Pagina 1 van 4

Bovenste motorsteunrubber ==> HIJ ZIT EROP!

Geplaatst: 08.02.2013 - 16:57
door Edwin
Het bovenste motorsteunrubber, de ronde die weer aan de dwarsbalk vastzit, is wat ingescheurd.
Wanneer moet zo'n rubber vervangen worden? Bij de eerste scheurtjes, of als je het begint te merken?
Merk er nu nog niets van, tenminste er valt me niets op? Wat zijn eventueel de symptomen als ie echt gaar is? En is die gemakkelijk zelf te vervangen, of is het een paar tientjes klusje bij de dealer, net als bijv. de thermostaat vervangen?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 08.02.2013 - 18:45
door Laguna-S60
Is erg gemakkelijk zelf te doen.

Merk je al trillingen in de auto bij stationair?

Geplaatst: 08.02.2013 - 19:17
door jee-bee
Bij mij is hij laatst vervangen bij een beurt. Kosten vielen erg mee.

Geplaatst: 08.02.2013 - 20:47
door Bakboord1
Deze steun moet op twee (dikke) stukken vastzitten. Het andere dunne rubber heeft volgens mij geen functie.

Steun kost ca 60e zeg ik uit mijn hoofd.

Geplaatst: 08.02.2013 - 20:50
door MssgOnline
Toevallig heb ik het net vervangen, eerst dacht ik alleen het rubber te kunnen vervangen maar het is compleet met het aluminium huis.
Voor de apk dient het rubber vervangen te worden wanneer beide kanten los zijn.

Bij mij hing het rubber compleet los dus dat was wel nodig.
Bij mijn t5 moest ik de plastic kap bovenop het blok los schroeven zodat ik bij de 4e bout kon komen. 4 bouten los en de bout die het rubber op z'n plek houdt.

Steun koste mij 55 euro incl btw. ongv 15 min sleutelen.

Geplaatst: 08.02.2013 - 20:55
door 1-wiel
Rubber is ook los te vervangen.
Rubber€19

Geplaatst: 08.02.2013 - 21:04
door MssgOnline
Zover ik weet is het 1 vast deel, anders zou je rubber ook overdwars kunnen bewegen.

Geplaatst: 08.02.2013 - 21:20
door Laguna-S60
Rubber is inderdaad los te krijgen ;)

Moet er dan opnieuw ingeperst worden, nieuwe steun is makkelijker.

Geplaatst: 08.02.2013 - 21:52
door MssgOnline
Dan zal het wel afhangen van bouwjaar en motor type, ik heb namelijk het rubber los besteld.
Oude rubber eruit gezaagd omdat het er niet uit wilde. Bleek dat het aluminium licht schuin naar binnen loopt waardoor het rubber links of rechtsom vast loopt.

Toen het rubber er uit was bleek en nieuwe rubber 1mm te klein in diameter. Toen maar de complete steun vervangen.

Geplaatst: 08.02.2013 - 22:38
door Laguna-S60
Je hebt een oud en nieuw type steun ondertussen, nieuwe steun heeft een soort metalen plaatje aan de buitenkant zitten.

Geplaatst: 09.02.2013 - 15:33
door Rob2u
Bakboord1 schreef:Deze steun moet op twee (dikke) stukken vastzitten. Het andere dunne rubber heeft volgens mij geen functie.
.
Klopt, bij mij kun je, met een zaklantaarn, door de steun heen 'kijken' op de dunne delen. Laatst nog even gevraagd aan de chef werkplaats van de dealer en die bevestigde wat @Bakboord1 zegt..

Geplaatst: 09.02.2013 - 16:27
door Gast
net ook vervangen van de S60.
iets meer werk omdat de buis van intercooler naar turbo gedemonteerd moet worden.
half uurtje werk.

Geplaatst: 09.02.2013 - 18:30
door Edwin
Oke, allen bedankt voor de antwoorden.
Ik kan nog niets merken. Rubber is ook nog niet doorgescheurd, dus wat te doen dan? Nu al vervangen of pas vervangen als ie helemaal door is, of pas als ik trillingen?/bonken? ga merken tijdens het rijden? Wat zijn precies de symptomen?

Het rubber is aan de ene kant, zoals je kan zien op de foto, iets minder dan half ingescheurd. De andere kant is nog niet ingescheurd.

Gr. Edwin.

Geplaatst: 09.02.2013 - 18:34
door Gast
die is echt wel aan vervanging toe, en dat ga je ook merken als je hem vervangen hebt. Motor zal minder kantelen.

Geplaatst: 09.02.2013 - 19:10
door Freek63
Als je met de hand het motorblok/versnellingsbak naar voren en achteren duwt zie je snel genoeg in hoeverre de rubber de motor nog overeind kan houden bij optrekken en afremmen. Als deze rubber stuk is, dan is de kans groot dat die van de onderste torsiestang (onderaan voorkant tussen versnellingsbak en frame) ook stuk is. Deze houden het blok namelijk op zijn plek als je optrekt en afremt (op de motor).

Geplaatst: 09.02.2013 - 19:11
door Gast
Als je ze vervangen hebt door verse, merk je wel dat het schakelen, optrekken en afremmen wat soepeler gaat.

Geplaatst: 09.02.2013 - 19:40
door Edwin
Heb het nog eens even goed bekeken, maar rubber is volgens mij compleet gaar.
Onderkant is aan beide zijden helemaal los! :shock:

Heb het forum al doorzocht maar niet gevonden wat het vervangen kost bij de dealer? Ik kom prijzen tegen van € 19 tot € 65, maar dat is volgens mij voor alleen het rubber. Ook lees ik dar vervangen niet moeilijk is, wellicht dat de dealer het dan ook snel kan en de kosten mee zullen vallen??

Of zelf doen, maar dan heb ik wel hulp nodig van iemand denk ik....

Heeft iemand dit al eens door de dealer laten doen en voor hoeveel?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 09.02.2013 - 19:49
door Gast
Voor mijn S60R kostte het ding vorig jaar (met het huidige BTW-percentage van 21%) ongeveer zes tientjes.
Als je een beetje handig bent, kun je hem zelf monteren. Zoals hierboven aangegeven kostte het bij mijn R wat extra tijd wegens het demonteren van de turbo-buis. Als dat niet nodig is, is het een kwestie van de bougie-deksel demonteren, 4 boutjes los, 1 bout bovenin los en weer monteren. Kwartiertje werk.

Geplaatst: 09.02.2013 - 20:10
door Freek63
Is goed zelf te doen. Boutjes komen gemakkelijk los. Het vervangen van de torsiestang aan de onderkant is wel een vies karweitje. Het is meestal nogal een vette bende daar beneden.
De steunen zijn behalve bij de dealer bij diverse online winkels (vomd, parts4swedes, etc) te koop. Kosten ongeveer 5-6 tientjes. Kijk uit voor namaak, koop alleen origineel Volvo! Nep-rubbers gaan binnen de kortste keren weer opnieuw kapot.

Geplaatst: 09.02.2013 - 20:17
door Edwin
Ik heb wel een turbobuis over het blok heen lopen. Moet die er dan bij een T5 ook af of is dat bij een R anders?
Ik heb ook wel een momentsleutel, maar voor de wielbouten en die is dus vrij lang, ik denk dan ook niet dat ik daarmee de steun kan aandraaien.
Hoeveel tijd kostte het jullie? Dan heb ik ongeveer een indicatie qua tijd wat het eventueel bij de dealer duurt...

Gr. Edwin.