Pagina 1 van 2

Verstandige keuze? Testrit + foto's

Geplaatst: 06.02.2013 - 11:57
door emjee
Ik heb de mogelijkheid om na een aantal jaren van afwezigheid weer een Volvo aan te schaffen. Het gaat om de volgende XC70:

-11-2004 (MY2005)
-Momentum uitvoering
-HU650
-190.000 km (in september de distributieriem etc vervangen)
-Afneembare trekhaak
-Schade en krasvrij
-Leren interieur
-Inclusief winterbanden op velg
-Handgeschakeld
-Geen RTI
-2.5T
-Particuliere verkoop van 60+ (eigenaar is een bekende)
-Eerste eigenaar (eerst lease daarna privé overgenomen)
-Dealer onderhouden
-Bij eventuele aanschaf wordt de auto nog een keer voor controle naar de garage gebracht want de eigenaar wil geen auto met issues verkopen

Nu rij ik ongeveer 23.000 km per jaar (merendeel snelweg) waardoor een diesel economisch gunstiger is. Door het rijden op benzine zijn de brandstofkosten natuurlijk wel hoger maar ik ben wel van plan hier dan ongeveer 3 jaar mee te rijden waardoor de jaarlijkse afschrijving volgens mij per jaar niet zo hoog is, als ik de XC70 weer wil verkopen met 250.000 km. Voor deze prijs kan ik geen vergelijkbare diesel (V70 of XC70) vinden.

Wat vinden jullie van deze XC en van de gevraagde prijs? Ik hoor graag jullie meningen /adviezen!

Geplaatst: 06.02.2013 - 12:07
door BlackSapphire
Eerlijk gezegd: dat klinkt bepaald niet verkeerd. Ik ben niet zo goed in prijzen inschatten, maar voor dat bedrag, een auto met zo'n bekende historie, plus de laatste check bij de garage, dat ziet er goed uit.

Wat diesel of benzine betreft: met een diesel zit je goedkoper per kilometerkosten. Maar de aanschafprijs van een diesel ligt natuurlijk per definitie hoger. Dus al met al zal je het niet zo heel veel schelen. Ik heb voor mezelf een fictief berekeningetje gemaakt met de door jou geleverde data, een 1000 euro duurdere diesel, en de wegenbelasting in Utrecht en dan zou de diesel over die 3 jaar 960 euro goedkoper zijn. Tja...

Geplaatst: 06.02.2013 - 12:13
door rikharmsen
Doen! Een diesel is op papier wel iets voordeliger, maar bij 23.000 per jaar valt dat verschil behoorlijk mee. Het feit dat je de auto kent en weet dat hij netjes verzorgt is lijkt me zwaarder wegen dan die 960 Euro over 3 jaar die BlackSapphire heeft berekend.

Geplaatst: 06.02.2013 - 12:27
door BlackSapphire
Helemaal mee eens.

Geplaatst: 06.02.2013 - 13:13
door emjee
Dat zijn snelle reacties! Jullie duwen me wel de juiste richting in ::D

Ik ben wel benieuwd naar je berekening want die heb ik ook gemaakt en de XC70 vergeleken met een V70 D5. Verbruik 1:10 (E1,70) tov 1:13 (E1,40).

Inclusief verzekering (verschil is nihil), wegenbelasting GLD (940 tov 1652) en brandstof kom ik op een verschil van 50 euro pmnd in het voordeel van de D5. Dus dan kom ik op 1800 extra brandstofkosten.

Geplaatst: 06.02.2013 - 13:35
door BlackSapphire
Ik ben misschien wel wat snel te werk gegaan door de benzineprijzen te nemen die BP als adviesprijs gebruikt: http://bpretail.bp.nl/brandstofprijzen.aspx

Daarnaast ben ik uitgegaan van een verbruik van 1:11 en 1:15. die 1:15 is wellicht te utopisch voor een XC. Ik had mijn eigen V in gedachten, sorry. Dus nu nog een keer gedaan met jouw verbruiksgegevens.
Ledig gewicht: 1720 (?) kg, beide in de gelijke klasse. Voor Utrecht is dat respectievelijk 988 en 1840 euro per jaar. Kom ik op een diesel die per jaar 334 euro goedkoper is. Berekeningstool: www.omslagpunt.com
Ik ben wel wat te lui om het met de hand na te rekenen.

Geplaatst: 06.02.2013 - 14:21
door Jers3n
XC70 2.5T Handbak = 1664 kg -> GLD € 1052,00 wegenbelasting
XC70 D5 Handbak = 1676 kg -> GLD € 1904,00
V70 D5 Handbak = 1536 kg -> GLD € 1620,00
V70 D5 Geartronic = 1552 kg -> GLD € 1760,00

XC70 2.5T handbak verbruikt 1 op 9 gem. (aanname, GT op spritmonitor 1 op 8,5, V70 2.5T handbak 1 op 10 gem, V70 benzine AWD handbak (vooral R-en) 1 op 8 gem)
XC70 D5 Handbak geeft een verbruik van 1 op 13. (eigen verbruik over laatste 50.000 km, nagerekend)
V70 D5 handbak 1 op 14,5 gem (spritmonitor.de)
V70 D5 GT verbruik 1 op 12,7 gem (spritmonitor.de)

Benzine 1,80 per liter
Diesel 1,50 per liter

Uitgegaande van gelijke afschrijving en verzekering geeft dat bij 25000 km per jaar een voordeel van € 1846,- per jaar voor een V70 D5 tov een XC70 2.5T, beide handbak.
Bij ca. 6000 km per jaar zou een diesel dan goedkoper zijn.

Maar dan is, naast de afschrijving, het mogelijke verschil in aanschafprijs tussen de genoemde XC70 en occasion op het net dus niet meegerekend. De genoemde prijs is m.i. zeker niet hoog voor een XC70 2.5T MY05 met die km stand. Wat ik kan vinden is een stuk duurder. Voor dat verschil (ca. € 6000?) zou je na 3 jaar nog redelijk gelijk uit komen.

Ga je voor een V70 D5 handbak , is het wellicht toch een ander verhaal.

Geplaatst: 06.02.2013 - 15:10
door Willem51
Ik heb vrijwel dezelfde maar dan met automaat en rijd daar als ik kalm aan doe 1:10 mee; met een handbak kom je wrs. dan op 1:11; je moet dan niet overal de max. snelheid willen rijden maar relaxed op de rechter baan meetuffen met de rest en alleen af en toe de brute krachten aanspreken:-). Ik vind het een heerlijke auto (rijd 10 dkm per jaar).
Oja, diesel heeft hogere onderhoudskosten.
Volvo-updates voor de RTI schijnen net zoveel te kosten als een nieuwe TomTom.
Succes.

Geplaatst: 06.02.2013 - 15:24
door Thijs
Hou er wel rekening mee dat die vaste lasten maandelijks blijven komen en de hogere aanschafprijs maar eenmalig is. En als je ergens heen wil kijk je met benzine toch anders tegen aan. Of je voor een ritje naar je vrienden wat verder weg nou 60 euro of 100 euro kwijt bent scheelt aanzienlijk!

Geplaatst: 06.02.2013 - 15:31
door NJ8
ik vind deze auto voor 7K met deze km stand en historie gewoon een goede deal.

Geplaatst: 06.02.2013 - 16:56
door emjee
Mooi hoor dat meedenken en meerekenen. Het voordeel van deze XC70 is voor mij ook dat de aanschafprijs ongeveer ligt met de verkoopwaarde van mijn huidige auto waardoor ik eigenlijk weinig tot niets hoef bij te leggen. Dit is voor mij wel belangrijk want ik wilde eigenlijk nog wel even doorrijden met deze auto. Wel de andere auto (Zafira...) nog verkopen.

De maandlasten zijn per maand dan misschien wel hoger (en dit merk je meer) maar de aanschafprijs is weer lager dan een D5 dus aan het eind komt het geld op hetzelfde neer.

Wat ik ook belangrijk vind, is dat de autohistorie en berijder bekend zijn en dat ie in een goede staat, na check, verkocht gaat worden. Dus misschien wat extra zekerheid hierdoor?

Zijn er behalve de economische zaken nog punten waar ik rekening mee moet houden of aan moet denken bij aanschaf?

Geplaatst: 06.02.2013 - 17:07
door NJ8
let op het stuurhuis, en het stuurgedrag. Pak een paar lange bochten op een klaverblad of snelweg.
check of de airco het doet, soms is de condensor lek
distributie is al gedaan, dus dat is mooi

Geplaatst: 06.02.2013 - 20:44
door BartS
Gezien de kilometerstand, laat de garage ook even kijken of de achterwielen nog aandrijving hebben. Ook willen aan de bovenkant van het portier onder de rubbers nog wel eens roestspoortjes ontstaan.

Geplaatst: 06.02.2013 - 23:14
door mad
Ik zeg D O E N...

Geplaatst: 06.02.2013 - 23:28
door lint
Mooie XC70, goede prijs, ik zeg niet meer nadenken maar kopen die auto!

Geplaatst: 07.02.2013 - 09:31
door Rob Bakker
Heb je ook interieurfoto's? ;)

Mocht je het niet doen is er hier zeker interesse. ;)

Geplaatst: 07.02.2013 - 19:41
door Suijkerland
Mooie auto, mooie kleur die jammer genoeg niet meer leverbaar is.
Ik heb dezelfde kleur.
Het verbruik is zeker niet boven de 1: 10 eerder 1:9 dat verbruikt mijn XC 2.5T met een normale rijstijl (max 130)

Geplaatst: 07.02.2013 - 19:54
door Mart van der Steeg
2.5T is toch een goed blok. Mooie wagen, scherpe prijs, ik zou wel een aankoop keuring door volvo laten doen, is rond de 100 euro dacht ik.

Geplaatst: 14.02.2013 - 21:38
door passenger
Ik zeg, ziet er goed uit....

Geplaatst: 14.02.2013 - 21:45
door t5power
Wat een prima prijs idd! Krijg je geen spijt van.