Pagina 1 van 1
XC70 of XC90?
Geplaatst: 25.02.2013 - 15:21
door eXtaCy70
Goedendag,
Momenteel ben ik de trotse eigenaar van een XC70 D5 Summum (2008), die ik naar volle tevredenheid rijd. Een goede relatie van mij is op zoek naar een soortgelijke auto, maar kan deze nog niet echt vinden. Nu heb ik zelf een hele fraaie XC90 D5 (2008) gevonden die bij Auto AZ Heerlen BV te koop staat met het kenteken: 95-ZD-NK. Iemand toevallig bekend met deze auto?
Ik zit er dus aan te denken om mijn auto aan de relatie van mij te verkopen en dat ik dus zelf de XC90 aanschaf die in Heerlen te koop staat. Mijn XC70 is een handgeschakelde 6-bak, de XC90 is een Geartronic. En over die Geartronic hoor ik angstaanjagende verhalen.
Mijn hoofdvraag is dus eigenlijk: "Doe ik er verstandig aan om mijn handgeschakelde XC70 te verkopen en een XC90 Geartronic aan te schaffen?". Ik hoor graag wat de problemen zijn met de Geartronic bakken.
Alvast bedankt!
Roderick
Geplaatst: 25.02.2013 - 15:29
door Walter
Die angstaanjagende verhalen over de geartronic kun je vergeten, er gaat wel eens wat stuk maar dat is niet meer dan dat het bij automaten van bv Audi gebeurd. Het kan maar het is echt niet gezegd dat ze allemaal heel snel stuk gaan. En ik denk dat 90% van de in NL verkochte XC90's een geartronic hebben.
Ik zou eerst eens met een XC90 gaan rijden, is in mijn ogen een totaal andere auto.
Geplaatst: 25.02.2013 - 17:33
door eXtaCy70
Goedemiddag Walter,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de XC70 nu ruim een jaar in het bezit en ik ben zeer tevreden over de auto. Erg compleet door de Summum uitvoering. Maar ik ben ook altijd onder de indruk geweest van de XC90. En nu biedt wellicht de mogelijkheid zich aan om mijn XC70 voor een goede prijs door te verkopen zodat ik zelf dus voor een XC90 kan gaan. Zakelijke klasse, zonder patserig imago (zoals bijv. X5 of ML).
Ik heb begrepen dat de geartronic slecht tegen zwaar trekken kan, als een paardentrailer etc. Bij normaal gebruik gaat de versnellingsbak gewoon lang mee. Ik ga sowieso even een proefrit maken.
Geplaatst: 25.02.2013 - 21:00
door MartinG
Ziet eruit als een mooie XC90, kan niet zien welk type, summum waarschijnlijk. Alhoewel ik ook een bies zie op de stoelen, dat zou volgens mij weer een Executive moeten zijn dan, maar de spiegels zijn in zwart en volgens mij heeft een Executive zilveren spiegels (behalve dan die van mij, want ik vond zwart beter staan en ik verwacht dat zilveren spiegels sneller lelijk worden, maar goed dat terzijde).
Ik zie geen foto van het binnenpaneel met welke extras er nog op zitten. Zie wel een open dak, dat lijkt me ook lekker. Een dubbele uitlaat aan 1 kant, misschien dat een sport? Die van mij heeft ook een dubbele uitlaat maar een andere pijp.
Weinig kilometer zie ik, dat is mooi. Dit laatste zal wel aanleiding zijn voor de vraagprijs, ik zou hem namelijk iets lager verwachten, maar misschien maakt de gereden km in dit geval veel uit.
Heeft de auto ook RTI, Dynaudio?
succes met de keuze. XC90 is een heerlijke auto

Geplaatst: 25.02.2013 - 23:04
door pimsam
Dit lijkt, met uitzondering van de spiegelkappen, een Sport. De bies hoort bij de Sport en de R-Design voor zover ik weet.
De letters VOLVO op de achterklep zitten dicht op elkaar dus bouwjaar 2007.
Mooie auto maar wel veel geld. Ik heb voor de mijne ongeveer de helft betaald.
Geplaatst: 25.02.2013 - 23:25
door gsx750r
pimsam schreef:Mooie auto maar wel veel geld. Ik heb voor de mijne ongeveer de helft betaald.
Vergeet even de BPM niet die je in Nederland op een nieuwe auto moet betalen !! Die werkt uiteraard ook door in de tweedehands prijzen.
Wat dacht je hiervan ?
België: XC90 vanafprijs € 39.995
Nederland: XC90 vanafprijs € 64.995
Dat is een verschil van € 25.000 dus daarmee is meteen te verklaren dat jij maar ongeveer de helft betaald hebt !
Het zijn de prijzen zoals ik ze zojuist van de respectievelijke Volvo sites heb gehaald.
Volgens de website van de RDW was de catalogusprijs van deze XC90 in 2008 toen hij werd afgeleverd € 84.199
Rob
Geplaatst: 26.02.2013 - 08:43
door eXtaCy70
Heren, bedankt voor de reacties en informatie. Ik weet nog iet of het om en Executive of Sport uitvoering gaat. Mij viel de zwarte bies op de lederen stoelen ook al op. Persoonlijk vind ik het een prachtige en chique combinatie, zwart metallic lak en een crème lederen interieur. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de vorige eigenaar de trekhaak heeft gemonteerd voor een fietsendrager en er nooit een paardentrailer achter heeft gehangen!
De prijs is wellicht iets aan de hoge kant, maar gezien de lage km-stand vind ik dat gerechtvaardigd. Ik denk dat ik eerst maar eens een proefrit ga maken om het rijden met de XC90 zelf te ervaren. Kan natuurlijk niet tegenvallen, maar ik ben benieuwd naar het verschil met mijn XC70.
Ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: 26.02.2013 - 08:48
door pimsam
Ik ken het BPM verhaal. Maar als je aanschafprijs 17000 euro is en er ca 6000 euro aan BPM bijkomt, zit je op 23000 euro. De moeite waard om eens over de grens te kijken.
Geplaatst: 26.02.2013 - 10:02
door Walter
de motor in de XC90 is, net als veel andere auto's, sterk genoeg om met een zware trailer bij weinig toeren de berg op te tokkelen. En die weinig toeren zorgen voor weinig koeling van de automaatbakolie, daardoor gaan de bakken kapot. Dus kwestie van terugschakelen.