Pagina 1 van 2
Dumpvalve T4 ??
Geplaatst: 26.02.2013 - 22:08
door volvot4rider
Hallo Volvo riders,
Ik heb een vraag over dumpvalve,wil binnenkort een dumpvalve bestellen mar heb geen idee hoe je dat kan installeren zover ik weet krijg ik alleen de dumpvalve hoe sluit je dat eigenlijk aan en waar kan ik zo completeset bestellen met t stuk en alle toebehoren passend voor T4?
Bij europeantuning heb je wel setje liggen kost boven 250 euro vind dat super duur voor een afblaasgeluid, hebben jullie advies tips waar ik complete set kan krijgen en welke afmetingen moet hebben?
Alvast bedankt voor jullie reacties en moeite.

Geplaatst: 26.02.2013 - 22:11
door Laguna-S60
Die van ET is wel goed.., je kan wel zo'n goedkoop china ding monteren maar dan heb je kans dat ie de turbodruk niet vast houdt of iets in die trant...
Geplaatst: 26.02.2013 - 22:15
door volvot4rider
Ja klopt maar 250euro vind niet echt normaal prijs,heb ook van Hks gevonden via marktplaats kost 100 euro geloof ik maar hoe sluit ik dat aan tussen de slang waar kan ik t stuk passend krijgen die dumpvalve heeft aansluiting van 35mm ofzo
Geplaatst: 26.02.2013 - 23:34
door Ramon&Ramon
Wat is het nut ervan?
Geplaatst: 27.02.2013 - 00:10
door dutchlimits
Zelfde verhaal als zo'n knalpijp, dat is het nut.
Geplaatst: 27.02.2013 - 18:06
door Bart Giesen
dutchlimits schreef:Zelfde verhaal als zo'n knalpijp, dat is het nut.
Dat is natuurlijk onzin. Een freeflow uitlaatsysteem bij een auto met turbo, geeft je toch echt een merkbaar verschil in vermorgen.
Een dumpvalve is voornamelijk voor het mooie geluid uiteraard. Maar ook dit heeft nut. Het verminderd lag. De druk die opgebouwd word op het moment dat jij overschakeld, 'remt' de turbo af. Zodra je gas geeft moet deze weer opspoelen. Verwacht geen wereldwonderen met een dumpvalve, maar het heeft wel degelijk nut. Zeker als je ver gevordert aan het tunen bent (grotere intercooler, safc, avcr etc.).
Geplaatst: 27.02.2013 - 18:07
door dutchlimits
Zodra je een echte dikke turbo en intercooler hebt dan wil ik inderdaad geloven dat het nut heeft, met een standaard setup niet.
Ik had het over zo'n lawaaierige uitlaat (aka knalpijp), niet over een free-flow uitlaatsysteem
Geplaatst: 27.02.2013 - 19:22
door Bart Giesen
dutchlimits schreef:Zodra je een echte dikke turbo en intercooler hebt dan wil ik inderdaad geloven dat het nut heeft, met een standaard setup niet.
Ook niet mee eens. Ik had een andere uitlaatsysteem, dumpvalve en verder was het een standaard Nissan T25 turbo, zonder wat dan ook. Ik kan je verzekeren dat het een heel andere auto al was! Een standaard turbo heeft vaak meer in zijn mars, als wat word gegeven aan het voertuig.
Maar op grond van welke ervaring baseer jij jou mening / vermoeden?
Geplaatst: 27.02.2013 - 22:18
door dutchlimits
Ken meerderen die ook een dumpvalve erop hebben en hebben alleen meer lawaai.
Maar goed misschien is het bij de ene auto wel voordelig en de andere niet.
Geplaatst: 05.03.2013 - 00:40
door volvot4rider
Hallo,
Kortom heb nu Forge dumpvalve besteld met T stuk 63mm bij 25mm met siliconen slangen met klemmen die komt als goed is a.s. donderdag binnen alleen heb ook gelezen dat je afdichtplaat nodig hebt dat is van je orginele valve losmaakt en deze aansluit blijkt speciaal sleutel te nodig zijn heb daar geen ervaring mee enig idee wie dat op zijn Volvo T4 al heeft gemonteerd en hulp kan aanbieden?
Geplaatst: 05.03.2013 - 23:58
door devnullT4
dutchlimits schreef:Ken meerderen die ook een dumpvalve erop hebben en hebben alleen meer lawaai.
Maar goed misschien is het bij de ene auto wel voordelig en de andere niet.
Bij systemen met een interne, recirculerende dumpvalve voegt het inderdaad niets toe en is dat zelfs "beter". De lucht die in het systeem blijft is gemeten door de LMM. Als je dat ergens anders gewoon wegblaast heb je (kleine) kans op een te rijk mengsel.
Is echter meer theorie, nog niks van gemerkt in ieder geval. Het geluidje is grappig, zolang het niet te hard is

Geplaatst: 06.03.2013 - 00:01
door Ramon&Ramon
Na verloop van tijd wordt je er gestoord van volgens mij.
Het heeft ook geen enkele zin,(is ook een liedje van).

Geplaatst: 06.03.2013 - 00:19
door devnullT4
Ramon&Ramon schreef:Na verloop van tijd wordt je er gestoord van volgens mij.
Het heeft ook geen enkele zin,(is ook een liedje van).

Als je gestoord wordt van het geluidje heeft het zeker geen zin

Geplaatst: 06.03.2013 - 00:38
door devnullT4
volvot4rider schreef:Hallo,
Kortom heb nu Forge dumpvalve besteld met T stuk 63mm bij 25mm met siliconen slangen met klemmen die komt als goed is a.s. donderdag binnen alleen heb ook gelezen dat je afdichtplaat nodig hebt dat is van je orginele valve losmaakt en deze aansluit blijkt speciaal sleutel te nodig zijn heb daar geen ervaring mee enig idee wie dat op zijn Volvo T4 al heeft gemonteerd en hulp kan aanbieden?
wat? :?
Geen speciale sleutel nodig, gewoon een dopsleutel. Wel bij voorkeur verlengstukken met een paar verschillende lengte's, anders kom je er moeilijk bij. Luchtfilter huis demonteren en even aan de kant, anders lukt het niet.
Geplaatst: 26.04.2013 - 15:21
door grazy
voor een leuk geluidje kan je ook een pipercross viper kitje halen, dan hoor je de wasecate afblazen, bij de dump valve krijg je steeds een te rijk mengsel, wat niet erg is, let wel op met van alles wat je veranderd, veranderd ook het slijtage beeld van de motor omdat het rechter voetje het leuk begint te vinden, maar met geld zat voor onderdelen is het een leuke hobby
volvo had de t4 eerst op 250pk staan maar ze zijn toen terug gegaan naar 200pk omdat het slijtage beeld te groot werd heb ik een keer gelezen
Geplaatst: 26.04.2013 - 21:00
door Auk
Zonde... zo'n wagen moet je niet versjonniejen...
Gewoon cold air intake of open lucht filter installeren, dan hoor je het geluid ook enigszins.
Geplaatst: 28.04.2013 - 20:39
door devnullT4
Auk schreef:Zonde... zo'n wagen moet je niet versjonniejen...
Gewoon cold air intake of open lucht filter installeren, dan hoor je het geluid ook enigszins.
Zit er nog een verschil in sjonnie-level tussen een CAI en een BOV dan

Geplaatst: 29.04.2013 - 00:59
door dutchlimits
Vind ik ook sjonnie zo'n "sport filter". Het is trouwens bewezen dat er bij standaard auto's geen (of zelfs minder) vermogenswinst is met die filters. Misschien als je er een echte dure filter in legt met een slang ervoor die veel rijwind vangt maar anders kun je maar beter je standaard filter behouden. Ik heb gewoon een inlegfilter van K&N in de originele behuizing.
Geplaatst: 29.04.2013 - 09:12
door grazy
ZOLANG JE GEEN VOLKSWAGEN RIJD ZAL JE NOOIT EEN SJONNIE WORDEN
ik heb het toch over een pipercross viper kit en ik merk duidelijk verschil het is een cold air intake waar ik de toevoer slang net als bij de orginele in de wiel kast heb geplaats hij pakt nu veel beter op, mensen komen hier voor tips op dit forum toch, en niet om voor sjonnie uitgemaakt te worden laat iedereen hier in waarde en als die jongen een blow off valve leuk vind laat hem
Geplaatst: 29.04.2013 - 16:19
door Auk
devnullT4 schreef:Auk schreef:Zonde... zo'n wagen moet je niet versjonniejen...
Gewoon cold air intake of open lucht filter installeren, dan hoor je het geluid ook enigszins.
Zit er nog een verschil in sjonnie-level tussen een CAI en een BOV dan

Vind het nogal knullig overkomen als je een statige auto rijdt en er dan een "Pssstjj" geluid uit komt. Mijn S60R heeft van standaard een sportluchtfilter en daar hoor je het geluid via het luchtfilter teruggeblazen worden wat ik persoonlijk een veel mooier geluid vind.
Je bent dan "iets minder" sjonnie?
