Pagina 1 van 1

Bekende problemen V40

Geplaatst: 05.05.2006 - 14:39
door Timmy
Ik heb al een tijdje een V40 1.8 Bi-Fuel Europa uit 2004 op het oog en ga morgen een proefrit maken. Om een beter beeld van de technische staat van de auto te krijgen vraag ik mij af of er bekende problemen zijn of dingen waar ik in het bijzonder op moet letten.

De auto heeft ruim 120.000 op de teller staan dus ik vraag mij tevens af of er dure dingen aan zitten te komen (distributieriem bijvoorbeeld)??

Alvast bedankt!

Geplaatst: 05.05.2006 - 14:47
door menjo
Distributieriem hoeft bij 160000 pas, volgens mij geldt dat ook gewoon voor de bi-fuel.
Bekende problemen zijn er eigenlijk niet. Hoewel de 1.8 wel last kan hebben van versleten schakelbusjes (pook kan dan in een versnelling extreem ver alle kanten op), maar die zijn zeer eenvoudig (en goedkoop) te vervangen.

Geplaatst: 06.05.2006 - 09:53
door Nigel
Vet, dat kan bij mijn auto ook :P
Weer wat te klussen :D

Kom zelf op de doorsnee dingen:
- banden (rechte slijtage, geen scheuren etc)
- motor schoon/droog
- motorloop koud/warm gas/benzine goed
- niet inhouden hoge toeren
- niet inhouden lage toeren (50 in z'n 5 rijden en dan veel gas geven, niet wenselijk, maar voel je wel of de gasinstallatie goed is hoorde ik gister)
- hard remmen met stuur loslaten
- optrekken met stuur los
- snelweg met stuur los
- Als de motor warm is even aan de kant zetten, laten lopen, kappie open, kijken of alles gezellig snort en zoemt, voel even of er geen grote druk op de waterleidingen staat. Je kan de oliedop eraf draaien, alleen die van mij spettert dan olie omhoog. normaal kun je dan voelen of de motor daar blaast/druk op bouwt, wat kan duiden op koppakkingproblemen.
- Dan nog een gouwe ouwe, oftie werkt weetik niet, maar stilstaand in z'n drie zetten en dan koppeling op laten komen. Slaat ie af, koppeling nog oke, gaat ie onwijs slippen en dan rollen is je koppeling mogelijk gaar.
- dan uiteraard de bediening, het interieur, probeer in godsnaam alle knopjes, de airco, de verwarming, etc.

Maarrrr.. tis een recente auto, bij een respectabele dealer right? Op zich minder risico op een kat in je zak :) Succes!

Nog een vraagje aan Menjo: wanneer moet mijn distri eigenlijk? Heb nu een kleine 200k op de teller en ik ga er vanuit dat ie vervangen is toen het moest, maar weet niet wanneer dat was (Phase I S40 1.8i16v)

Geplaatst: 06.05.2006 - 10:03
door BlackWolf
Bij mij weten spettert een hoogdruk motor (16v) altijd olie als je olie dop afdraait, dat was vroegâh met oude auto’s dat je kon kijken of het goed was als je de olie dop afdraait dat er geen olie spettert of zelfs spuit! ;)

Geplaatst: 06.05.2006 - 10:33
door menjo
Phase 1 moest bij 120000 de distributieriem vervangen worden.

Geplaatst: 06.05.2006 - 12:52
door marissen
Laat ff weten hoe het ging :D
Verder inderdaad alle voorzieningen goed checken of het wel/niet functioneren. Nigel geeft hiervoor een paar goede tips.
Een Bi-Fuel uit 2004 geeft normaal gesproken heel erg weinig problemen en is een zeer betrouwbare auto. Hier moet je zonder problemen een 1/2 jaar garantie op kunnen krijgen, en in mijn ogen zelfs een vol jaar!! Dit geeft je de tijd om eventuele kleine probleempjes te laten fixen.
De gouwe ouwe tip zou ik trouwens in z'n 2 doen, anders maak je jezelf wel heel erg moeilijk.

Geplaatst: 08.05.2006 - 09:39
door Timmy
Bedankt allemaal voor de reacties :)
Zaterdag de proefrit gemaakt en dat beviel prima. De auto rijdt prima en de punten die hier boven genoemd werden waren prima in orde. Helaas ben ik er nog niet uitgekomen met de verkoper, later deze week nog maar eens een poging wagen...

Geplaatst: 08.05.2006 - 11:50
door Hans
Bi-fuels zijn best zeldzaam he! Als je een goede gebruikte te pakken kan krijgen.....is ie erg duur?

Geplaatst: 08.05.2006 - 12:58
door Timmy
De prijs van de V40 was marktconform en incl Selected Used Car garantie, prima dus. Alleen hadden ze voor mijn huidige auto minder over dan ik had verwacht. Twee andere Volvo merkdealers, waar ik eerder was geweest, boden zo'n 2000 euro meer.

Geplaatst: 08.05.2006 - 20:11
door marissen
De prijs van de V40 was marktconform en incl Selected Used Car garantie, prima dus. Alleen hadden ze voor mijn huidige auto minder over dan ik had verwacht. Twee andere Volvo merkdealers, waar ik eerder was geweest, boden zo'n 2000 euro meer.
Tja... Live is all about priorities :mrgreen:
Goede waar heeft z'n prijs.