Pagina 1 van 2
850 2,5 10V blok in een volvo 440
Geplaatst: 23.02.2013 - 16:36
door The Zone
Hallo mede Volvo genieters!!
Wij zijn momenteel bezig met het blok los sleutelen uit een volvo 440 1.8 CVT. De CVT is kapot dus in eerste instantie wouden wij er een schakelbak van maken. Maar de auto is eigenlijk over dus we maken er nu een FUN project van. Wij willen een 2,5 10V blok plaatsen in de 440.
Ik had gehoord dat dit vaker is gedaan in Zweden en mijn eerste vraag is dan ook. Is er eerder ergens gepost over zo'n project?
Goed, na een beetje speuren, wordt geroepen dat de motorsteunen op dezelfde plek zitten, de 850 is 74 mm breeder, aansluitingen zijn anders op de ecu, kabelboom overzetten, we moeten even contact openemen met het RDW, andere versnellingsbak, aandrijfassen, ander uitlaatsysteem en ik vergeet vast nog een hoop.
Als er mensen die nu alvast dingen willen ontkrachten of aanvullen op het bovenstaande dan GRAAG..
IK heb niet zoveel aan doemdenkers, wij zijn hier serieus mee van plan te starten. En ja ik weet dat je beter gewoon een 850 kunt kopen etc. etc
Geplaatst: 23.02.2013 - 17:29
door The Zone
De linker gaat op voor overhaulin...
http://postimage.org/image/f8lsvsu41/
Geplaatst: 23.02.2013 - 19:19
door Laguna-S60
Ik zeg doen
Gaaf man! veel pics en info posten hier

Geplaatst: 23.02.2013 - 23:51
door lint
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Het klinkt heel spannend en de 440 wordt wel erg snel denk ik zo
Geplaatst: 24.02.2013 - 12:06
door Richard
Lijkt me een leuk project om te proberen. Ben benieuwd naar het resultaat
Geplaatst: 24.02.2013 - 12:09
door OGA244
in Zweden kun je op een zelfbouw een kenteken krijgen, dat is hier een stuk lastiger, maar een RDW moet een in Zweden afgegeven kenteken wel overnemen
Geplaatst: 24.02.2013 - 16:35
door The Zone
Kijk! Daar heb ik wat aan. Kent ook iemand toevallig mensen in Zweden of überhaupt iemand die soortgelijke projecten hebben gedaan?
Geplaatst: 24.02.2013 - 16:38
door Laguna-S60
Denk dat wanneer jij er voor zorgt dat alles netjes is, goede remmen etc er onder dat ze hem bij de RDW ook zo goedkeuren...
Geplaatst: 04.03.2013 - 13:14
door Shockwave
Ik hoop dat je het lukt! Het zou wel een te gekke projectauto zijn als het slaagt

Naast de al genoemde dingen heb je denk ik ook sterkere veerpoten nodig?
Geplaatst: 01.06.2013 - 19:57
door Shockwave
En is er al vooruitgang met dit project?
Geplaatst: 27.06.2013 - 14:47
door Dutch Volvo
Geplaatst: 27.06.2013 - 15:05
door The Volvoboy
Gaaf zeg! Ik ga het volgen

Geplaatst: 27.06.2013 - 16:19
door Shockwave
Er is al iemand bezig met zo'n project:
Thanks voor de link! Dit vind ik dus echt te gek! Knap hoe hij tot nu toe alle problemen heeft gefixt. Benieuwd naar bijvoorbeeld de acceleratietijden als hij straks af is

Geplaatst: 29.06.2013 - 01:10
door pimsam
Ik begrijp de keuze voor een 2.5 10V blok niet helemaal. De mogenswinst is t.o.v. een 440 turbo beperkt (24 pk), zeker in verhouding met de hoeveelheid werk. Dat vermogen is met het kietelen van een 440 turbo ook wel te halen.
Waarom geen T5 blok?
Geplaatst: 29.06.2013 - 14:00
door Shockwave
Goed punt Pimsam. Maar speel het gewicht ook geen rol?
Een 850 10V zit in 10 seconden op de 100 km/u.
Een 440 turbo zit in 9,5 seconden op de 100 km/u.
Echter is gewichtsverschil wel zo'n 300 kg. Daarmee rekening houdend presteert een 440 met een 10V veel beter dan een gekietelde 440 turbo motor?
Verder heb je wel een punt hoor, als je dan toch bezig bent, gooi dan er minstens een 20V in. Een T5 motor is helemaal te gek, maar dat is wel heel veel geweld voor 440

Geplaatst: 29.06.2013 - 18:23
door Clank
Ik snap het opzich wel. Zo'n 2,5 liter 5 cylinder is toch iets speciaals.
Geplaatst: 29.06.2013 - 20:08
door Blade
Misschien maar 25pk meer, maar wel ruim 60Nm meer dan een 1.8i. Daarbij komt er nog een 20V kop op zover ik gelezen heb. Heel cool projectje, die kerel kan wel "beunen" zeg!
Geplaatst: 29.06.2013 - 22:34
door Shockwave
Ik snap het opzich wel. Zo'n 2,5 liter 5 cylinder is toch iets speciaals.
Daar gaat het ook niet om he

We zijn allemaal van mening dat een 5 cilinder erin erg leuk/speciaal is, alleen de keuze van van wélk 5 cilinder blok is de vraag.
Misschien maar 25pk meer, maar wel ruim 60Nm meer dan een 1.8i.
Precies, daarom presteert de 10V net zo goed als de 440 turbo ondanks datie 300 kg meer moet trekken. Daarom is ook een 10V al de moeite waard vergeleken met een gekietelde 440 turbo Pimsam.
Geplaatst: 29.06.2013 - 22:57
door pimsam
Precies, daarom presteert de 10V net zo goed als de 440 turbo ondanks datie 300 kg meer moet trekken. Daarom is ook een 10V al de moeite waard vergeleken met een gekietelde 440 turbo Pimsam.
Ik denk dat het behoorlijk gaat tegenvallen qua prestaties. Een atmosferische motor levert zijn max koppel / vermogen bij hoge toerentallen en dat is qua snelheidsbeleving cq sensatie een stuk minder dan een turbomotor. Een 20V levert zijn max vermogen bij een nog hoger toerental dan de 10V. Tuurlijk is het een sprong voorwaarts t.o.v een 1.8 maar het gaat mij om de hoeveelheid werk t.o.v de vermogenstoename.
Voor rond de 150 pk ben je simpeler en goedkoper af met een 440 turbo. En als je een vijfcilinder in gaat bouwen is een t5 niet zo veel meer werk.
Geplaatst: 29.06.2013 - 23:01
door Clank
Shockwave schreef:
Daar gaat het ook niet om he

We zijn allemaal van mening dat een 5 cilinder erin erg leuk/speciaal is, alleen de keuze van van wélk 5 cilinder blok is de vraag.
Alleen werd er even een vergelijking gemaakt met een 1.7 turbo. En dan zie ik wel de meerwaarde van een 5cyl.