Pagina 1 van 2

S40/V50 2.5 T5 - welke banden hebben WEL grip?

Geplaatst: 19.02.2013 - 18:11
door camy
Hoi,

Ik heb een Volvo S40 2.5 T5 (My2004) met 220pk. Bij het optrekken bij het stoplicht moet ik flink inhouden om niet te veel wielspin te krijgen.
Dit is zowel bij droog als nat, al is het bij nat natuurlijk veel erger :-x

Wie kan mij adviseren welke banden ik het beste op de S40 T5 kan monteren zodat ik wat meer grip heb bij het VOLGAS optrekken?

Ervaringen/ tips zijn zeer welkom!
:P

Geplaatst: 19.02.2013 - 18:29
door Fons099
Beetje fatsoenlijk optrekken wil ook wel eens helpen. ::?
Anders kun je ook zachte toyo's nemen. Ze slijten snel, maar hebben wel redelijk grip.

Geplaatst: 19.02.2013 - 18:34
door tip
Pirelli Rosso. Plakken behoorlijk, maar gaan dus minder lang mee.

Geplaatst: 19.02.2013 - 18:36
door dutchlimits
Zachtere banden hebben meer grip en gaan veel korter mee. Het is maar wat je wil.

Geplaatst: 19.02.2013 - 18:39
door lint
Wat voor merk en type band heb je nu?
Je hebt natuurlijk wel een auto met een fors vermogen, dat geeft wel eens problemen met de grip door een snelle rijstijl.

Geplaatst: 19.02.2013 - 20:09
door wtr_s60
Een FWD met veel vermogen blijft nerveus op lage snelheden bij optrekken. Je kan ook een sperdifferentieel laten monteren vooraan, dit zal ook al een pak schelen zeker tijdens sportief rijden.

Geplaatst: 19.02.2013 - 20:27
door T4
Minimaal 17inch velgen, en ik had altijd vredestein sporttrack erop hiermee zou je het minst dweilen....

Geplaatst: 19.02.2013 - 21:13
door diesel01
Michelin Pilot Sport 3..

Geplaatst: 19.02.2013 - 21:31
door Bas1982
naar minimaal 18" overstappen en dan goede banden. Ik heb zelf dunlop sp sportmaxx in 19". wielspin ken ik dan bijna niet, ook niet met mijn vermogen.
Een beetje leren optrekken is ook niet verkeerd natuurlijk.

Nu in de winter is het in de 1 en de 2 gewoon doseren. Met met 17" winterbanden. maar vanaf de 3 kan ik vol op het gas.

Mijn volgende band wordt misschien de michelin pilot supersport, maar vond nu het prijsverschil te hoog en had al goede ervaring met de sportmaxx onder mijn mercedes e klasse met net zoveel pk's.

Geplaatst: 20.02.2013 - 09:46
door camy
Momenteel zit er (denk ik) een b-merk band ( 225/40/18 ) op en deze heeft naar mijn mening veel te weinig grip.
Deze banden zaten er al op toen ik de auto kocht.

Ik ben (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen ;) redelijk bedreven in het (hard) optrekken, alleen bij de T5 met mijn huidige band lijkt het vrijwel onmogelijk om snel weg te zijn ivm de wielspin.

Vandaar deze topic om te zien wie goede ervaringen heeft/ tips etc...

Ik zie een aantal banden merken die genoemd worden:
* Pirelli Rosso
* Vredestein sporttrack
* Dunlop sp Sportmaxx
* Michelin Pilot Sport 3
* welke nog meer...???

Ook lees ik iets over een sperdifferentieel....
Wat is een sperdifferentieel, wat bereik ik ermee en wat zijn hiervan ong de kosten?

Welke bandenmaat zouden jullie aanraden?
225/40/18
235/40/18
anders???

Geplaatst: 20.02.2013 - 11:09
door Fons099
Deze hebben goede kritieken m.b.t. droge weg grip en remmen :
http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rsho ... sowigan=So

Geplaatst: 20.02.2013 - 11:40
door Ramon&Ramon

Geplaatst: 20.02.2013 - 12:51
door RVZ
Heb verschillende banden gehad in de jaren maar nu heb ik voor de niet winterse maanden vredestein ultrac vorti er op liggen 18 inch.
Deze rijden heerlijk maar hoeveel kilometer ze meegaan kan ik je niet vertellen 'maar grip hebben ze wel.

Geplaatst: 20.02.2013 - 13:47
door mr_cox
Waar gaat het precies mis?

Heb je dat de traction control ingrijpt als je vanuit stilstand met wat gas weg rijdt? of knalt hij er in de 1 overal in? En slipt hij in de 2 ook nog door?

Als ik de traction control uit zet kan ik vanaf 15 kmpu het gas vol in trappen zonder doorslippen. De 2 spint helemaal niet, mits het wegdek droog is. Nu moet ik wel zeggen dat de trekkracht in zijn 2 me wat tegen valt. Een impreza gt voelt bijvoorbeeld een stuk sneller aan.

Type banden zou ik na moeten kijken.

Geplaatst: 20.02.2013 - 16:13
door ex-Mooseman
b-merk en sport-band gaan meestal niet goed samen.

De suggesties die hierboven gedaan worden zijn zeker niet slecht. Ik ben een ongelooflijke aanhanger van Bibendum (Michelin).

Ter info: op mijn nieuwe V60 monteerde Volvo vanuit de fabriek Continental ContiSportContact 3 in maat 235/17/45 W.
Een beetje overkill op een D2, maar het oog wil ook wat.

Geplaatst: 20.02.2013 - 19:54
door diesel01
Ik zou voor een Amerk band gaan en als die nog steeds spint iets minder gas geven :roll:

Geplaatst: 21.02.2013 - 09:29
door Boswachter
En a.u.b. het racen bepreken tot locaties waar dat mag.... Ik heb de gevolgen van enthousiast optrekken laatst weer gezien.... Auto vol op vrachtwagen die door het gladde wegdek niet meer voor oranje kon remmen en dus doorreed....

Geplaatst: 21.02.2013 - 09:37
door Bas1982
Waar wordt er over racen gesproken dan? Zijn geen gevolgen van hard optrekken maar van onkundige bestuurders... Als het plaatselijk glad is lijkt het me niet slim om als chauffeur een dusdanige snelheid te hebben dat hij niet meer kan remmen bij het stoplicht. En waarschijnlijk was dat een excuus ook nog en had hij er gewoon Sch^$t aan en reed hij bewust door.

Ook als bestuurder een kruising vol op te rijden en een stoplicht blindelings te volgen zonder te kijken is ook niet slim...

Geplaatst: 21.02.2013 - 13:19
door tip
Als je elk stoplicht als vertrekpunt voor een race beschouwd?

Geplaatst: 21.02.2013 - 13:21
door dutchlimits
Dan mag je ook direct een race koppeling inbouwen...

en AWD

en dogbox versnellingsbak..

tja..