Pagina 1 van 2
extreme slijtage achter banden volvo c70
Geplaatst: 11.03.2013 - 21:20
door Guustvolvo
Achter banden van mijn Volvo c70 slijten zeer snel. Na ca. 18.000 km moeten ze vervangen worden (slijtage over de gehele band). Types: zomerbanden Michelin pilot Sport 235-40R18 en winterbanden Vredestein snowtrack 3, 205/55R16. Voorbanden vertonen geen abnormale slijtage (gaan al 40.000 km mee). Ik trek geen aanhangwagen of caravan, en rijdt circa 5000 van de 18000km met open dak.
Verschillende keren in mijn volvo garage geweest, uitgelijnd. Afgelopen zomer is de 3e set zomer achter banden gemonteerd, en iedere keer hetzelfde probleem. (winter achter banden nog niet versleten omdat ik weinig kilometers maak in de winter, wel duidelijk snellere slijtage als voorbanden)
De garage heeft probleem doorgegeven aan Volvo Nederland. Volvo Nederland geeft aan dat deze slijtage normaal is tgv de constructie van het dak.
Vragen:
- Hebben andere Volvo c70 rijders ook last van extreme slijtage achterbanden; wat is jullie ervaring dat de achterbanden meegaan?
- hebben meer Volvo c70 rijders hetzelfde probleem, met andere woorden klopt het antwoord van Volvo Nederland.?
- Wat kan de oorzaak zijn van deze slijtage?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Geplaatst: 11.03.2013 - 21:51
door lint
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van de stelling dat de slijtage komt door de constructie van het vouwdak.
Geplaatst: 11.03.2013 - 22:06
door maxjager
Collega heeft ook een C70 van 2007 met zelfde probleem en kreeg zelfde verklaring. Hij heeft zich er maar bij neergelegd....
Geplaatst: 12.03.2013 - 11:12
door edraket
Lijkt me niet normaal. Ik zou eerst de achter ophanging controleren op speling of losse rubbers. Als dat goed is de auto uitlijnen met minimaal toespoor. Is de auto zowiezo al uitgelijnd aan de achterkant? Ik merk zelf dat veel bedrijven alleen de voorkant doen, ondanks dat men soms vraag om een 4 punts uitlijning.
Geplaatst: 12.03.2013 - 11:25
door oudegroen
Ik zou het eens proberen met "gewone" 16 of 17 inch wielen...
Geplaatst: 12.03.2013 - 11:53
door edraket
Dat heeft toch niets met slijtage te maken? De achterbanden mogen bij een voorwiel aandrijver simpelweg niet sneller slijten voorbanden.
Geplaatst: 12.03.2013 - 11:57
door lancer
Het zal niet zozeer aan de constructie van het dak liggen als het gewicht. Zeker in de open conditie ligt dat allemaal boven de achterwielen, die dus in een bocht veel meer te verwerken krijgen.
Geplaatst: 12.03.2013 - 17:44
door cabriorijder
Ik had de achterbanden gegeven moment ook sneller versleten als de voorbanden.
Zal rond de 36.000 km zijn geweest.
De auto begon gegeven moment behoorlijk te trillen.
De originele pirelly's lagen er nog op 17 inch.
De bandenhandelaar had er een bepaalde uitdrukking voor.
Rubbing?
Ik had het verschijnsel nog nooit eerder meegemaakt.
De toen gemonteerde michelins liggen er momenteel nog op huidige km. stand 120.000km.
Wel nog z'on 20.000km met winterbanden gereden.
Geplaatst: 12.03.2013 - 22:25
door edraket
Cuppen bedoel je denk ik. Maar dat gebeurt meestal juist bij banden die nauwelijks slijten. Je krijgt dan een heel vreemd slijtagepatroon op de banden die het lawaai veroorzaken. Was het profiel dan weg, of zijn de banden vervangen omdat ze gecupt waren (denk het laatste).
Geplaatst: 12.03.2013 - 22:26
door edraket
lancer schreef:Het zal niet zozeer aan de constructie van het dak liggen als het gewicht. Zeker in de open conditie ligt dat allemaal boven de achterwielen, die dus in een bocht veel meer te verwerken krijgen.
Dan nog ligt meer dan 60% van het gewicht op de vooras. Zo zwaar is dat dak nu ook weer niet. En dan ook nog de slijtage van de aangedreven wielen. Nee, als de achterbanden harder slijten dan voor is er iets niet goed met de uitlijning denk ik, of de ophanging is niet in orde.
Geplaatst: 12.03.2013 - 23:32
door Guustvolvo
Alvast dank voor jullie reacties. Ben zeer benieuwd wat de ervaringen van andere volvo c70 rijders zijn mbt slijtage van de achterbaden. (Het euvel dat optreedt is dat profiel over de hele breedte van de band weg slijt).
Mijn grote vraag is of het probleem bij mijn auto ligt of dat dit een eigenschap is van de volvo c70 algemeen, zoals Volvo Nederland aangeeft..
Geplaatst: 13.03.2013 - 16:36
door Volvo T56
Guustvolvo schreef:Alvast dank voor jullie reacties. Ben zeer benieuwd wat de ervaringen van andere volvo c70 rijders zijn mbt slijtage van de achterbaden. (Het euvel dat optreedt is dat profiel over de hele breedte van de band weg slijt).
Mijn grote vraag is of het probleem bij mijn auto ligt of dat dit een eigenschap is van de volvo c70 algemeen, zoals Volvo Nederland aangeeft..
Ik heb 20000 km gereden profieldieptes zijn:
RA 5 LA 5 LV 5,5 RV 5,5 het valt dus wel op dat achter iets harder slijt........
Geplaatst: 13.03.2013 - 16:40
door Ben
Ik ben wel benieuwd hoe een C70 met open kap er in een windtunnel uit ziet.
Geplaatst: 13.03.2013 - 16:44
door Volvo T56
Ben schreef:Ik ben wel benieuwd hoe een C70 met open kap er in een windtunnel uit ziet.
Ook mooi

Geplaatst: 13.03.2013 - 17:18
door edraket
Heb je wel een uitlijn rapport gekregen? Daar is alles uit te halen. Post hem anders maar even.
Geplaatst: 14.03.2013 - 11:06
door BlackcurrantV70
Wij zijn aan onze 2e C70 nu en hebben nog niks opgemerkt van meer slijtage achter dan voor.
De eerste C70 is ingeruild na anderhalf jaar met 20.000km erop en de banden waren nog in goeie staat.
De 2e C70 heeft nu om en bij de 27000km en de banden zijn ook nog prima, we gebruiken wel zomer en winter wielen, beiden 16".
De zomer banden zijn Conti's, de winterbanden zijn Michelin.
Geplaatst: 16.03.2013 - 19:02
door C70Geert
Sinds november 2010 rijdt ik met de huidige set winterbanden Goodyear Utragrip 215/50 R17. De huidge profieldieptes bedragen rondom circa 7 mm. en ik zie daarbij geen verschil tussen de profieldieptes van de voor- en achterbanden. Dit lijkt inderdaad de stellingen van BlackcurrentV70 en Volvo T56 te bevestigen dat een dergelijke slijtage van de achterbanden abnormaal is. Als al de stelling dat bij open dak het gewicht vooral achterop rust met als gevolg extra bandenslijtage achter waar zou zijn zou dit immers voor alle C70's moeten gelden.
Daarbij zou dan bij het rijden met een dicht dak met een aanhanger of fietsimpereaal achterop door het achterop drukkende gewicht (wat hoger is dan het gewicht van het dak denk ik) een dergelijke bandenslijtage zich ook moeten voordoen.
Het lijkt mij dat inderdaad de sporing of uitlijning niet correct is.
De zomerbanden heb ik in de opslag liggen en kan dus helaas niet bij maar bij het (zelf) verwisselen er van in oktober heb ik daarbij geen zichtbaar verschil gezien tussen de profieldieptes van de voor- en achterbanden.
Geplaatst: 16.03.2013 - 19:21
door Guustvolvo
Uit de reacties die ik tot nu zie verschijnen lijkt het er op dat het toch meer uiziet naar een probleem aan mijn auto dan een algemeen c70 euvel zoals mij is aangegeven.
Op de vraag van Edraket moet ik aangeven dat ik het uitlijnrapport niet heb.
Ik hoop dat nog een aantal c70 rijders hun ervaring mbt de slijtage van de achterbanden willen delen zodat het beeld van een brede ervaring nog beter zichtbaar wordt.
Geplaatst: 17.03.2013 - 22:04
door cees klumper
Bij mijn C70 slijten de voorbanden, zoals ik zou verwachten, wat sneller dan achter. Wat ik me kan herinneren is dat we ongeveer 70.000 km per set banden doen. Dus die verhalen van 'da's normaal, komt door de soft top' lijken mij complete onzin.
Geplaatst: 17.03.2013 - 22:05
door cees klumper
Oeps, zit in het verkeerde topic, sorry ... (Mijn C70 is het oude type). Desondanks - vreemd verhaal!