Pagina 1 van 2

advies: 240 b19 op gas

Geplaatst: 12.02.2013 - 12:20
door hofmann
Dag allemaal

Ik ga vanavond kijken naar een rode 240 estate uit 1991 met b19 redbock op gas en 140k op de teller.

Eigenaar vraagt 1500 € en beweert dat hij altijd heeft binnen gestaan, dus geen zware roest, altijd goed onderhouden, maar staat nu al 4 jaar stil in een loods.

Graag jullie advies! Welke zaken let ik beter op? B19 en gas is dat een goeie combinatie? Redelijke prijs?

Eerste wagen die ik zelf koop, ik wil echt geen flater staan :P

Bedankt!

Geplaatst: 12.02.2013 - 12:30
door V70/2.4D/2003
Voor een vraagprijs van 1500 euro voor een 240 uit '91 op LPG die al vier jaar stil heeft gestaan......zou ik even goed kijken wat ik zou gaan kopen.
De redblocks zijn goed met LPG maar verwacht van de B19 geen raceprestaties. Van belang is de koets zelve, met andere woorden: is de auto hard! Verder even goed luisteren naar de kruiskoppelingen, die willen ng wel eens kaputt gaan. Let wel even op, die motor heeft vier jaar niet gedraaid, hij zal wel aan de loop moeten en niet gelijk vol op zijn sodemieter krijgen, al helemaal niet op LPG. Met een aan zekerheid gernzende waarschijnlijkheid draai je hem dan gelijk kapot, TLC mijn waarde (and lots of it!)

Tja, en voor de rest geldt met dit soort auto's van dergelijke leeftijd voor een dergelijk bedrag:

God zegen de greep en hoop er verder het beste van.

Behandel je zo eentje met TLC kun je er vele jaren een auto aan hebben.

Geplaatst: 12.02.2013 - 13:05
door hofmann
Hoi, bedankt voor de snelle feedback!

Wat bedoel je met een "harde auto" en hoe valt dit te evalueren? :)

Wat betreft de prijs...Is het geen goede prijs? Ik weet nog niet welke uitvoering het is, hij heeft wel een lederen interieur en houten dashboard afwerking. Vanavond weet ik meer. Wat is een realistisch bedrag?

Ik ga er vanavond een proefritje mee maken, maar de wagen is niet gekeurd dus ik vrees dat ik er niet mee op de snelweg ga kunnen rijden :(

Ik voeg een afbeelding van de wagen toe.

Bedankt!

Geplaatst: 12.02.2013 - 13:06
door hofmann
Afbeelding

Geplaatst: 12.02.2013 - 13:10
door Walter
Poeh die zakt achter door zijn veren. En een B19 in een '91-er moet een verhaal hebben. Vanaf (als ik het goed heb) 1985 zijn de B19/B21/B23's vervangen door de B200 en de B230. Nog steeds redblocks alleen moderner.

Wel knap dat een auto die altijd binnen heeft gestaan zo erg verkleurd is.

Geplaatst: 12.02.2013 - 13:22
door hofmann
aiaia :)

kleur was me ook al opgevallen, ik dacht dat het de foto wel eens kon zijn..

dus deze wagen kan onmogelijk uit 1991 zijn?

dat doorhangen van de vering, waar kan dat aan liggen?

Geplaatst: 12.02.2013 - 13:38
door Walter
de auto kan heel goed uit 1991 zijn. Alleen hoort er dan geen B19 in te liggen. Als ik de auto zo zie, kan deze heel goed uit 1991 komen. En die kleur is gewoon verschoten, kan je poetsen maar dat is maar voor heel even. Dan is ie weer wit

Die achterkant? Veren lam (kan nooit na zo weinig kilometers), schokbrekers kapot etc. Of de B19 ligt in de kofferbak. Maar goed ziet het er niet uit. Heb je een link naar de advertentie?

Geplaatst: 12.02.2013 - 13:47
door hofmann
http://nl.kapaza.be/limburg/een-praktis ... 981669.htm

Net even gebeld. De man van de advertentie verkoopt de wagen voor familie en heeft het zoekertje niet zelf geplaatst.

De wagen heeft altijd binnen gestaan de laaste 4 jaar, maar ervoor blijkbaar niet. Hij beweert dat er wel wat kosten aan zijn (max 500 €), maar dat het een perfecte koop is. Hij heeft zelf heel wat volvo old-timers staan zegt ie.

Ik twijfel plots of ik straks wel een uur enkel wil rijden om deze wagen te bekijken. Zoals ik al zei, ik ken er weinig van :(

Geplaatst: 12.02.2013 - 14:27
door Walter
zeker op basis van de advertentie en de enkele foto zou ik niet gaan rijden, eerst om meer foto's vragen. Maar die 500 extra ben je heel snel achterop om 'm weer in de vaart te kunnen nemen. Zal wel opnieuw gekeurd moeten worden en hoe oud zijn de leidingen van de gasinstallatie? De remmen vast, banden en remslangen verdroogd etc.

Summiere advertentie hoor:

Prijs: 1.500 €
Rubriek: Auto's Merk: Volvo
Voertuig: Break
Versnellingsbak: Manueel
Brandstof: Gas
Kleur: Rood
Bouwjaar: 1991
KM stand: 147000
Aantal versnellingen: 5
volvo stationwagen van 1993,type 240 in goede staat,gasinstallatie,lederen bekleding.

Geplaatst: 12.02.2013 - 16:05
door hofmann
Net nog eens teruggebeld en de wagen is van 1993. Zijn vriendin heeft het zoekertje geplaatst en hij heeft net de papieren bekeken. Het is een GLE als ik het goed verstaan heb.

Koperen gasleidingen.

Dus als ik het goed begrepen heb kan het onmogelijk zijn dat de B19 er origineel inlag?


Ik ga er toch eens naar kijken. Als ik iets in mijn hoofd heb.... :D heb wel de volvo buying tips afgeprint:

www.volvotips.com/index.php/240-260/vol ... ying-tips/

Ik heb ook nog wat prijzen van andere 240's die momenteel op het net staan, en die zijn toch ook niet van de poes. Of ik kijk ik op de verkeerde plaatsen?

Geplaatst: 12.02.2013 - 16:10
door hofmann
Hoe identificeer ik best het motor-type onder de motorkap?

Geplaatst: 12.02.2013 - 16:46
door Walter
B19:
Afbeelding

B200/B230:
Afbeelding

Het motortype staat op de distributieriemkap, de zwarte kap waar je recht tegenaan kijkt als je de motorkap opent. Staat op deze sticker:

Geplaatst: 12.02.2013 - 17:34
door V70/2.4D/2003
Om mij er maar weer eens mee te bemoeien: wil je klussen en heb je zin in een gokje dan moet je deze vooral gaan kopen. Hier zit voor bijna 2 mille werk aan, dus......

Geplaatst: 12.02.2013 - 18:11
door lint
Lekker laten staan die auto, staat al 4 jaar stil daar wordt een auto zeker niet beter van.
Verder is er keus genoeg op de markt voor de 240 serie.

Geplaatst: 12.02.2013 - 18:20
door V70/2.4D/2003
de enige juiste aanvulling maar goed, het was ook een inkoppertje.

Geplaatst: 12.02.2013 - 18:25
door admiral
laten staan, is een miskoop dat kan ik je nu al garanderen.

MODS edit: geen aanbiedingen

Geplaatst: 12.02.2013 - 18:29
door lint
V70/2.4D/2003 schreef:de enige juiste aanvulling maar goed, het was ook een inkoppertje.
Als je ze zo voorgeeft moet ik hem wel inkoppen!

Geplaatst: 12.02.2013 - 20:49
door hofmann
Net terug. Was inderdaad nog veel veel werk aan. Ik heb zelf geen werkplaats dus niks voor mij. Op het eerste zicht wel roest vrij en uiteindelijk bleek er toch een b23 in te zitten.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik zoek rustig verder :)

Geplaatst: 12.02.2013 - 20:51
door hofmann
Ik heb er toch wat van bijgeleerd, dus verloren moeite was het toch niet helemaal...

Geplaatst: 12.02.2013 - 21:15
door V70/2.4D/2003
hofmann schreef:Net terug. Was inderdaad nog veel veel werk aan. Ik heb zelf geen werkplaats dus niks voor mij. Op het eerste zicht wel roest vrij en uiteindelijk bleek er toch een b23 in te zitten.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik zoek rustig verder :)
Axh, had je wel de ruimte, zin en kennis dan had je voor een paar honderd euro (maar niet meer dan 500) een gokje kunnen nemen.

Maar stuur OGA244 eens een PM. Die heeft een hele mooie te koop staan voor een hele mooie prijs.