Weet iemand al hoe snel de PIH in pure-modus op de 100 km/uur zit?
Geplaatst: 15.02.2013 - 07:42
door Hoes
Op Volvocars.com newsroom of iets dergelijks kun je een technisch blad inden. In Hybridis het iets van 7,9 sec. Of ze pure ook hebben gemeten kan ik me niet herinneren.
Range (km)
900 km (Hybrid-mode) / 50 km ** (Pure-mode) / - (Power-mode) / - (EL-AWD-mode)
1 **) Up to
2 *) Electrical motor only
Geplaatst: 15.02.2013 - 09:47
door BanRay
Iedereen weet dat 1,8 liter per 100 km nooit gehaald gaat worden. Maar STEL dat dit zou kloppen (huhuh), dan zou de range toch vele malen groter moeten zijn dan 900 km? De tankinhoud is namelijk 45 liter. Dat komt dan neer op een range van 2500 km...
Geplaatst: 15.02.2013 - 10:02
door Autozoeker
De testen doen ze geloof ik op 100km.
de eerste 50km rij je lekker de accu leeg, daarna 50km op de diesel motor.
natuurlijk haal je die 1.9 nooit als je meer dan 100km in een keer rijdt.
Geplaatst: 15.02.2013 - 10:27
door BanRay
Het ging mij ook meer om de door Volvo aangegeven range van 900 km. Dat komt wat mij betreft neer op 5 liter per 100 km.
Geplaatst: 15.02.2013 - 10:58
door IV39
Het verbruik van 1,8 liter per 100 km komt volgens mij vanuit de test die ze doen. Ze rijden daar in totaal volgens mij iets van 14 km in verschillende standen en versnellingen.
Ik geloof ook niet echt dat ik de 900 km ga halen met een tank, al hoop ik het wel.
Geplaatst: 15.02.2013 - 11:20
door Jeroen
Ligt eraan, er zijn weken dat ik alleen op en neer naar kantoor rij, en dat kan ik Elektrisch doen.
Dan zie ik de Pomp een tijdje niet
Geplaatst: 15.02.2013 - 11:25
door Paul
Heb ik hier ook, dagen rij ik niet meer dan 50km, dan puur elektrisch... Heb er zin in!
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 07.03.2022 - 08:44
door Amazon4Ever
Goedendag allemaal,
Ik heb mijn ogen laten vallen op een V60 PIH (390pk????) (MY2022 14.9kW netto batterij) en heb wat vragen wat ik niet zo 123 terug kan vinden.
1) kan je gelijk bij aanvang (koude motor) op 100% elektrisch (blijven) rijden?
of gaat dat zoals bij andere merken ook met de brandstof motor om deze op temperatuur te brengen en niet de hele tijd "lauw" blijft en tóch moet bijspringen.
2) Wat is het reële bereik, 100% elektrisch, va koude motor in de stad/randstad gedurende zomer en winter temperaturen.
3) Hoe is de oplaadgrafiek? is dit continue 3,6kWh? of zakt dit naarmate te batterij vol raakt langzaam (of trapsgewijs) naar beneden? en dan bij welke laad%.
4) Wat is het reële 100% benzine verbruik van de 390pk.
5) Als laatste (pjoewww ) ik zie in de folder 350pk en 455 pk.... hoe zit het dan met de 390pk?? is dat een oud model??
tia
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 07.03.2022 - 11:42
door OGA244
390 pk zou een "shortrange" T8 moeten zijn, dat is idd een "oude"
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 07.03.2022 - 12:46
door Amazon4Ever
OGA244 schreef: ↑07.03.2022 - 11:42
390 pk zou een "shortrange" T8 moeten zijn, dat is idd een "oude"
Dank voor de info.
De huidige website opgave is dat deze "nieuwe" serie een extra grote batterij heeft (18.8 kW bruto / 14.9kWh netto) en indien dan 390pk ..(oude) dan zou de batterij opgave niet juist zijn..
Erg verwarrend en helpt niet bij een vlotte beslissing...
is het soms de optelling die niet klopt?
250pk ICE en 146pk Elektrisch = 396pk samen, maar mag je dit niet zomaar optellen?
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 07.03.2022 - 13:39
door raspaardje
Als deze idd 145 pk elektrische pk's heeft dan is het een nieuwe, "long-range" hybride V60.
En als ik je bericht goed interpreteer betreft het een T6 en geen T8. Dit vanwege de 250 ICE pk's.
Volvo geeft zelf 350 pk op voor de long-range T6.
Terwijl de nieuwste T8 455 pk heeft.
De "oude" T8 had idd 390 pk.
Ik heb mijn ogen laten vallen op een V60 PIH (390pk????) (MY2022 14.9kW netto batterij) en heb wat vragen wat ik niet zo 123 terug kan vinden.
1) kan je gelijk bij aanvang (koude motor) op 100% elektrisch (blijven) rijden?
of gaat dat zoals bij andere merken ook met de brandstof motor om deze op temperatuur te brengen en niet de hele tijd "lauw" blijft en tóch moet bijspringen.
2) Wat is het reële bereik, 100% elektrisch, va koude motor in de stad/randstad gedurende zomer en winter temperaturen.
3) Hoe is de oplaadgrafiek? is dit continue 3,6kWh? of zakt dit naarmate te batterij vol raakt langzaam (of trapsgewijs) naar beneden? en dan bij welke laad%.
4) Wat is het reële 100% benzine verbruik van de 390pk.
5) Als laatste (pjoewww ) ik zie in de folder 350pk en 455 pk.... hoe zit het dan met de 390pk?? is dat een oud model??
tia
Ik heb geen antwoord op al je vragen, maar kan wel wat vergelijken met mijn Volvo XC40 T5 Hybride.
Je kan bij aanvang gewoon 100% elektrisch blijven rijden.
Afgelopen maanden varieerde het bereik van mij Volvo XC40 T5 Hybride, afhankelijk van de buitentemperatuur, tussen 36 en 40km
Met mijn 260pk heb ik afgelopen week ongeveer 400km, voornamelijk elektrisch, gereden
Daarbij 12 keer volledig opgeladen en 2 (!) liter benzine verbruikt.
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 07.03.2022 - 14:28
door Amazon4Ever
@ OGA244 @ JohnXC @ raspaardje
Allen hartelijk dank voor jullie input, langzaam aan snap ik meer..
@JohnXC even checken of ik het goed heb.
400km en 2 liter verbruikt, neem ik even als 1:20 en dat geeft 400-(2x20km) = 360km gereden op batterij.
360km en 12x volle lading (á 14kW?? van jouw auto) komt op: 360km en 168kWh ofwel 2.1km/kWh
360km en 12x volle lading (á 10kW?? van jouw auto) komt op: 360km en 120kWh ofwel 3.0km/kWh
Zijn dit juiste aannames? of heb ik foute getallen als uitgangspunt?
Ik heb mijn ogen laten vallen op een V60 PIH (390pk????) (MY2022 14.9kW netto batterij) en heb wat vragen wat ik niet zo 123 terug kan vinden.
1) kan je gelijk bij aanvang (koude motor) op 100% elektrisch (blijven) rijden?
of gaat dat zoals bij andere merken ook met de brandstof motor om deze op temperatuur te brengen en niet de hele tijd "lauw" blijft en tóch moet bijspringen.
2) Wat is het reële bereik, 100% elektrisch, va koude motor in de stad/randstad gedurende zomer en winter temperaturen.
3) Hoe is de oplaadgrafiek? is dit continue 3,6kWh? of zakt dit naarmate te batterij vol raakt langzaam (of trapsgewijs) naar beneden? en dan bij welke laad%.
4) Wat is het reële 100% benzine verbruik van de 390pk.
5) Als laatste (pjoewww ) ik zie in de folder 350pk en 455 pk.... hoe zit het dan met de 390pk?? is dat een oud model??
tia
1. Zoals hier al gezegd: ja
2. Ga in de rijstand Pure uit van max 4 km per kWh in de zomer en 2,5-3 in de winter.
3. Opladen van een 9 kWh accu duurt bij 16A ongeveer 2,5 uur, 18 kWh dus 2x zo lang
4. 1:12 als je nooit laadt, maar dan moet je geen PIH kopen. Gemiddeld met regelmatig laden moet 1:20 prima haalbaar zijn
5. Zoals hier al gezegd: ja
Wel bijzonder dat je een topic van 2013 op deze manier weer tot leven brengt....
Allen hartelijk dank voor jullie input, langzaam aan snap ik meer..
@JohnXC even checken of ik het goed heb.
400km en 2 liter verbruikt, neem ik even als 1:20 en dat geeft 400-(2x20km) = 360km gereden op batterij.
360km en 12x volle lading (á 14kW?? van jouw auto) komt op: 360km en 168kWh ofwel 2.1km/kWh
360km en 12x volle lading (á 10kW?? van jouw auto) komt op: 360km en 120kWh ofwel 3.0km/kWh
Zijn dit juiste aannames? of heb ik foute getallen als uitgangspunt?
Mijn voorbeeld is de praktijk. Theoretisch zal het wel gunstiger uitvallen.
Ik kan mijn dagelijkse ritjes (tussen 35 en 45 km) makkelijk plannen dus rij ik alleen in de Pure stand, dus elektrisch.
De accu is, volgens mij, nooit helemaal leeg zodra de auto op benzine overschakeld. Ik heb het nooit gemeten, maar ik denk dat wanneer de auto overschakeld op benzine dat er nog wel 1 kWh in de accu zit.
Volgens de boordcomputer ligt mijn verbruik tussen 3,8 en 4,2 kilometer per kWh, afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid stroomregeneratie.
En de 2 liter die ik heb verbruikt komt omdat ik soms de laatste kilometers op benzine moet rijden.
Af en toe maak ik ook langere afstanden, veel snelweg.
En ja dan rij ik voornamelijk op benzine. Volgens de boordcomputer 1 op 16.
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 09.03.2022 - 10:13
door Amazon4Ever
@Gouwe @ JohnXC.
Wederom bedankt voor de informatie update, ik krijg hiermee (en andere aspirant kopers) een steeds beter idee van wat ik kan verwachten.
Nu nog uitzoeken hoe ze aan de pk's komen.
pk voorbeelden:
polestar uitvoering 310+145=455 (staat ook op website)
T8 MY2023 310+145=455 (staat ook op website)
T6 MY2023 253+145=398 maar op website staat 350pk.... ra ra ra..
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 10.03.2022 - 08:31
door Herbie21
Kan het niet zo zijn dat ze bij de t6 de compressor hebben weggelaten? Dat de ICE nu geen 250 pk meer levert?
Hoe snel naar de 100 in pure?
Geplaatst: 10.03.2022 - 10:44
door TomAmazon
Volgens dat ik lees, zijn bij zowel de T8 en de T6 de superchargers/compressoren weggevallen. Omdat de electromotor genoeg koppel en pk levert.
De berekening begrijp ik ook niet. Op bepaalde Franse en Duitse sites spreekt men wel degelijk over 398pk voor de T6 ( https://www.caradisiac.com/fiches-techn ... rtronic+8/ )
(In DE deze gevonden Youtube test: ).
Hier in België staan ze ook op 350pk. Bij de meeste hybrides worden de pk's gewoon opgeteld, ook bij alle vroegere PHEV's van Volvo. En nu plots die ene niet meer. Zou het misschien kunnen zijn omdat 398pk en 455pk niet zo heel ver uit elkaar liggen (in cijfers dan) en om zo de kloof wat te vergroten? Of eerder voor belasting-technische reden of verzekering? Mijn dealer kon hier alvast geen antwoord op geven.