Pagina 1 van 3
"klimprobleem"
Geplaatst: 24.02.2013 - 11:48
door JosW
Goedemorgen,
gisterenavond terug van een weekje skiƫn. We hadden een huisje hoog in de bergen dat toegankelijk was via een smal weggetje. Stijgingspercentage op sommige punten 21%. Mijn winterbanden zijn net een jaar oud en hebben voldoende profiel. Bandenmaat 205/55/16. Probleem was dat ik de Volvo er gewoon niet tegenop kreeg, slippende voorwielen. De weg was niet helemaal sneeuwvrij.
Het irritante was dat een autochtoon met een Golf er gewoon tegenop reed.
Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb ooit eens gelezen dat deze bandenmaat niet geadviseerd wordt.
Graag jullie reacties.
Geplaatst: 24.02.2013 - 11:53
door Blade
Wat was de bandenspanning? En watvoor maat zat er onder die Golf? Merk? Type?
Merk onder jouw volvo?
Geplaatst: 24.02.2013 - 11:55
door lint
Dat is natuurlijk wel een behoorlijke helling met 21% stijgingpercentage.
Misschien toch kettingen gebruiken de volgende keer? De Golf had wellicht spijkerbanden of kettingen.
Geplaatst: 24.02.2013 - 11:57
door bart simpson
of was een 4motion of synchro
Geplaatst: 24.02.2013 - 12:05
door Jers3n
En hoe zwaar was de auto/bagageruimte beladen? Welk merk winterbanden heb je?
Geplaatst: 24.02.2013 - 12:44
door JosW
Antwoorden op bovenstaande vragen:
De golf had geen kettingen of spijkerbanden. Was alleen voorwiel aangedreven. Standaardmaat banden. Heb nog even met die man gepraat, vandaar dat ik dat weet.
Bandenspanning van mijn auto 2.5 bar. Merk Vredestein Snowtrack. Het lukte ook niet met een lege auto zonder passagiers.
Geplaatst: 24.02.2013 - 12:46
door bart simpson
een local is meer gewoon aan het rijden met deze omstandigheden dan een bezoeker die dit een keer meemaakt
Geplaatst: 24.02.2013 - 12:53
door BlackcurrantV70
Ik heb dat ooit in Finland ook mee gemaakt, een lokale collega kwam me ophalen aan het hotel, die reed over dichtgesneeuwde wegen alsof het zomer was, ik zat verkrampt in de auto en hij deed alsof dit de normaalste zaak van de wereld was.
Geplaatst: 24.02.2013 - 13:32
door JosW
Zonder patserig te willen doen maar ik ga al dertig jaar met de auto op wintersport. Dit met diverse auto's echter nu pas met een probleem.
Geplaatst: 24.02.2013 - 13:38
door Msuidgeest
Het kan te maken hebben met de keuze van de winterband. En wagendruk op de vooras.
In elke bandentest komt toch naar voren dat er een verschil is tussen diverse merken en modellen. Daarnaast zal ook Volvo een speciafiek merk gebruiken bij eerste montage.
Geplaatst: 24.02.2013 - 14:26
door MN-NL
Achteruit omhoog rijden op het steile stuk. Heb je meer druk op de aangedreven wielen.....
Geplaatst: 24.02.2013 - 17:02
door Msuidgeest
Of een V/S90 aanschaffen ...
Geplaatst: 24.02.2013 - 17:10
door Laguna-S60
Msuidgeest schreef:Of een V/S90 aanschaffen ...
S90 heeft RWD toch..., zul je ook niet helemaal goed van worden met die omstandigheden gok ik zo.
Geplaatst: 24.02.2013 - 17:15
door bart simpson
JosW schreef:Zonder patserig te willen doen maar ik ga al dertig jaar met de auto op wintersport. Dit met diverse auto's echter nu pas met een probleem.
30 jaar een week per jaar geeft helaas toch een beperktere routine
Geplaatst: 24.02.2013 - 17:22
door t_w
Was het een 'jonge' golf? (Golf V of VI?)
De standaard ESP die op zo'n Golfje zit is erg goed op sneeuw.
In die auto's kun je (bijna) als een paard op het gas gaan staan en dan rijd je nog fatsoenlijk weg.
Geplaatst: 24.02.2013 - 18:52
door JosW
Het was een 'jonge'. Wat zou dan het verschil zijn met mijn ESP en dat van de Golf?
Geplaatst: 24.02.2013 - 19:09
door OGA244
ESP misschien niet eens heel veel maar de massa van een V70 is vast iets hoger
Geplaatst: 24.02.2013 - 19:30
door Msuidgeest
Laguna-S60 schreef:Msuidgeest schreef:Of een V/S90 aanschaffen ...
S90 heeft RWD toch..., zul je ook niet helemaal goed van worden met die omstandigheden gok ik zo.
Het verhaal ging om grip bij 21% helling Gerrit.
Geplaatst: 24.02.2013 - 20:29
door diesel01
21% is ook niet gering..
Welk type Volvo gaat het om.
Ik heb op een klein heuveltje met snowtrac2 en vier personen met een V40 115pk diesel eens hetzelfde probleem gehad.
Ook de vorige V70 stond gauw stil en had ik kettingen nodig.
Een Golf heeft een ander onderstel/wielbasis, ook breedte van een band maakt een significant verschil in grip.
Ik heb ook best ervaring in europa op het gebied van grip/gladheid/gewicht maar de locals versla je niet op dat gebied.
Ik ben in de Ardennen door Scandinaviers voorbij gestoken alsof het niet glad was een paar minuten later mochten wij de gordijnen dicht trekken op de vluchtstrook op last van de autoriteiten omdat er geen doorkomen meer aan was.
Geplaatst: 24.02.2013 - 20:37
door OGA244
Dat locals je voorbij vliegen is ook mijn ervaring, op een beijsde weg zie ik richtingaanwijzers aangaan en men vliegt er voorbij