

Nog wat nagespoten met dat produkt, en nu werkt ze weer, eigenlijk toch makkellijk gegaan, zonder ze eruit te halen. Nu ga ik nog een tweede produkt van Bahrdal halen, een soort reiniger die in de diesel gaat.

Dus voor iedereen met een EGR probleem, zeker de moeite om zelf te doen.

Geplaatst: 03.02.2013 - 19:33
door t5power
Als ik ooit nog eens een dieseltje zou kopen, zou 1 van de eerste dingen die ik zou doen het afdoppen (hardware of software-matig) van de EGR klep. Wat een ellende hoor je over die dingen.

Geplaatst: 04.02.2013 - 00:10
door wim de jong
Op nummer 1 staat inderdaad wel de EGR klep als bron van ellende bij de moderne diesels. Een hele goede tweede, met stip, is dat verwenste roetfilter......

En dat alles onder het mom van milieu.

Geplaatst: 04.02.2013 - 10:13
door edraket
Maar het roetfilter gaat weer eerder stuk door de EGR, dus door deze laatste uit te schakelen zul je ook minder storingen hebben aan je roetfilter

Geplaatst: 04.02.2013 - 10:56
door BG_Volvoforum
Een V50 2.0D kan afgedopt worden zonder enig probleem tot de MY2006, kreeg ik toevallig te horen deze morgen in de garage.

Latere modellen moeten ook een ingreep aan de SW ondergaan.

Moet wel zeggen dat de motor onmiddellijk rustiger draait (800 rpm ipv 900rpm),
en dat hij terug wat meer kracht heeft op lage toeren, onder de 1700 zeg maar.

De hogere toeren zijn hetzelfde gebleven.

Dus dat domme ding afdoppen is blijkbaar toch niet zo vrijblijvend, enkel gebaseerd op mijn ervaring.

Vanaf nu; produkje in de diesel, en eens per jaar die pijp effe loskoppelen en produkt rechtstreeks in de klep.