Pagina 1 van 1

XC70 onregelmatige stationaire loop

Geplaatst: 25.02.2013 - 21:32
door Wim J
Hallo,

Sinds enige tijd heeft mijn XC70 MY2008 D5 last van een onregelmatige stationnaire loop als hij door en door warm staat.
De auto start perfect (ook bij -10°C) en rijdtt en draait soepel zolang ik er niet al te ver mee rij.
Wanneer de wagen warm staat na een langer traject en ik laat de motor dan stationnair draaien is er een licht schokkerige loop waar te nemen. Alsof de motor zich af en toe verslikt of een stapje overslaat. Eens er weer gereden wordt is er geen probleem voelbaar

Ik hoop dat dit 'probleem' bekend is bij iemand en die me ook kan op weg helpen waar te zoeken,...
In de garage vindt men geen foutcodes,

Mijn XC70 is net de 250000 voorbij gereden. Niet slecht voor een MY2008 , al zeg ik het zelf.

Geplaatst: 26.03.2013 - 22:05
door Wim J
Aan het geweldig aantal reacties :-) te zien heb ik weer wat voor,....:-(

Geplaatst: 26.03.2013 - 23:05
door E.T.
Onder het motto "baat het niet, het schaadt ook niet" zou je een paar keer premium diesel kunnen tanken om het e.e.a. te reinigen. Wat ook wil helpen is om Forté toe te voegen aan de brandstof.

Geplaatst: 27.03.2013 - 10:09
door Thijs
Al uit laten lezen?

Geplaatst: 27.03.2013 - 18:20
door mad
Een voor mij onbekend probleem, in die zin dat ik op het forum nog nooit iets over dit fenomeen heb gelezen. Vandaar dat men niet reageert. Je hebt een primeur (ben je niet blij mee, maar tja..). Misschien hebben Ramon en Ramon een idee?!

Geplaatst: 27.03.2013 - 21:22
door Wim J
Premium diesel tanken ed helpt niet, Ook al motorreinger toegevoegd aan brandstof, alles zonder resultaat.
Uitlezen maakt ons niets wijzer, geen errors in het hele systeem.
Het probleem is merkelijk minder gedurende winterse koude maar ook dan komt het toch nog wel eens voor.
Op warme dagen ( voor degenen die zich nog herinneren hoe dat voelt :-) ) is de kans heel groot dat de motor het schokkerige gedrag vertoont eens hij warm gelopen is. Het lijkt alsof de motor reageert op iets.
Via mijn android tablet, een ELM OBDII naar Bluetooth omzetter en de Torque App kan ik één en ander zelf monitoren. (oa temperaturen van motor, olie, water, maar ook belasting toerental en nog veel meer)
Maar ik kan niet bepalen waar het aan ligt. De 'load'-indicator wijzigt alvast ook wanneer de wagen schokt (airco staat uit) en varieert tussen 16 en 24% op dat moment. Let wel dat dit probleem zich enkel voordoet wanneer de wagen stilstaat en de motor stationair draait. Het eerste vermoeden was de EGR-klep, maar aangezien ik het probleem ook al gevoeld heb met de EGR op 100% (vol open) is het daar dus niet aan gelegen. De garage dacht verder aan de temperatuursondes aan de uitlaat thv 'katalysator' maar ook die vielen binnen limieten.
Verdere mogelijk verdachten zijn de 'luchtmassa meter' en de 'gasklep'. Maar geen van beide vertoont fouten in het motormanagement.
Alle ideen zijn dus welkom !