Pagina 1 van 2

Uitslagbegrenzers nodig bij 18 inch?

Geplaatst: 06.03.2013 - 18:06
door Giuseppe
Als ik originele volvo atreus velgen monteer met 225/40/r18 banden, heb ik dan uitslagbegrenzers nodig?

Geplaatst: 06.03.2013 - 18:17
door kawaman
Volgens de Volvo wel:
http://accessories.volvocars.com/Access ... 1/V50_2008

Ik rij zelf zonder de begrenzers rond met 18 inch Medusa 215-45-18 de voorgeschreven maat, en ondervind geen problemen.
maar ja, het word niet voor niets voorgeschreven

Geplaatst: 06.03.2013 - 18:29
door Fredhead
Ik heb met 235/40/18 gereden en heb ze ook nooit gebruikt, ook nooit last gehad van aanlopen inclusief een verlaging van 3 cm

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:15
door Paul
Mijn dealer heeft ze er onder geschroefd dus ik ga er vanuit dat ze dat eronder hebben gedaan. Heb verder nooit problemen gehad met aanlopende banden dus denk dat het ook echt klopt.

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:31
door Karizma
Niet nodig

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:35
door bart simpson
En wie ben jij dat je dat met zo'n stelligheid stelt?

Een constructeur met eigen onderzoekservaringen?

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:39
door MarcoHollaar
Ligt ook een beetje aan de ET-waarde. Als deze te hoog wordt, dan komt deze te veel naar binnen. Met dus kans op aanlopen.

215*45 is wel iets hoger, maar wel een cm. smaller, dus niet helemaal vergelijkbaar.

Aanlopende wielen is een probleem met APK, dus gewoon proberen te voorkomen.

Ik heb ze op mijn V70N met 215/55/16 (Metis) in elk geval wel nodig.

Geplaatst: 06.03.2013 - 19:57
door Giuseppe
@ fredhead,

Als je met 235/40 hebt rondgereden zonder aanlopen dan zou het met de maat 225/40 ook niet zo zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Verder iedereen alvast bedankt voor de snelle reacties!

Geplaatst: 06.03.2013 - 20:52
door Silver_R
Destijds met mijn V50 wel gedaan.
Al was het maar omdat Volvo het adviseert

Geplaatst: 06.03.2013 - 21:15
door Karizma
bart simpson schreef:En wie ben jij dat je dat met zo'n stelligheid stelt?

Een constructeur met eigen onderzoekservaringen?
Mijn naam is Ben,
En ik rij met een C30 met 18", eerst met 235 en nu met 225, en uitslag begrenzers blijken niet nodig.
Maar ik geef toe, ik kan enkel spreken uit gebruikservaring.

Misschien moeten mensen met enkel gebruikservaring zoals ik stoppen met te reageren op het forum, en het enkel aan de echte specialisten overlaten. Lijkt me beter voor het forum.

Mijn excuses.

Geplaatst: 06.03.2013 - 21:24
door MarcoHollaar
@Karizma,

Ik neem aan dat Bart bedoelt dat de reactie van jou "niet nodig" zonder verdere aanvulling daarop (lees: technische onderbouwing) niet heel veelzeggend is.
En daar kan ik hem niet helemaal ongelijk in geven.
Ik zou ook graag horen waarom niet en hoe je dat geconstateerd hebt.

Wat ik bij veel berichten in dit topic mis, is met welke type velg er gereden wordt. Ook dat maakt verschil tussen wel en niet aanlopen, als de ET-waarde afwijkt.

Geplaatst: 06.03.2013 - 21:52
door bart simpson
Karizma schreef:
bart simpson schreef:En wie ben jij dat je dat met zo'n stelligheid stelt?

Een constructeur met eigen onderzoekservaringen?
Mijn naam is Ben,
En ik rij met een C30 met 18", eerst met 235 en nu met 225, en uitslag begrenzers blijken niet nodig.
Maar ik geef toe, ik kan enkel spreken uit gebruikservaring.

Misschien moeten mensen met enkel gebruikservaring zoals ik stoppen met te reageren op het forum, en het enkel aan de echte specialisten overlaten. Lijkt me beter voor het forum.

Mijn excuses.
Ik zou anderen op basis daarvan niet met deze stelligheid iets adviseren dat een constructeur heel anders ziet, heb jij je verdiept in het waarom van dat advies?

Geplaatst: 06.03.2013 - 22:27
door Fredhead
Giuseppe schreef:@ fredhead,

Als je met 235/40 hebt rondgereden zonder aanlopen dan zou het met de maat 225/40 ook niet zo zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Verder iedereen alvast bedankt voor de snelle reacties!
Tenzij je velgen hebt die erg naar binnen vallen zou dat inderdaad gewoon prima moeten kunnen

Geplaatst: 06.03.2013 - 23:08
door gsx750r
De link is al gegeven maar voor de volledigheid voor de mensen die hem 'vergeten' zijn te volgen, dit schrijft Volvo er dus over:

Velg: Atreus" 7,5 x 18

Bandenmaat: 215/45R18

1. Volvo adviseert u alleen deze bandenmaat te gebruiken om te voorkomen dat de banden in contact komen met de wielkast.

2. Bij 18" wielen is een stuuruitslagbegrenzer nodig in de voorste wielkast.

Er moet via VIDA ook nog software geladen worden die ervoor zorgt dat de snelheidsmeter en kilometerteller weer correct aanwijzen !

Dus Guiseppe............ trek je eigen conclusie.

Nog een toevoeging. Als je toch voor 225/40R18 gaat houdt er dan wel rekening mee dat je dan v.w.b. de velgmaat met 7,5 tegen de grens aan zit. Voor de bandenmaat 225/40R18 wordt n.l. een velgmaat van 7,5 - 9 geadviseerd !
Voor de bandenmaat 215/45R18, die Volvo adviseert, is dat 7 - 8 !

Rob

Geplaatst: 07.03.2013 - 14:48
door Giuseppe
De begrenzers gaan er toch onder! De bandenmaat van 225/40 kan geen kwaad volgens de dealer en de software is niet per definitie nodig. Scheelt een hoop in de aanschaf in vergelijking met de maat 215/45.
Ik moet alleen eerst met me huidige set rijden en kijken wat de afwijking is bij 120 op de teller en vervolgens met de Atreus set. Mocht dit verschil te groot zijn, dan gaat de software er ook in.

Ik begrijp alleen niet wat ze met de schokdempers doen zoals te zien is in de link:
http://accessories.volvocars.com/Access ... (04-)_2007

Wat wordt hier aangepast?

Geplaatst: 07.03.2013 - 15:54
door Karizma
Mijn Km teller is (volgens de gps) juister met 18" 225/40 dan met de standaard 15" velgen.
Software lijkt mij dus zeker overbodig.

Let wel: niet gebaseerd op onderzoekservaring

Geplaatst: 07.03.2013 - 15:58
door gsx750r
Giuseppe schreef:Ik moet alleen eerst met me huidige set rijden en kijken wat de afwijking is bij 120 op de teller en vervolgens met de Atreus set. Mocht dit verschil te groot zijn, dan gaat de software er ook in.
Dat kun je o.a met deze bandencalculator snel berekenen.

Rob

Geplaatst: 07.03.2013 - 16:09
door gsx750r
Karizma schreef:Mijn Km teller is (volgens de gps) juister met 18" 225/40 dan met de standaard 15" velgen.
Software lijkt mij dus zeker overbodig.
Ik ben erg benieuwd hoe je hebt bepaald dat de gps een correcte waarde aangeeft en de snelheidsmeter kennelijk niet ?
En zeker als je de 15"wielen als referentie gebruikt en dan die verschillen in afgelezen waardes (snelheidsmeter vs gps) vervolgens vergelijkt met die van de 18" wielen en daar je conclusie aan verbindt !

Rob

Geplaatst: 07.03.2013 - 16:19
door gsx750r
Giuseppe schreef:Wat wordt hier aangepast?
Het bumprubber !

Afbeelding

Verwijder het oude bumprubber en vervang dit door een nieuw uit de set.

Let op het verschil in afmetingen !

Rob

Geplaatst: 07.03.2013 - 16:22
door Karizma
'T begint lachwekkend te worden.

Waneer ik op GPS 120 rij staat mijn km pijltje mooi op 120 bij 18" bij 15" niet.
Er van uitgaande dat een een gps meting op basis van satellieten juister is dan een fysieke km teller.

Ben wel blij dat elke post van mij zo mooi ontleed wordt.