Forever Young! Volvo in Genève 2013
Geplaatst: 11.03.2013 - 21:28
Beste forumdeelnemers,
Vandaag heb ik de internationale autobeurs in Genève bezocht, met de meeste aandacht uiteraard voor de beursstand van Volvo Cars. Veel overzichtsfoto's en een aantal detailfoto's gemaakt. Website van de autobeurs: http://www.salon-auto.ch/en/
Indrukwekkend om de vernieuwing (verjonging, vandaar "Forever Young!") van de zes modellen zo bij elkaar te zien. Er is veel meer eenheid in looks tussen de verschillende modellen gekomen, met veel oog voor de details, wat meer chrome hier en daar en een grotere sportiviteit (ook in de interieurs) over de volle linie. Grootste verrassingen om te zien, zijn wat mij betreft de XC60, die duidelijk van een "sturdy outdoor" karakter naar een meer trendy "urban" (stads) profiel is gegaan en de S80, wat bij de frontaanblik een heel andere wagen lijkt te zijn geworden. Ik weet dat er altijd veel voors en tegens zijn over tussentijdse facelifts, maar ik vind de vernieuwingen erg geslaagd en nergens komt het verwrongen of gekunsteld over. In tegendeel. Volvo is goed bezig en chapeau voor alle mensen daar!
Ik ga zelf geen uitgebreid commentaar geven, smaken en waarderingen zijn uiteraard sterk persoonsgebonden, en iedereen kan zoals we weten de zes modellen binnenkort bij Volvocars Nederland in Beesd zelf gaan zien, maar kort dan toch:
- de vernieuwde S60 heeft "stunning looks", het is nog meer een "yuppen car" (om maar een label te noemen) geworden en ziet er fantastisch uit in de nieuwe blauwe kleur. In het echt is deze kleur nog iets lichter dan op de foto's en voor de eindbeoordeling moet je het toch in niet-kunstlicht zien.
Op de persfoto's van Volvo lijkt het of voorkant/bumper/motorkap erg glad zijn getrokken en in designtaal "VW achtig" zijn geworden. Niets is minder waar, ook in MY 2014 is de belijning nog volop aanwezig; zie de foto's. Het is wat subtieler allemaal, met passende chrome strips. Apart is dat de S60 samen met broer V60 de enige modellen zijn waarop de belijning van de motorkap doorloopt tot op de softnose; dit zie je eigenlijk zelden;
- de vernieuwing van de V60 komt uiteraard overeen met de S60; nog net iets meer resulterend in de looks van een moderne, vlotte "sportswagon" (bij de Phase II van de V50 was er ook die sprong vooruit);
- de S80 profiteert misschien wel het meest van de vernieuwing;
- over de V70 zijn ook allerlei verwijzingen naar VW gemaakt, het model zou op de VW Passat Variant lijken; ik denk dat het allemaal reuze meevalt;
- zoals gezegd is bij de XC60 het stoere, "outdoor" karakter mijns inziens verlaten ten gunste van een meer stadsprofiel; ik kan mij voorstellen dat van alle vernieuwingen mensen het meest moeten wennen (in welke richting dan ook) aan de vernieuwde XC60;
- de vernieuwing van de XC70 zal best een lastige zijn geweest, want juist dit model staat het meest voor "stoer" en "outdoor"; de vernieuwing concentreert zich op het front en de achterlichtunits, zoals ook de achterlichtunits van de V70 zijn vernieuwd.
De nieuwe sportstoelen zitten, hoe kan het anders, fantastisch. De versteviging om de lendenen is uiteraard merkbaar.
Het wit van de V60 PIH of de XC60 is niet het matte wit van de concept V60 PIH die op de RAI Amsterdam heeft gestaan.
Op alle modellen was het digitale TFT display aanwezig; of dit standaard is voor MY 2014 weet ik eigenlijk niet.
Marketingtechnisch was het wel apart om te zien dat nergens op de Volvostand met veel vertoon kenbaar is gemaakt dat er iets als een MEGA facelift is doorgevoerd; het is meer een presentatie van "dit is ons aanbod, we zijn trots en gewoon weer helemaal bij te tijd"; op het grote elektronische, hoog geplaatste videoscherm zijn vooral presentaties van IntelliSafe, het nieuwe Sensus, het TFT display en andere technische en design snufjes te zien.
NB: Omdat je in consumentenreacties op Autoweek.nl veel leest dat de nieuwe designtaal van Volvo kennelijk sterk gaat lijken op die van VW (de nieuwe hoofdontwerper Thomas Ingenlath komt van VW), heb ik twee foto's van bekende VW modellen bijgevoegd. Het is volgens mij allemaal sterk overdreven; de vergelijking gaat echt niet op, de "neuzen" van Volvo zien er toch heel wat subtieler en geraffineerder uit. Volvo blijft Volvo en gaat met de tijd mee.
Vandaag heb ik de internationale autobeurs in Genève bezocht, met de meeste aandacht uiteraard voor de beursstand van Volvo Cars. Veel overzichtsfoto's en een aantal detailfoto's gemaakt. Website van de autobeurs: http://www.salon-auto.ch/en/
Indrukwekkend om de vernieuwing (verjonging, vandaar "Forever Young!") van de zes modellen zo bij elkaar te zien. Er is veel meer eenheid in looks tussen de verschillende modellen gekomen, met veel oog voor de details, wat meer chrome hier en daar en een grotere sportiviteit (ook in de interieurs) over de volle linie. Grootste verrassingen om te zien, zijn wat mij betreft de XC60, die duidelijk van een "sturdy outdoor" karakter naar een meer trendy "urban" (stads) profiel is gegaan en de S80, wat bij de frontaanblik een heel andere wagen lijkt te zijn geworden. Ik weet dat er altijd veel voors en tegens zijn over tussentijdse facelifts, maar ik vind de vernieuwingen erg geslaagd en nergens komt het verwrongen of gekunsteld over. In tegendeel. Volvo is goed bezig en chapeau voor alle mensen daar!
Ik ga zelf geen uitgebreid commentaar geven, smaken en waarderingen zijn uiteraard sterk persoonsgebonden, en iedereen kan zoals we weten de zes modellen binnenkort bij Volvocars Nederland in Beesd zelf gaan zien, maar kort dan toch:
- de vernieuwde S60 heeft "stunning looks", het is nog meer een "yuppen car" (om maar een label te noemen) geworden en ziet er fantastisch uit in de nieuwe blauwe kleur. In het echt is deze kleur nog iets lichter dan op de foto's en voor de eindbeoordeling moet je het toch in niet-kunstlicht zien.
Op de persfoto's van Volvo lijkt het of voorkant/bumper/motorkap erg glad zijn getrokken en in designtaal "VW achtig" zijn geworden. Niets is minder waar, ook in MY 2014 is de belijning nog volop aanwezig; zie de foto's. Het is wat subtieler allemaal, met passende chrome strips. Apart is dat de S60 samen met broer V60 de enige modellen zijn waarop de belijning van de motorkap doorloopt tot op de softnose; dit zie je eigenlijk zelden;
- de vernieuwing van de V60 komt uiteraard overeen met de S60; nog net iets meer resulterend in de looks van een moderne, vlotte "sportswagon" (bij de Phase II van de V50 was er ook die sprong vooruit);
- de S80 profiteert misschien wel het meest van de vernieuwing;
- over de V70 zijn ook allerlei verwijzingen naar VW gemaakt, het model zou op de VW Passat Variant lijken; ik denk dat het allemaal reuze meevalt;
- zoals gezegd is bij de XC60 het stoere, "outdoor" karakter mijns inziens verlaten ten gunste van een meer stadsprofiel; ik kan mij voorstellen dat van alle vernieuwingen mensen het meest moeten wennen (in welke richting dan ook) aan de vernieuwde XC60;
- de vernieuwing van de XC70 zal best een lastige zijn geweest, want juist dit model staat het meest voor "stoer" en "outdoor"; de vernieuwing concentreert zich op het front en de achterlichtunits, zoals ook de achterlichtunits van de V70 zijn vernieuwd.
De nieuwe sportstoelen zitten, hoe kan het anders, fantastisch. De versteviging om de lendenen is uiteraard merkbaar.
Het wit van de V60 PIH of de XC60 is niet het matte wit van de concept V60 PIH die op de RAI Amsterdam heeft gestaan.
Op alle modellen was het digitale TFT display aanwezig; of dit standaard is voor MY 2014 weet ik eigenlijk niet.
Marketingtechnisch was het wel apart om te zien dat nergens op de Volvostand met veel vertoon kenbaar is gemaakt dat er iets als een MEGA facelift is doorgevoerd; het is meer een presentatie van "dit is ons aanbod, we zijn trots en gewoon weer helemaal bij te tijd"; op het grote elektronische, hoog geplaatste videoscherm zijn vooral presentaties van IntelliSafe, het nieuwe Sensus, het TFT display en andere technische en design snufjes te zien.
NB: Omdat je in consumentenreacties op Autoweek.nl veel leest dat de nieuwe designtaal van Volvo kennelijk sterk gaat lijken op die van VW (de nieuwe hoofdontwerper Thomas Ingenlath komt van VW), heb ik twee foto's van bekende VW modellen bijgevoegd. Het is volgens mij allemaal sterk overdreven; de vergelijking gaat echt niet op, de "neuzen" van Volvo zien er toch heel wat subtieler en geraffineerder uit. Volvo blijft Volvo en gaat met de tijd mee.