Pagina 1 van 2

wij weten het allemaal veel beter

Geplaatst: 09.02.2013 - 07:58
door evert65
dit begint en beetje een vervolgvehaal te worden
had soms wat last van een bokkende overgang bij het schakelen van 3 naar 2 en van 2 naar 1, dus laten spoelen bij een automatenboer, beetje olie eruit nieuwe erin : " klaar meneer".
na een week of 6 was het probleem weer terug, en mijn vertrouwen een beetje weg
Dat werkte dus niet ze verteld dat ikvervolgens naar Gery ging.Toen ging het dak eraf :bad-words: [-X
die vent z`n werk deugde niet enz enz.
Op een flush dag in Bussum, geflushed, de eerste indruk : Fanaatstisch! =D>
na een aantal maanden kwamen de schokken terug , balen dus , flushen heeft niet geholpen.
Na veel lezen, en rond vragen trok ik de conclusie: kleppenhuis
Dus weer eens terug naar de automatenboer, die waren me nog niet vergeten :D
mijn verhaal gedaan, het flushen verdedigd, maar nee daar moesten ze nog steeds niets van hebben, een mode verschijnsel , ze stonden met z`n 3en tegen mij te argumenteren :) .
flushen zou niet goed zijn omdat je dan ook de rommel uit de bak haal, die moest er in blijven volgens hun, dat was juist veel beter voor de bak, flushen zou het filter in de bak beschadigen.... enzo nog wat grote woorden.
ik heb ze gewoon aangehoord, ze bemerkten wel mijn skepsis, dus de vraag kwam enkele keren langs" waarom geloof je wel wat op internet staat , en niet ons wij hebben 30 jaar ervaring.
ik gaf aan dat ik vooral afging op gebruikersrevieuws/reacties op het forum.
"ja ja, maar waar zijn al die mensen gebeleven bij wie een flush niet werkte , en als nog hier kwamen met een kapotte bak "
enz enz. ik zei nog wacht maar binnen 5 jaar hebben jullie ook z`n ding staan.
ok zeiden ze " flushen zou misschien wel eens helpen "
incidenten werden als norm gesteld :D
maar ze wilden wel kijken naar het kleppenblok.
dus dinsdag gaan ze proef rijden, dat was een eis die ze herhaalden, waar ik natuurlijk geen enkel probleem mee heb.
dus wordt vervolgd

Geplaatst: 09.02.2013 - 08:29
door Walter
bij mij werkte het flushen ook niet. Heel even maar daarna kwamen de klappen harder terug. Niet zo gek, want de olie die er in gaat is dunner dan die eruit komt. Maar toch is het flushen te moeite waard om te proberen voor je gelijk de bak vervangt want het wil zeker wel de klachten wegnemen. In mijn geval was er gewoon slijtage in de bak en daardoor kon deze niet genoeg druk opbouwen bij het schakelen. Als ik plankgas wegreed, dan ging het vaak wel goed. Bij hogere toeren bouwt zich meer druk op.

Vervangen van het kleppenhuis werkt vaak ook even, is de volgende stappen in de kostenladder. Echter, de ervaring van mijn collega's als Volvo technici is dat ook dat uitstel van executie is. Dat kleppenhuis kost ook een bak geld en als je daarna alsnog de bak moet vervangen betaal je dat dubbel. Immers, een ruibak bij Volvo heeft een vers kleppenhuis. Ik heb voor zekerheid gekozen, mijn verlies gepakt en de bak vervangen. En nu is hetw eer goed

Geplaatst: 09.02.2013 - 09:16
door Sir Volvalot
Ik heb onlangs bij de forumsponsor het kleppenhuis laten vervangen nadat een flush door Gery helaas voor mijn bak geen effect had. De bak schakelt beslist beter maar helaas vaak nog niet perfect. Inderdaad bij rustig rijden gaat het vaker 'mis' dan bij stevig doorrijden. Mochten de problemen na korte tijd weer terugkeren, dan zal ik de rest van de bak laten reviseren. Per saldo kom ik dan waarschijnlijk toch voordeliger uit dan een ruilbak via de dealer (rond de 5500 euro volgens prijsopgave dealer).

Ik heb geen idee wat wijsheid is in deze kwestie, de dealer biedt natuurlijk goede garantiemogelijkheden maar ik heb ook alle vertrouwen in Varioclean. Toch ben ik blij met het gereviseerde kleppenhuis want de rijervaring met mijn auto is er veel beter op geworden, daarvoor reed hij dermate bokkig dat ik soms met tegenzin instapte (rij veel in de stad en dan deed het bokkige schakelgedrag zich het meeste voor).

Geplaatst: 09.02.2013 - 17:01
door Classic
Als ik dit zo lees, maak ik me toch wel wat zorgen. Ik was ook niet tevreden over het schakelgedrag van de GT6 in mijn auto (nu 248k op de teller), en dan vooral tussen 3 en 4. Inderdaad met name bij rustig optrekken. Na lang filerijden was het helemaal drama: heel veel slip en een harde klap als de 4 eindelijk ingeschakeld werd. Heb de bak bij een specialist in Varsseveld laten spoelen - zonder resultaat. Volgende week komt er een nieuw kleppenhuis in, maar als ik jullie posts zo lees, is de volgende onvermijdelijke stap een bakrevisie binnen afzienbare termijn? Hoe lang is die termijn nog? Ik heb garantie tot begin juni ...

Mijn V70 2.5D Classic (getuned tot 174 pk en 360 Nm) had toen ik 'm wegdeed bijna 5 ton op de klok en de bak schakelde nog prima. Zijn de automaten van Volvo in de loop der jaren zoveel minder duurzaam geworden?

Geplaatst: 09.02.2013 - 17:24
door Freek63
Ga maar eens langs bij Boon Revisietechniek, voor een écht deskundig advies. Ik heb zeer goede ervaringen met dit bedrijf. Peter Boon kent 'onze' bakken van buiten en kan je precies vertellen wat er aan de hand is. En wat er aan reparaties staat te wachten. Boon Revisietechniek zit in Alphen aan de Maas (Gld).

Geplaatst: 09.02.2013 - 20:53
door Max
Ik heb mijn XC ook laten flushen, sindsdien schakelt de GT merkbaar beter.
Inmiddels 305k op de teller en de XC rijdt heerlijk soepel.

Geplaatst: 12.02.2013 - 19:42
door evert65
vandaag hebben ze eens een flink eindje gereden met mijn voiture , snelweg, binnenwegen, bebouwde kom. Je ken dat wel, veel variatie om de bak eens aan het werk te zetten.
Er zit een lelijke klap in bij terugschakelen van 3 naar 2 , en verder wat lichte schokjes bij opschakelen van 2 naar 3 en soms ook van 3 naar 4.
deze week proberen ze een gaatje te vinden om te opereren
en anders woensdag over een week, waarschijnlijk het kleppenblok, maar het kan ook wat anders zijn hielden ze een slag om de arm.
Ik heb geen afspraak met ze, maar het is de overbuurman van m`n baas als `t kan schuiven ze de wagen er tussen , dus als opvulling van de lege uurtjes
dat scheelt ook ( veel) in de factuurtjes :D

Geplaatst: 24.04.2013 - 07:15
door evert65
zo maar eens even een aanvulling, het heeft even geduurd
het brein is gereviseerd, de wagen rijdt perfect
geen gebok meer. dus petje af voor de monteur
maar vande manier van communiceren zakt je toch de broek af
eerst een prijs afgesproken, vervolgens blijkt dat 80 euro meer te zijn, waarop ik reclameerde aan de afspraak
daar reageerde me helemaal niet op.......
dus maarneens even langs geweest, intern bleek men daarover niet te hebben gecommuniceerd...
en vervolgens werd dat min of meer met een verwijzing naar mijn slechthorendheid. mij in de schoenen geschoven, met de opmerking erbij : in het verleden hebben we ook niet altijd even prettig met je gecommuniceerd over het flushen
tja daar moeten hun niks van weten, en ik ben er van overtuigd dat het helpt (niet altijd natuurlijk)
verschil in mening is voor sommige mensen dus onverteerbaar

Geplaatst: 24.04.2013 - 08:01
door Rob Bakker
Naja, in iedergeval gelukkig dat het nu gerepareerd is.

Hopelijk kan je er weer een lange tijd van genieten nu.

Geplaatst: 24.04.2013 - 13:31
door Mekstra
Dus, snelle conclusie: als een bak problemen gaat geven, is het in de meeste gevallen einde verhaal (met wat uitstel van executie dingen zoals kleppenblok / flush).

Dan de hamvraag: hoe zijn deze problemen te voorkomen? Flushen / drain and fill voordat er problemen zijn? Helemaal niets doen, en hopen dat de bak het lang uithoudt?

Bij de classics is de bak niet adaptief begrijp ik (betekent dat ze ook niet drukgestuurd zijn?), misschien gaan ze daarom lang mee -zelfs zonder flush.
Zonder te kunnen onderbouwen, denk ik dat de drukgestuurde bakken in de 2000+ modellen af en toe wat nieuwe olie nodig zijn.

Graag zou ik eens willen inventariseren of de km-stand en preventief onderhoud een verband hebben. Hoe zet ik een poll op, met een kolom 'km-stand' een kolom 'onderhoud' (flush of d&f, preventief of na problemen) en een kolom 'schakelgedrag'. Misschien dat dit ons wat inzicht geeft.

Geplaatst: 24.04.2013 - 21:46
door Gast
Eerlijk is eerlijk, je hebt wel lef. :P
Je laat hem flushen door Gery, dan krijg hopen commentaar op het onbeschofte af en toch laat je hem daar repareren.
Waarom ben je niet terug gegaan naar Gery of Varioclean die ook op de forumflush dagen aanwezig waren?

Geplaatst: 24.04.2013 - 22:16
door evert65
Mekstra, snelle conclusie , ja min of meer wel, zodra de bak gaat bokken bij op en terugschakelen is het brein ( kleppenblok)versleten, veel volvo`s hebben dat rond de 250.000km . en de meeste transmissieboeren proberen je dan echt een complete bak reviesie aan te praten ( €3000- €4500 ofzo)
ik had me op dit forum goed ingelezen dus liet me niet ondersteboven l*llen
ook de classic bakken zijn drukgestuurd dacht ik want ze schakelen met oliedruk
( correct me if wrong)

AlexV70, ach tja ik kneep `m ook wel een beetje hoor, had verwacht vierkant de deur uit te worden gelachen.
maar waarom niet naar varioclean, tja het was de overbuurman van mijn baas dus gewoon het dichtste bij, voor het geld had ik het niet hoeven tedoen achteraf, varioclean was maar 30 euro duurder( forumkorting meegerekend)
dus ik er weer heen met de factuur, voor extra korting , toen gingen ze wel door het lint,
ik hoef daar nooit meer te komen :D :D

Geplaatst: 25.04.2013 - 15:18
door Varioclean
@Mekstra, AlexV70

Vaak volstaat inderdaad het vervangen van het kleppenhuis tussen de 200.000 en 300.000km. Het kleppenhuis is van aluminium en met de moderne limited slip bakken vanaf jaar 2000 wordt er druk heen en weer geschoven door de kleppen en slijten de huizen snel uit. De bak zelf houdt het bij de Aisin bakken veel langer uit zoals al bekend is van de bakken van voor 2000, behalve als te lang met een versleten kleppenhuis wordt doorgereden.

Vantevoren bakspoelen om zelfs te vermijden dat het kleppenhuis moet worden gedaan, in de hoop dat verse atf de zaak redt heeft zijn voor en nadelen.

Als de atf oud en versleten was en of ook nog van het verkeerde type, dan kan inderdaad het leven van de bak regelmatig nog wat opgerekt worden, doordat de nieuwe atf dikker is dan de versleten atf en dan weer wat meer drukopbouw in de bak kan worden geleverd.

Werkt dit niet dan is dat nog niet helemaal weggegooid geld omdat als er een nieuw kleppenhuis moet worden gemonteerd dat in schone atf natuurlijk het beste is.

Wel moet bij het bakspoelen opgepast worden met reiniger omdat die zijn eigen leven in de bak gaat leiden, en vuil van de rustige plekjes in de bak afhaalt en bv het filter en het kleppenhuis injaagt. Zo ontstaan er ook wel problemen met de lock-up inschakeling soms na het spoelen in bakken die toch al niet meer te fris waren. Ook nieuwe atf kan wat dat betreft te veel reinigend effekt hebben, en op eens 15 liter nieuwe atf door de bak heen jagen kan ook te veel van het goede zijn bij een sterk vervuilde bak.

Geplaatst: 25.04.2013 - 16:37
door M@rcel
Olie verversen (dus ook flushen) is een onderhouds-aktie, geen reparatie-aktie. Je gaat de olie van je motor ook niet pas laten vervangen als de motor al een tijdje beroerd loopt.

Geplaatst: 25.04.2013 - 17:21
door Varioclean
@Marcel,
klopt, is vooral preventief bedoeld, maar omdat dit vaak ook door de dealers achterwege is gelaten is de atf vaak zo uitgeput en verdund dat puur het evacueren van de oude atf dmv bakspoelen en verse atf inpompen er voor zorgt dat er weer beter geschakeld wordt in de Volvo automaatbakken omdat het kleppenhuis en de bak weer meer druk krijgen.
groet,

Geplaatst: 26.04.2013 - 10:50
door GJS60
ik hoef daar nooit meer te komen
Ben je goed in hé?! Hij rijd nu toch goed dus je hoeft ook niet terug...

Geplaatst: 26.04.2013 - 17:42
door evert65
GJS60, :D

Geplaatst: 27.04.2013 - 00:47
door pimsam
@Varioclean:
En wat is een verstandige termijn voor de flush van de bak (XC90, 2008)? De mijne heeft nu 123000 km gereden. Dit lijkt me een mooi tijdstip om te spoelen. Kan ik meteen doorrijden naar Haaksbergen voor een Fasttech beurt.

Bij mijn oude V70 deed ik bij elke beurt de bakolie aflaten (ca. 2 liter) en dit weer bijvullen met verse ATF. Bij de 5 bakken in de XC90 kon je ook makkelijk zelf flushen omdat de peilstok aanwezig is. De nieuwe bakken hebben geen peilstok meer en wordt het bijvullen een beetje lastiger.

Geplaatst: 27.04.2013 - 00:49
door pimsam
En hoe zit het met de powershift bakken? Lijkt me geen overbodige luxe. Volgens mij hebben deze ook longlife olie (volgens Volvo voorschrift dan).

Geplaatst: 27.04.2013 - 08:17
door evert65
123D mooie km stand voor de eerste flush, powershift?
bedoel je geartronic?, altijd doen