Pagina 1 van 1
Grotere velgen en het AWD systeem
Geplaatst: 04.02.2013 - 05:56
door Hjalmar
Hallo allemaal,
Ik ben altijd al van de ietwat grotere velgen en verlagingen geweest, maar nu ik de V70XC heb vraag ik me het volgende af. Vanwege de gevoeligheid van het AWD systeem mbt de omtrek van de banden, moet ik altijd 4 nieuwe banden kopen en om de x aantal kilometers even velgen van voor naar achter verwisselen.
Kan ik dan wel zonder problemen andere velgen eronder zetten, aldus iets grotere maat. De omtrek van de 4 banden blijft het zelfde omdat het een setje nieuwe banden wordt.
Ik weet dat ik binnen de +-5% grotere/kleinere omtrek moet blijven, maar heeft een verdere verandering in omtrek van de banden invloed op het AWD systeem?
Ik hoor graag wat jullie denken
Ge-EDIT
Geplaatst: 04.02.2013 - 07:01
door Marc Apeldoorn
Van welk jaar is de AWD?
Vanaf 2003 is de AWD een Haldex koppeling, daar is de gevoeligheid niet meer (daarvoor Visco koppeling, die is zeer gevoelig voor banddikte verschillen)
[EDIT]: Ik zie in de vorige post dat het een Visco koppeling betreft. M.i. maakt de omtrek niet veel uit (het is zelfs zo dat hoe groter het wiel des te minder gevoelig voor bandenslijtage, want om buiten de 5% te geraken zullen grotere wielen meer moeten slijten).
Geplaatst: 04.02.2013 - 07:10
door Hjalmar
Het geldt mijn V70 cross country dus Visco
Geplaatst: 04.02.2013 - 13:22
door gsx750r
Ik vind de aanduidingen altijd wat verwarrend XC70 of V70 XC maar omdat Marc Apeldoorn schrijft dat vanaf 2003 de Visco-koppeling vervangen is door een Haldex-koppeling heb ik 2002 als MY genomen.
De enige keuze die Volvo zelf dan aanbiedt v.w.b. de velgmaat is 7x16" of 7x17"
Maar dezelfde keuze is er ook voor de bouwjaren nĂ¡ 2002 dus met Haldex-koppeling. Kennelijk maakt de soort koppeling, in ieder geval bij nieuwe wielen/banden, niets uit.
Vanaf MY08 komen er ook 18" en 19" velgen bij.
Aluminium velgen
Overigens hebben de "bandenwetenschappers" het meestal over een maximale afwijking van
3% v.w.b. de wielomtrek t.o.v. standaard.
Rob
Geplaatst: 04.02.2013 - 13:37
door Hjalmar
Bedankt voor deze info Rob, ik had daar zelf nog niet eens gekeken

Het gaat hier om een V70 cross country van 1998 dus met Viscokoppeling. Ik ga vanavond eens op de site van Volvo kijken wat zij aanboden voor de auto toen de tijd.
Geplaatst: 04.02.2013 - 13:43
door Jers3n
De velgen uit
deze link passen beter...
Overigens zorgen iets grotere wielen voor iets meer belasting van de aandrijf-lijn, toch? Kracht x arm-principe, waarbij straal van het wiel de arm is?
En dat een grotere omtrek er langer over doet voor dezelfde hoeveelheid slijtage klopt in theorie natuurlijk. Of dat in de praktijk ook zo is? Indien bredere en plattere banden worden gekozen zal de rijstijl wellicht ook anders zijn...
Daarnaast is 5% verschil tussen voor en achter bij elke afmeting (4 identieke wielen) 5%. De tijd/afstand totdat dit verschil er is zou bij grotere wielen langer kunnen duren, echter is dat in mm bij een grotere omtrek dus ook gewoon een groter omtrekverschil. Dus wellicht dat de kritische grens mbt het toegestane omtrek verschil dan ook kleiner wordt bij grotere wielen. Het draait mbt de visco toch om het verschil in omwentelingen? Waardoor het in de praktijk niet veel meer uit maakt...
Geplaatst: 04.02.2013 - 17:26
door Hjalmar
De banden/velgen zullen niet veel groter/breder worden dus ik hou me binnen de beperkingen. Grotere wielen zou grotere omtrek kunnen worden, maar als de bandenhoogte minder wordt, blijft het getal vrijwel hetzelfde of in de buurt van het origineel.
Nogmaals bedankt voor de info!