Pagina 1 van 1

Koppeling versleten, schakelt niet meer...

Geplaatst: 12.02.2013 - 21:16
door Arjan75
Zoals ik al een poosje eerder had aangegeven, begon mijn V40 steeds slechter te schakelen. koppelpunt lag steeds lager, moest hem helemaal de mat intrappen en dan ging het nog wel... een beetje...

Vorige week kreeg ik hem alleen nog met geweld in de versnellingen 1 & R, de rest ging wel maar toch... Toen ik op donderdag de auto UIT moest zetten om hem naar zijn achteruit te schakelen.... was ik het zat en ben ik maar naar de garage gereden.

Wat blijkt: koppelingsplaat versleten. Kosten: 951 eur, incl BTW
Daarnaast is hij bang voor de drukgroep bij het vliegwiel, en de hoofdcilinder bij het pedaal. Dat, in combinatie met de achterstallige grote beurt komen we op een voorlopig eindbedrag van... zo'n 2000 euro.

Ja, doei... Niet voor een ex-brandweer auto met 225000 op de klok. Dan koop ik wel een andere.

Dus mijn vragen aan jullie:
1. kloppen deze bedragen een beetje? (Heb zelf geen tijd om te klussen, ben aan het verhuizen met het bedrijf...)
2. wat zouden jullie me nog geven voor deze auto als sloper? alles werkt verder, en hij is luxe uitgevoerd... maar ja, als je niet kan schakelen zit je heel luxe op je parkeerplaats in je stoelverwarming, met airco, en standkachel, etc, etc.

TIPS GRAAG, ANDERS BEL IK EEN OPKOPER! (Baal... :( )

Geplaatst: 12.02.2013 - 22:06
door Ramon&Ramon
Het niet vrij komen van de koppeling wordt niet veroorzaakt door een versleten koppelingplaat.
Dan gaat hij meestal slippen.
Het komt denk ik door een of allebei de koppelingcilinders die of lekt,of er zit veel lucht in.
Hoe dunner de koppelingplaat,hoe eerder de koppeling vrij komt.
Drukgroep is altijd inbegrepen bij het vervangen van de koppeling.
Zijn dit dealer prijzen of een universele garage.
Ik neem aan een dealer prijs,gezien de prijs van het vervangen van de koppeling.
Ik zou een second opinion laten doen,ik vind het een vreemd verhaal.

Geplaatst: 12.02.2013 - 22:32
door dutchlimits
Wat ramon zegt, als de koppeling versleten is dan slipt hij. Niet zomaar mee akkoord gaan.

Als je koppeling af is dan gaat de aangrijppunt juist omhoog.

Dit ligt zeker weten aan de drukgroep of aan lucht.

Geplaatst: 12.02.2013 - 22:36
door evert65
zo lezende krijg ik het idee dat het hart it de koppeling ligt
ik ken dat wel, motor uitzetten, wagen in z`n 1 en starten

Geplaatst: 12.02.2013 - 23:37
door Ramon&Ramon
Als het hart uit de plaat is,rijdt hij niet meer.

Geplaatst: 12.02.2013 - 23:46
door volvo-s40
1 en R zou je haast heel makkelijk zeggen, schakelbusjes
Kosten 2 tientjes.

voor en achter.
En binnen een half uurtje er onder te zetten.

Geplaatst: 12.02.2013 - 23:48
door Ramon&Ramon
volvo-s40 schreef:1 en R zou je haast heel makkelijk zeggen, schakelbusjes
Kosten 2 tientjes.

voor en achter.
En binnen een half uurtje er onder te zetten.

Het gaat over een koppeling die niet vrij komt,dat los je niet op met schakelbusjes.

Geplaatst: 12.02.2013 - 23:53
door volvo-s40
Dan word het idd al snel minder.
Ik las als hoogte punt het slechte schakelen en lette even niet op het koppelingsbedaal....

maar meer dan 900 euro...
flinke bedragen, maar dat zijn idd wel bedragen die een garage graag vragen om een bak er af te lepelen incl vliegwiel, koppelingsplaten etc.

ps: (hoofd)koppelingcilinder heb ik nier nog wel liggen, zowel die op van de bak als bij het koppelings pedaal, mogen voor weinig weg bij interesse.

Geplaatst: 12.02.2013 - 23:57
door Ramon&Ramon
Ja,het is zomaar een uurtje of 4 werk plus een nieuwe koppeling.
Vliegwiel kan blijven zitten,het is immers een normaal vliegwiel,geen dual vliegwiel.

Geplaatst: 13.02.2013 - 00:00
door volvo-s40
als iemand het voor hem wil doen.... (goedkoper uiteraard)
is het gelijk handig om de keerringetjes, afdichtings rubber van de bak mee te nemen.

Ik heb voor de doe het zelfer trouwens een how to beschikbaar (versnellingsbak verwijderen) :)

Geplaatst: 13.02.2013 - 00:26
door Frederik Welvaert
225k op de klok is peanuts voor een Volvo. Zou jammer zijn om zo'n luxe uitvoering daarvoor weg te doen. Ik zou ook ergens anders een tweede opinie vragen. Zoals iedereen zegt: als je koppeling slijt gaat het koppelingspunt juist hoger gaan liggen en/of zou die beginnen slippen als je vermogen vraagt.
Waarom trouwens zo lang gewacht als je wist dat er iets niet klopte? En waarom een groot onderhoud laten wachten? Bezuinigen op preventief onderhoud is wachten op een grote breuk die veel meer kost dan preventie...

Geplaatst: 13.02.2013 - 07:24
door Arjan75
Heel fijn om te horen dat het mogelijk alleen de drukgroep is, maar... WIE wil er dan even wat geld bij verdienen om dit rap te repareren? Ik heb een loods ter beschikking in Soest om het te doen, de auto staat daar klaar...

WIE o WIE??

Geplaatst: 13.02.2013 - 07:27
door Arjan75
Ramon&Ramon schreef:Het niet vrij komen van de koppeling wordt niet veroorzaakt door een versleten koppelingplaat.
Dan gaat hij meestal slippen.
Het komt denk ik door een of allebei de koppelingcilinders die of lekt,of er zit veel lucht in.
Hoe dunner de koppelingplaat,hoe eerder de koppeling vrij komt.
Drukgroep is altijd inbegrepen bij het vervangen van de koppeling.
Zijn dit dealer prijzen of een universele garage.
Ik neem aan een dealer prijs,gezien de prijs van het vervangen van de koppeling.
Ik zou een second opinion laten doen,ik vind het een vreemd verhaal.
Dit is bij een universele vakgarage die me tot nu toe altijd keurig heeft geholpen.
Ik zal hem even bellen met deze mededelingen, kijken hoe hij reageert.

Geplaatst: 13.02.2013 - 11:28
door Ramon&Ramon
1000 euro voor alleen de koppeling vervangen,is dus net zo duur als bij de dealer..
Welk type en bouwjaar is de Volvo?

Geplaatst: 13.02.2013 - 13:33
door dutchlimits
Inmiddels reactie van je garage?

Geplaatst: 13.02.2013 - 20:22
door Arjan75
Ramon&Ramon schreef:1000 euro voor alleen de koppeling vervangen,is dus net zo duur als bij de dealer..
Welk type en bouwjaar is de Volvo?
Het is een V40 2.0, geen turbo, uit 1999

Geplaatst: 13.02.2013 - 20:24
door Arjan75
dutchlimits schreef:Inmiddels reactie van je garage?
Nope, nog geen tijd gehad om hem te bellen. Werk is onmogelijk druk & ik ben ziek... slechte combi...

Geplaatst: 13.02.2013 - 20:31
door volvo-s40
Ik kan opzich wel wat centjes gebruiken (kijkt naar gat in hand), alleen door de weeks is het een ramp bij mij om wt te doen, en aankomend weekend help ik een forum lid (concurent forum) bij het vervanen van zijn achterdempers....

Geplaatst: 13.02.2013 - 21:01
door Arjan75
volvo-s40 schreef:Ik kan opzich wel wat centjes gebruiken (kijkt naar gat in hand), alleen door de weeks is het een ramp bij mij om wt te doen, en aankomend weekend help ik een forum lid (concurent forum) bij het vervanen van zijn achterdempers....
Tsja, ik heb vervoer, dus ik sta niet stil.
Als je het weekend erna kan komen kijken...
contact me anders ff prive, spreken we wat af.

Geplaatst: 13.02.2013 - 23:01
door volvo-s40
peee-emm