Pagina 1 van 1
Vervangingsinterval distributieriem
Geplaatst: 17.02.2013 - 19:42
door Turbotom
De distributieriem van mij V70 D5 MY07 moet volgens schema na 180.000 km worden vervangen. Duidelijk! In het onderhoudsschema is dit de beurt in jaar 6. Uitgaande van die 6 jaar is mijn auto dit jaar dus aan de beurt, waarbij de teller pas 115.000 km heeft genoteerd.
In Vida lees ik echter:
Distributieriem
riemspanner, leidwiel
-vervang aan de hand van het onderhoudsprogramma
of:
- vervang met een interval van max. 10 jaar
Mag ik daaruit concluderen dat de vervanginsinterval 180.000 km of 10 jaar is?
Tom.
Geplaatst: 17.02.2013 - 19:47
door HansEindhovenV70
Het zou tien jaar moeten kunnen... je hoort verschillende verhalen. Zelf heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de riem na 8 jaar bij ongeveer 130 dkm vervangen. De riem zag er overigens toen nog perfect uit, geen (haar)scheurtjes te bekennen.
Geplaatst: 17.02.2013 - 19:58
door rvo033467
Kan nog makkelijk 2 jaar bij zeker als bij een visuele inspectie er nog niets te zien is aan de riem.
Geplaatst: 17.02.2013 - 22:21
door wim de jong
Ik zou ook meenemen hoelang wil je nog met deze auto doen?
Binnen 2 jaar auto vervangen? Dan doorrijden !!1
Auto vervangen over een jaar of 4? Dan nu riem (incl waterpomp)vervangen, loop je geen enkel risico
Geplaatst: 18.02.2013 - 10:28
door edraket
Interval is inderdaad dan 180.000 km of 10 jaar, wat het eerste komt. 10 jaar is wel lang voor een riem. Als je auto binnen die tijd nog geen 180.000 km heeft gelopen zou ik inderdaad de riem voortijdig (laten) inspecteren of gewoon wat eerder vervangen.
Geplaatst: 18.02.2013 - 10:38
door ovwest
Ik heb het nu net gedaan omdat mijn auto 10 jaar oud is geworden. Stond 95.000 op de teller.
Mijn nederige mening is dat je die riem alleen kan inspecteren als ie er af is en tja, als je hem er dan toch af gaat halen zou ik hem er niet meer op zetten (Je moet hem nml even vouwen om op haarscheurtjes te kunnen controleren) Als je hem inspecteerd terwijl hij erop zit moet hij wel erg slecht zijn om de conclussie te trekken dat hij niet goed is. Nogmaals dit is een mening
Verder zou ik altijd de waterpomp meenemen. Ze gaan met een nieuwe riem vaak lekken omdat de druk op het dandwieletje net ergens anders komt te staan dan daarvoor, waardoor er meer speling ontstaat dus lekkage. Moet het hele spul er weer af!
Geplaatst: 18.02.2013 - 10:47
door edraket
Je kunt goed luisteren of er rollen piepen en of de riem er nog goed uit ziet. Ben het wel met je eens dat je een riem alleen goed kunt inspecteren als hij eraf is. Je kunt dana pas zien of er scheurtjes aan de binnenkant (in de vertanding) zitten als je de riem open vouwt. Maar vaak gaan er ook stukjes van de zijkant af waardoor je zeker weet dat je de riem moet vervangen.
Geplaatst: 18.02.2013 - 11:00
door MarioC70
ovwest schreef:Ik heb het nu net gedaan omdat mijn auto 10 jaar oud is geworden. Stond 95.000 op de teller.
Mijn nederige mening is dat je die riem alleen kan inspecteren als ie er af is en tja, als je hem er dan toch af gaat halen zou ik hem er niet meer op zetten (Je moet hem nml even vouwen om op haarscheurtjes te kunnen controleren) Als je hem inspecteerd terwijl hij erop zit moet hij wel erg slecht zijn om de conclussie te trekken dat hij niet goed is. Nogmaals dit is een mening
Verder zou ik altijd de waterpomp meenemen. Ze gaan met een nieuwe riem vaak lekken omdat de druk op het dandwieletje net ergens anders komt te staan dan daarvoor, waardoor er meer speling ontstaat dus lekkage. Moet het hele spul er weer af!
Dan heb je dus geluk gehad!
Geplaatst: 19.02.2013 - 22:38
door Voorn
Tsja die 10 jaar ga ik niet redden.
Ik vervang de riem iedere 150.000 km.
De 1e vervanging was bij 160.000 km toen ik de V70 kocht in 2009.
De 2e vervanging was in 2012 bij 300.000 km.
Nu heb ik alweer 350.000 km gereden met de V70.
Dus de 3e vervanging zal wel bij 450.000 km zijn in 2014/2015.