Pagina 1 van 2

hoe zelf een wervelklep vervangen

Geplaatst: 09.02.2013 - 21:52
door EwoutSchalkwijk
Verslag vervangen wervelklep XC70 D5 MY'06:


Omdat de 'kop' van m'n wervelklep is versleten en daardoor steeds het wervelklep stangetje er af valt, heb ik begin januari 2013 een tijdelijke modificatie toegepast zodat alles zou blijven functioneren totdat ik alle spulletjes had om de wervelklep te vervangen. Aangezien ik ook sindskort een lichter lekkage had aan een aantal verstuivers kon dat in een zucht mee.

Hier begon het een beetje uit de hand te lopen met het de oude wervelklep: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1317813.html#msg1317813


Vandaag dus het kleppendeksel lichten en de wervelklep vervangen.


De beruchte wervelklep. Eigenlijk niet veel bijzonders.
Afbeelding

Voor wie het niet weet: D5 185PK Euro4 (vandaar de wervelklep)
Afbeelding

Eerste verstuiver verwijderd. Behoorlijk vettig op het deksel.
Afbeelding

Eerste verstuiver verwijderd. Veel 'smots' op de schacht.
Afbeelding

Even een beetje schoongemaakt voor de foto.
Afbeelding

Brandstofleidingen en verstuivers verwijderd.
Afbeelding

Ik heb ooit ergens gelezen dat de verstuivers niet 'droog' moeten liggen, dus maar even in een dieselbadje gelegd.
Afbeelding

Kleppendeksel verwijderd, mooi om te zien: vooraan 'oude' wervelklep, inlaat nokkenas en bovenaan uitlaat nokkenas.
Afbeelding

Closeup, hier lekte de pakking een beetje.
Afbeelding

Wervelklep verwijderd, alles schoongemaakt voor de terugplaatsing
Afbeelding

Nieuwe wervelklep op weg naar z'n bestemming.
Afbeelding

Wervelklep geplaatst.
Afbeelding

Kale commonrail, schone oppervlakken.
Afbeelding

Kleppendeksel grondig reinigen en fris maken.
Afbeelding

Voorzichtig terugplaatsen van de kleppendeksel, mooi alle schroefgaten 'lijnen'.
Afbeelding

Kleppendeksel weer geplaatst. Ziet er weer als nieuw uit.
Afbeelding

Volvo tool om de verstuivers te positioneren, was niet echt nodig geweest.
Afbeelding

Gelijk ook even het brandstof filter vervangen omdat niet precies bekend was hoelang die er al inzat.
Afbeelding

Dit diesel kanon heeft toch heel wat uurtjes ons het werken aangenaam gemaakt. Vanochtend -14 graden.
Afbeelding

Natuurlijk moest er ook nog wat gespeeld worden tussendoor.
Afbeelding

Een hele blije Ewout
Afbeelding


Morgen is het de beurt voor Old Faithful. Voor veren vervangen, brandstof filter en servicebeurt.

Er zijn nog veel meer foto's gemaakt, maar dit was even mijn aandeel voor vandaag.



Ewøut

Geplaatst: 09.02.2013 - 21:54
door jpwg001
Leuk verslag. Vervang gelijk ook even het veertje van je brandstofklepje. Die zwiert open.

Geplaatst: 09.02.2013 - 22:29
door lint
Duidelijke uitleg van de klus met goede foto's ter illustratie!

Geplaatst: 09.02.2013 - 22:42
door pasv70
Goed verslag....

Heb ook wat lekkage in die hoek.. Misschien klepdeksel.. Is te doen zo te zien.

Geen nieuwe brandstofleidingen? Of is dat een beetje overdreven?

Geplaatst: 10.02.2013 - 00:00
door Gast
Mooi verslag, met foto's.
Dat zouden meer moeten doen.

Geplaatst: 10.02.2013 - 00:09
door sbv
Het was een leuke klus vanmiddag en gelijk ook leerzaam.

Morgen nog even kijken of alles droog is en dan met de V70 verder

Geplaatst: 10.02.2013 - 09:37
door mjeuring
Mooi verslag, mooie foto's. Zat er een boel drek in het kunststof inlaatspruitstuk? Die foto miste ik helaas.

@pasv70 Wordt wel gezegd door Volvo, maar zelf nog nooit gedaan. Is niets anders dan de staal-op-staal afdichting van b.v. een ontluchtingsnippel van een remklauw. En hoe vaak vervang je die?

Geplaatst: 10.02.2013 - 10:00
door V70/2.4D/2003
Heb je gelijk ook even de brandplaatjes vervangen? Dat is nl. de oorzaak van de diesellekkage en versmeerde schacht.
Kleppendeksel ook gelijk even aan de binnenzijde geheel ontdaan van EGR-Schmutz?
Volvo stelt dat er nieuwe brandstofleidingen op moeten als de zaak is los geweest maar, met moed, beleid ende trouw....aangevuld met wat hoop gewoon die oude weer plaatsen en regelmatig even checken of de zaak niet toch aan het lekken is.

Geplaatst: 10.02.2013 - 10:04
door Thijs
Mooi verslag! En zo ingewikkeld is het dus eigenlijk niet!
Hoe veel vuil zat er in de toevoer om en nabij de wervelkleppen? De moeite waard om los te halen voor een schoonmaakbeurt od viel het eigenlijk mee? Of heb je de EGR dicht?

Geplaatst: 10.02.2013 - 13:29
door EwoutSchalkwijk
De brandplaatjes zijn idd vervangen samen met de aluminium beugeltjes. In de kleppendeksel zat alleen wat lichte aanslag. Geen dikke afzettingen e.d. Ook de grote EGR leiding vooraan was compleet open. Voor de vorm nog wat met remmenreiniger uitgespoten, maar dat was niets.

Sowieso vond ik dat alles zo lekker fris eruit zag, maar dit blok heeft dan ook pas 200.000km gereden terwijl de rest van de auto al 350.000km op de 'klok' heeft.

@jpwg001: scherp opgemerkt. Alleen was ik toen even aan het spelen in de V70AWD van Sbv. Mijn XC heeft natuurlijk gewoon een brandstofklepje wat goed sluit. \:D/

Geplaatst: 10.02.2013 - 13:34
door V70/2.4D/2003
Kijk, Ewout is heel goed bezig geweest. Keurig hoor!

Geplaatst: 10.02.2013 - 14:00
door Freek63
Complimenten! Vooral de laatste twee plaatjes spreken tot de verbeelding!

Geplaatst: 10.02.2013 - 15:48
door Edwin
Mooi verslag met mooie foto's!
Is wel een voordeel dat je het binnen kon doen, dit klusje lijkt mij minder geschikt om op de oprit uit te voeren; zeker waar jij woont! :wink:

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.02.2013 - 15:55
door NJ8
goed bezig gents

Geplaatst: 10.02.2013 - 16:22
door Ramon&Ramon
:)

Geplaatst: 10.02.2013 - 18:00
door Fore
grappig: bijna hetzelfde kenteken .

Mooie uitleg, duidelijke foto's.

Geplaatst: 10.02.2013 - 18:58
door jpwg001
EwoutSchalkwijk schreef:De brandplaatjes zijn idd vervangen samen met de aluminium beugeltjes. In de kleppendeksel zat alleen wat lichte aanslag. Geen dikke afzettingen e.d. Ook de grote EGR leiding vooraan was compleet open. Voor de vorm nog wat met remmenreiniger uitgespoten, maar dat was niets.

Sowieso vond ik dat alles zo lekker fris eruit zag, maar dit blok heeft dan ook pas 200.000km gereden terwijl de rest van de auto al 350.000km op de 'klok' heeft.

@jpwg001: scherp opgemerkt. Alleen was ik toen even aan het spelen in de V70AWD van Sbv. Mijn XC heeft natuurlijk gewoon een brandstofklepje wat goed sluit. \:D/
Geef je het even aan hem door?? :P

Geplaatst: 10.02.2013 - 21:41
door Msuidgeest
Prima dag gehad zo te zien. Alleen jammer dat ik dikke polsen zag op alle foto's zonder forum-horloge ... :wink:

Geplaatst: 11.02.2013 - 22:46
door sbv
Wij hebben ons heerlijk vermaakt.

Brandstoftank klepje is enkel scharnier defect. Een nieuwe heb ik thuis liggen en gaat er van de week ook in.

Geplaatst: 12.02.2013 - 21:26
door V70D5AWD
Gaaaf !! Krijg ook sterk de behoefte aan de bak te gaan…Hebben jullie het (nieuwe?) buizenwerk met een momentsleutel vastgezet of gewoon op gevoel ?

Verstuivers nog laten testen of is dat bij de 185Pk niet zo nodig ?

Stoer hoor ! Mooie foto's