Pagina 1 van 3

D2 tank leeg rijden

Geplaatst: 21.02.2013 - 13:48
door V40-D2
Hoever rijden jullie de tank leeg van de D2 (52 Liter tank)?

ik heb tot nu toe niet meer dan 47 liter getankt, en dan zit ik echt op minder dan 30KM te rijden volgens de boordcomputer.

Mijn C30 1.6 kon ik gewoon tot 0KM op rijden en dan tankte ik max 49 liter op een 55 liter tank.

Volvo lijkt dus redelijk safe aan te geven, is er al iemand al ver doorgereden nadat de teller op 0 staat?

Geplaatst: 21.02.2013 - 14:01
door Timmy
Ikke, tot de motor begon te hikken... Het kostte enige moeite om in Duitsland een tankstation te vinden toen er een langs de snelweg gesloten was. Ik kon na een paar honderd meter hikken 49,8 liter tanken. Ik vraag mij af wat ik moet doen om 52 liter te kunnen tanken.

Geplaatst: 21.02.2013 - 14:03
door Giesti
Volgens mij kan je nooit volledig vol tanken. (52 liter erin hebben)
Ik heb een paar keer tot 40km gereden.

Het hoogste wat ik heb kunnen tanken 45.51 liter.


Mijn vriendin heeft in haar S40 wel al eens verder (moeten) rijden nadat deze op 0 km stond. De auto is enkele keren stil gevallen uit veiligheid. Maar ze is toch nog aan het volgende tankstation enkele kilometers verder geraakt.

Geplaatst: 21.02.2013 - 15:02
door lint
Het is niet aan te raden om je brandstof tank helemaal leeg te rijden.

Geplaatst: 21.02.2013 - 17:36
door Tsjemp
lint schreef:Het is niet aan te raden om je brandstof tank helemaal leeg te rijden.
Waarom niet?

Geplaatst: 21.02.2013 - 18:00
door LightStar
Komt er lucht in en dat wil je niet..

Geplaatst: 21.02.2013 - 18:17
door lint
Inderdaad had ik er even bij moeten vertellen, risico van lucht aanzuigen en eventueel vervuiling uit de tank in je brandstofsysteem.

Geplaatst: 21.02.2013 - 18:28
door Koidream
Tsjemp schreef:
lint schreef:Het is niet aan te raden om je brandstof tank helemaal leeg te rijden.
Waarom niet?
Dan sta je stil...

Geplaatst: 21.02.2013 - 18:46
door LightStar
Koidream schreef:
Tsjemp schreef:
lint schreef:Het is niet aan te raden om je brandstof tank helemaal leeg te rijden.
Waarom niet?
Dan sta je stil...
Priceless die opmerking :lol:

Geplaatst: 21.02.2013 - 19:00
door Ramon&Ramon
Plus dat het vuil van onderuit de tank meekomt..

Geplaatst: 21.02.2013 - 19:55
door Tsjemp
Dan sta je stil...[/quote]

Priceless die opmerking :lol:[/quote]

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:33
door rsnhakan
Onze S60 DRIVe (D2) in het begin bijna leeg gereden. Zat nog ongeveer 2,75 liter diesel in de tank.

Afbeelding

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:37
door Koidream
Geeft dit een kick? Of kan je hiermee een prijs winnen?
Het nut van het "bijna" leegrijden van de tank ontgaat me volledig...

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:38
door rsnhakan
Koidream schreef:Geeft dit een kick? Of kan je hiermee een prijs winnen?
Het nut van het "bijna" leegrijden van de tank ontgaat me volledig...
Wij hadden geen andere keus. Dat was ook de eerste en laatste keer ;)

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:43
door RLB
Heb hem nu twee keer op nul km. gehad, max dat er in ging was iets van 47 liter.

Trouwens vreemd: de actieradius na vol tanken staat soms op 600 km, soms rond de 900, gisteren op 1205. Baseert ie dat op de laatste 5 km ofzo?

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:44
door rsnhakan
De auto laat een (verwachte) actieradius zien op basis van je rijstijl over de afgelopen paar km's. Ik heb een keer iets meer dan 2000 km gezien.

Geplaatst: 21.02.2013 - 20:51
door Fietsventje
Met mijn D3 ben ik al ver voorbij de 0 km actieradius gereden, meerdere tientallen kilometers. Het maximum dat ik tot nu toe getankt heb is 57,4 l, dus zelfs dan nog steeds meer dan 5 l in de tank (theoretisch).

Volvo neemt inderdaad een serieuze marge op die aanduiding, dus als het écht moet heb je steeds wel wat marge.

Anderzijds is wat hier gezegd wordt heel correct:
Het niveau in de tank te laag laten worden zorgt ervoor dat het bezinksel onderin de tank toch in het brandstofsysteem geraakt, met gevaar voor verstoppingen of schade.
En leegrijden is met een dieselmotor geen goed idee. Bij vroegere motoren zat je met een probleem als je alles leeg reed. Je moest alles dan weer opgieten zodat er absoluut geen lucht meer in het systeem zit. Vandaag zit er een beveiliging op die het boeltje aflegt van zodra de brandstofpomp merkt dat ze lucht trekt. Je staat dan wel stil, maar de schade door lucht en het werk om alles weer te vullen, daar blijf je wel van gespaard.

Geplaatst: 21.02.2013 - 21:49
door Paul
Ik heb bij de Shell er al vaker 50-51 liter ingedaan hoor.

Geplaatst: 21.02.2013 - 22:34
door Frederik Welvaert
Hangt ook af van de pomp waar je tankt, bij m'n vaste pomp gaat er in mijn wagen doorgaans rond de 65 liter in (tank is 72 liter geloof ik) als ik doorrijd tot de bc "--- actieradius" aangeeft gaat er 68 in. Ik heb 1x bij een ander station getankt omdat ik maar 30km actieradius had en mijn vaste pomp 70km verder was. Omdat ik toch kwaliteit eis koos ik voor een Shell pomp, toen ging er volgens de pomp 74 liter in. Ofwel: hoe worden maatschappijen nog rijker....

Ik reed met m'n V50 ook vaak door tot "--- km tot lege tank" en kon dat zelfs 1x 20km volhouden. Toen ging er 51 liter in (52l tank) ik heb trouwens nooit problemen gehad met vervuiling. Uiteindelijk zit de slang toch onderaan de tank, dus vervuiling wordt sowieso wel meegezogen hoor...

Geplaatst: 21.02.2013 - 23:12
door lint
Volgens mij worden de pompen geijkt volgens een bepaald schema, jaarlijks?
Dus mag je er van uitgaan dat de afgelezen hoeveelheid klopt met wat er in je tank komt.
De opgave van de fabrikant over de inhoud van de brandstoftank is ook niet super nauwkeurig.