Pagina 1 van 2

snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (servotronic)

Geplaatst: 03.03.2013 - 13:07
door Bluemagics
Ik zie dat veel forum genoten de optie "servotronic" aanvinken.

Wordt het sturen bij lagere snelheden lichter door servotronic, maar juist zwaarder bij hogere snelheden? Kan de auto veel minder direct aanvoelen door het lichter sturen? Een beetje weerstand lijkt mij juist goed.

Iemand die een V60 rijdt met servotronic? Wat zijn de ervaringen?

Kortom, is het aan te bevelen om het wel te nemen of gaat de sportiviteit van de auto flink achteruit? Of voelt het stuur anders te stug door het hogere gewicht van de auto?

Geplaatst: 03.03.2013 - 13:13
door The Volvoboy
Was servotronic niet dat je kon kiezen uit 3 standen voor hoe zwaar de stuurbekrachtiging moest zijn?

Geplaatst: 03.03.2013 - 14:07
door Paul
Heb de optie niet genomen, dealer zei dat als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt.

Geplaatst: 03.03.2013 - 14:21
door Bluemagics
Paul schreef:Heb de optie niet genomen, dealer zei dat als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt.
LOL. Die optie is dus voor de stereotype ouwelullen die Volvo rijden? :-D

Geplaatst: 03.03.2013 - 14:46
door EV70S
Niet volgens mijn dealer, idd werkt het systeem krachtiger mee bij lage snelheid maar door de instelbaarheid kun je er ook voor zorgen dat de besturing op hogere snelheden juist zwaarder en directer aanvoelt.

Geplaatst: 03.03.2013 - 15:00
door Ramon&Ramon
Bluemagics schreef:
Paul schreef:Heb de optie niet genomen, dealer zei dat als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt.
LOL. Die optie is dus voor de stereotype ouwelullen die Volvo rijden? :-D

Nog meer LOL ..Tip,voordat je een ouwelul wordt in een Volvo,koop een touw...

Geplaatst: 03.03.2013 - 15:50
door ZX10r
check, is helemaal super de normale versie is wat onrustiger in snelle bochten ik het hem op de zware stand staan

Geplaatst: 03.03.2013 - 17:29
door Bluemagics
Is de zware stand vergelijkbaar met een auto zonder servotronic?

Het systeem zorgt dus voor meer comfort (ten koste van directheid/sportiviteit). De mate waarin het systeem ingrijpt kan je dus instellen. Kan dat ook (eenvoudig) terwijl je aan het rijden bent?

Geplaatst: 03.03.2013 - 18:43
door ZX10r
kan niet tijdens rijden is veel zwaarder dan de normale in de zware stand

Geplaatst: 03.03.2013 - 22:32
door volvosan
Dit is echt een optie die op een topuitvoering gewoon standaard zou moeten zijn. M.a.w. gewoon aanvinken voor dat beperkte bedrag, rijdt veel prettiger.

Geplaatst: 04.03.2013 - 07:22
door bart simpson
boven de 100km/uur werkt het niet

Geplaatst: 04.03.2013 - 09:31
door BanRay
De PIH is een stuk zwaarder dan een gewone V60. Is zo'n optie handig bij zaken zoals parkeren? Of voegt het maar weinig toe...?

Geplaatst: 04.03.2013 - 10:23
door Bluemagics
Ik denk dat ik het niet ga doen. Tijdens de proefrit beviel het iets zwaarder voelen van het stuur eigenlijk wel. Dan voel je tenminste meer van de auto en juist meer contact met de voorwielen. Ik volg de wijze woorden van Paul's dealer: "als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt". Ik ben een jonge god van 32, moet dus wel lukken. :-)

Geplaatst: 04.03.2013 - 13:57
door ZX10r
Deze kan je juist zwaarder zetten dan de standaard, ik vind dit persoonlijk lekker, een hogere weerstand in het stuurgedrag. Het mogelijk lichter met parkeren maar dat betwijfel ik in de zwaarste stand.

Geplaatst: 06.03.2013 - 18:48
door Superfunky
Bluemagics schreef:Ik denk dat ik het niet ga doen. Tijdens de proefrit beviel het iets zwaarder voelen van het stuur eigenlijk wel. Dan voel je tenminste meer van de auto en juist meer contact met de voorwielen. Ik volg de wijze woorden van Paul's dealer: "als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt". Ik ben een jonge god van 32, moet dus wel lukken. :-)
Nee he, rijdt God straks ook al in een hybrid? 't moet niet gekker worden!!!

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:58
door Superfunky
Bluemagics schreef:Ik denk dat ik het niet ga doen. Tijdens de proefrit beviel het iets zwaarder voelen van het stuur eigenlijk wel. Dan voel je tenminste meer van de auto en juist meer contact met de voorwielen. Ik volg de wijze woorden van Paul's dealer: "als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt". Ik ben een jonge god van 32, moet dus wel lukken. :-)
Nee he, rijdt God straks ook al in een hybrid? 't moet niet gekker worden!!!

Geplaatst: 29.12.2013 - 13:35
door CasperV60PIH
Wel jammer dat je geheel stil dient te staan om het niveau van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging te kunnen veranderen.

Geplaatst: 29.12.2013 - 13:44
door rsnhakan
Maar bevalt deze optie wel? Wij hebben hem ook genomen, zonder er mee gereden te hebben.

Geplaatst: 29.12.2013 - 15:00
door Thom
In de parkeergarage vind ik t lekker hoor. Maar eigenlijk zou de standaard stuurinrichting gewoon goed genoeg moeten zijn, en instellen/veranderen niet nodig.

Het is ZF techniek, die leveren ook zeer plezierige automaten (helaas niet aan Volvo :(), als die club iets levert wekt dat bij mij wel vertrouwen.

Geplaatst: 29.12.2013 - 17:11
door plugger
Mijn huidige V60 T5 heeft het niet, en ik mis het ook niet.

De proefrit-PIH had het wel en voelde voor mij te zenuwachtig aan op de snelweg in de middelste stand, heel gevoelig voor kleine stuurbewegingen. Later in de proefrit heb ik 'm op 'laag' gezet maar het sturen bleef veel te licht/onecht aanvoelen (bebouwde kom).

Ik heb de PIH besteld zonder snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Ik begrijp hier dat Paul de optie niet heeft op zijn PIH en tevreden is.