Pagina 1 van 2

Veiliger rijden in het donker

Geplaatst: 27.02.2013 - 09:42
door Ben
De nieuwe S60, V60 en XC60 - voor het eerst aan het publiek getoond op de Geneva Motor Show - zijn vanaf dit voorjaar uit te rusten met een innovatie die rijden in het donker veiliger en comfortabeler maakt. Het vernieuwde Active High Beam Control - oftewel permanent adaptief grootlicht - maakt het mogelijk om grootlicht permanent te gebruiken, dankzij een ingenieus mechanisme welke verblinding bij tegenliggers voorkomt. Tijdens de persconferentie in Geneve, presenteert Volvo Car Group tevens `s werelds eerste collision-avoiding technologie.
Rijden in het donker neemt wereldwijd voor veel bestuurders uitdagende condities met zich mee. "Ons doel met de vernieuwde permanente adaptieve gootlicht technologie is de zichtbaarheid op de weg te verbeteren, door permanent gebruik te maken van het grootlicht, zonder te hoeven schakelen naar dimlicht bij het tegemoet komende auto`s," zegt Prof. Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist Safety bij Volvo Car Safety Centre.

Makkelijker spotten van onbeschermde weggebruikers
Het voornaamste voordeel van permanent adaptief grootlicht is dat wegen buiten verlichte gebieden hierdoor verlicht worden. Het verbetert de kans van de bestuurder om objecten langs de rand van de weg te detecteren, zoals stilstaande auto`s, onbeschermde weggebruikers en dieren.

"De technologie maakt `s nachts rijden comfortabeler en vooral veiliger. Ook verbeterd het de focus op het rijden en is het een uitstekend voorbeeld van onze Designed Around You benadering. Wij focussen altijd op features die echt een verschil maken voor de consument," zegt Lotta Jakobssen.

Ingenieus verduisterings mechanisme
In het geval van een naderende tegenligger of inhalen van een andere weggebruiker, helpt het systeem verblinding te voorkomen door via een ingenieus mechanisme te bepalen welk deel van de lichtstraal verduisterd moet worden.

Permanent adaptief grootlicht maakt gebruik van de reeds bestaande camera voor de achteruitkijkspiegel die wordt gebruikt voor collision warning met full autobrake systeem. Het detecteringsysteem lokaliseert de voorligger en bepaald welk deel binnen de groot lichtbundel verduisterd moet worden. De technologie is zo accuraat dat het frame rondom de voorligger met een precisie van 1.5° wordt verduisterd.
De besturings unit weerlegt de informatie richting een ingenieuze projector module die in de koplamp is geïntegreerd. Een kleine cilinder met daarin metalen deeltjes van verschillende formaten verduistert het frame met absolute precisie.

Permanent adaptief groolicht - werkt tevens bij voorliggende motorfietsen - is uitgerust in combinatie met Dual Xenon koplampen. De technologie is al actief bij snelheden vanaf 15 km/h. Het is beschikbaar op de Volvo S60, V60 en XC60 vanaf het voorjaar 2013.

Veiligheid wereldprimeur in Geneve
Tijdens de persconferentie op de eerste persdag aankomende week op de Geneva Motor Show, onthult Volvo Car Group wederom een wereldprimeur op gebied van veiligheid.

"Wij hebben onze collision-avoiding technologie continue verbeterd, en in Geneve presenteren we een revolutionaire stap voorwaarts," zegt Lotta Jakobsson en voegt toe "als leider in automotive veiligheid, hebben we het verwondingsrisico in een ongeluk sterk verlaagd. In onze laatste modellen is de kans op verwonding 50 procent kleiner dan in het jaar 2000. Door voortdurend preventieve en beschermende systemen te introduceren, gaan we richting ons doel dat in 2020 niemand meer gewond mag raken of verongelukken in een nieuwe Volvo."

Snelle vernieuwing
De zes vernieuwde auto`s in het Volvo Cars gamma - de Volvo S60, V60 (inclusief de V60 Plug-in Hybrid), XC60, V70, XC70 en S80 - staan tentoon in Geneve.

"Dit is tot nu toe de beste weergave van de snelle transformatie die ons bedrijf en ons merk doormaakt. Alle auto`s in ons modellengamma zijn vernieuwd sinds de show van Geneva van vorig jaar. De enige uitzondering is de nieuwe XC90, die eind 2014 gaat komen," zegt Doug Speck, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service bij Volvo Car Group.

Geplaatst: 27.02.2013 - 09:51
door Vin S60
Klinkt goed. Het zal zeker wat voor mijn vriendin zijn, want die "piept" al snel s`avonds bij regen en tegenliggers: "Ik zie niks"

Geplaatst: 27.02.2013 - 09:54
door diesel01
Gaaf systeem.
Bij de Duitse drie en Opel ook te bestellen.
Ik kwam laatst op een donker 2 baans weg een Audi A6 tegemoet die, toen ik op 5 meter was genaderd, ook grootlicht op deed.
Bij tegemoet rijden zitten de lampen in een bepaalde hoek zo op het randje van verblinden dat de blik er naar toe wordt getrokken.
Ook op de snelweg merk ik juist bij Duurdere Audi's dat de lampen gebruik maken van dit systeem.

Geplaatst: 27.02.2013 - 10:23
door Paul
Mijn vader heeft dit systeem ook al in zijn V70. Werkt prima!

Geplaatst: 27.02.2013 - 10:38
door casper
Ik heb op mijn XC60 de xenonverlichting die ook meedraait in de bochten.
Het is zalig om met deze verlichting bijvoorbeeld in het donker in de Ardennen te rijden. De noodzaak om ook nog het grootlicht te gebruiken heb ik allerminst want die combinatie die ik nu heb is reeds ruim voldoende.
Maar dit is natuurlijk ook wel de moeite als technologie al heb ik mijn twijfels of het wel echt noodzakelijk is.
Wat bijvoorbeeld met fietsers die je tegemoet rijdt, of een motorijder, blokt het systeem dan ook het licht af ?

Geplaatst: 27.02.2013 - 11:06
door OGA244
op my 2013 heb ik een grootlichtassistent, best handig, die dimt bij tegenliggers en maakt gebruik van diezelfde camera

Geplaatst: 27.02.2013 - 11:25
door Paul
Precies!

Geplaatst: 27.02.2013 - 11:47
door Jers3n
Is het niet zo dat het systeem vanaf MY14 net ff anders werkt dan tot nu toe?
Naar wat ik opmaak uit de verschillende filmpjes wordt bij MY13 Active-High-Beam het hele groot licht "uitgeschakeld". Vanaf MY14 Active-High-Beam-Control wordt er via dat ingenieuze systeem, een enkel het stukje van het lichtbeeld waar in zich de tegenligger of voorligger bevind gedimd.

filmpje MY13 V40

filmpje MY14 S60

Geplaatst: 27.02.2013 - 11:56
door OGA244
dat zal zeker maar het my 2013 systeem is er net en het my 2014 is er nog niet, vergelijken is dan wat moeilijk.

Geplaatst: 27.02.2013 - 12:01
door Paul
MY13 systeem werkt in elk geval prima, mijn vader is er blij mee. Blijkbaar heb ik dan zometeen Versie 2.0 PRIMA :)

Geplaatst: 27.02.2013 - 12:03
door OGA244
Waarbij je aanneemt dat het een no cost uitbreiding wordt

Geplaatst: 27.02.2013 - 12:08
door Paul
Nee nee nee helemaal niet meneer Oga, het is een optie uit de Driverssupport Line

Geplaatst: 27.02.2013 - 12:09
door Paul
DRIVER SUPPORT LINE
• Blind Spot Information System - BLIS
incl. Cross Traffic Alert & Lane Change Merge Aid
1.814,05 0,00 380,95 2.195,- p
• Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection en Adaptieve
Cruise Control met Distance Alert en Queue Assist
• Driver Alert en Lane Departure Warning Systeem.
Inclusief permanent adaptief grootlicht en verkeersborden herkenning

Met inderdaad het grote verschil dat er PERMANENT staat ;-)

Geplaatst: 27.02.2013 - 12:21
door OGA244
ok, dan is de grootlichtassistent alweer afgeschoten

Geplaatst: 27.02.2013 - 13:00
door Figaro
hier nog een youtube movie ervan:

het moet wel een "raar" gevoel zijn voor diegene die voor jou rijdt, links en rechts schijnt het licht van de volvo achter u, en jij rijdt voor jou in een donkere tunnel (met je gewone dimlichten)...

Geplaatst: 27.02.2013 - 13:04
door rsnhakan
Ga zo door Volvo. Gaaf!

Geplaatst: 27.02.2013 - 13:16
door Thom
Maar dus niet voor S80/V70/XC70?

Geplaatst: 27.02.2013 - 13:59
door diesel01
Ik zou graag irl iets van het systeem zien.
De computer animatie geeft blijk van hoe het systeem zou moeten werken niet hoe het werkt

Geplaatst: 27.02.2013 - 14:03
door volvo
Een hele verbetering voor de "nachtblinden" onder ons. Het zou goed zijn deze verbetering ten aanzien van de veiligheid in alle modellen toe te gaan passen.

Geplaatst: 27.02.2013 - 14:23
door P-V60
Mooi systeem, heb het besteld op de PIH. Heel erg benieuwd wat de praktijk-prestaties zijn.