Pagina 1 van 1

Autoweek top 10 Volvo estates

Geplaatst: 16.03.2013 - 17:41
door Ben
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de leukste Volvo's met laadbak!

Dit jaar is het zestig jaar geleden dat de eerste Volvo station op de markt verscheen. De P445 Duett liet in 1953 z'n gezicht voor het eerst zien, en zette de deur open voor een tijdperk van grote Zweden met nog grotere laadbakken. Wij grijpen die gelegenheid aan om niet 10, maar 12 van de leukste, mooiste en meest aansprekende Zweden-met-balzaal-achterin op een rijtje te zetten.

We trappen af met de Volvo 850, de voorloper van de V70. In 1992 werd -ie vanuit Göteborg de wijde wereld in gestuurd. Fors, relatief hoekig maar bovenal achterlijk ruim. Wat design betreft een doorontwikkeling van z'n voorganger, de 7- en 900-serie. Op die twee komen we later nog even terug. Met z'n verticale achterlichtunits en kaarsrechte achterzijde had tekenmeester Jan Wilsgaard 'm een heel eigen gezicht geven, eentje die in ieder geval vernieuwend was ten opzichte van achterkantjes met de kleine, lagere geplaatste achterlampen. Waarom hij bovenaan de lijst staat? Puur en alleen om de T-5R, later omgedoopt tot 850R. Met een heerlijke geblazen vijfcilinder onder de kap, die gebaseerd was op de 850 Turbo, deed de Zweed het niet onaardig in het de British Touring Car Championship (BTCC) met onze eigen Jan Lammers achter het stuur.

Op de tweede plek vinden we de Amazon, misschien wel de bekendste oude Volvo uit de geschiedenis. Z'n algemene populariteit, je ziet 'm nog altijd zo nu en dan op het asfalt, en z'n hoge aaibaarheidsfactor maken dat deze klassieker de tweede plek met vlag en wimpel verdient. In '56 verschenen de Kombi's naast de reguliere Amazones op de markt, en tot 1970 rolden ze van de band. Leuk detail: de Amazon was een van de eerste auto's die standaard werd geleverd met een driepuntsgordel en een bekleed dashboard. Veiligheid voorop.

Achter de Amazon vinden we een stuk moderne Volvo, en wel de V70. Bij ons op de redactie, onze eigen Gert Wegman rijdt er even vrolijk en naar alle tevredenheid in rond, wordt de tweede generatie van het slagschip als de mooiste ervaren. Zeeën van ruimte, een prachtig interieur en een tijdloos design bezorgen hem een eervolle positie op nummer drie van deze lijst.

We zakken een plekje af, en daar komen we de 240 tegen. Mooi? Mwah, over smaak valt niet te twisten maar een 240 is nu niet bepaald hét toonbeeld van creatief automobiel design. Noodzakelijk? Welnee, maar leuk is -ie eigenlijk wel. De 240 luidde het tijdperk in van de hoekige Volvo's waarbij vorm duiderlijk achtergesteld was aan functie. In '74 verscheen hij op de markt om er pas in 1993 weer van te verdwijnen. Z'n oerdegelijke nuchterheid zorgt hem nog een hoge positie op in onze Weekend Top1012.

Tijdens het rangschikken van de ruime Volvo's laat onze eigen Stéphan Vermeulen vol enthousiasme weten 'dat die V50 er wel in moet hoor! Dat vind ik echt de mooiste station die er is'. We houden het graag gezellig op de redactie, het is tenslotte bijna weekend, dus zien we ons genoodzaakt om ook de V50 op een aardige plek te trakteren. De opvolger van de eerste V40 verdween vorig jaar van de markt, toen -ie werd opgevolgd door de huidige V40. Samen met Ford werd de nodige techniek gedeeld, zo stond de V50 op het platform waar ook de Ford Focus mee door het leven ging. Een regelrecht schot in de roos, zo bleek. De V50 heeft namelijk behoorlijk goed verkocht.

Op zes vinden we de Volvo 145, een model dat er vooral door z'n ronde koplampjes nog aardig aaibaar uitziet ook. Geinig was de Express-uitvoering, een model dat met een opgehoogd dak nog meer spul mee wilde slepen. In 1966 verscheen hij op de markt en tot 1974 rolde hij onder andere in het Belgische Gent van de band. De 240 volgde hem op, die meteen korte metten maakte met het enigszins zachte uiterlijk van deze klassieke Volvo.

De Duett, de auto waar het allemaal mee begon. De voorloper van bovengenoemde 145 mag zich inmiddels Abraham (of Sara) noemen, en de tand des tijds wonderwel doorstaan; zo nu en dan zien we ze nog weleens langsrijden. Met z'n twee achterdeurtjes en destijds lage prijs was de Duett echt een auto voor het volk. Redenen genoeg om hem op te nemen tussen de toppertjes.

Tijd voor wat Nederlandse trots in deze lijst, de V40. De stationvariant van de S40 rolde in ons eigen Born van de band. In Nederland zijn zo'n 65.000 exemplaren verkocht, wereldwijd zelfs een miljoen. Veiligheid, een robuuste uitstraling en bovenal een echte Volvo. Ondanks z'n ietwat beperkte bagageruimte, het is immers geen 240, toch een pure Zweed. De V40 die nu in de prijslijsten staat is geen directe opvolger maar vervangt zowel de S40 als de V40. Deze naamgenoot wordt overigens in het Belgische Gent geproduceerd.

Op plek negen en elf vinden we twee Volvo Estate's zoals we die misschien wel het meeste voor de geest hebben: de 900- en 700 serie. Beide verschrikkelijk groot, misschien een tikkie lomp maar Volvo in hart en nieren. Volvo-rijders wereldwijd maken er de sport van om zoveel mogelijk kilometers in hun Zweed rond te rijden. Van deze modellen zijn exemplaren bekend die ver over de miljoen kilometers hebben gedraaid. Onverwoestbaar dus.

Zoals je al gemerkt hebt zijn we de tien stuks al overschreden, maar we gaan toch nog even door. Op 10 hebben we de V60 geparkeerd; de meest moderne Volvo in de lijst. Als hybride gaat -ie als een warm broodje over de toonbank, en z'n dynamische uiterlijk doet natuurlijk een fikse duit in het zakje. Misschien meer een lifestyle-combi dan een daadwerkelijke Volvo-station, maar we kunnen hem wegens z'n verkoopsucces niet uit onze topper-lijst houden.

Onderaan vinden we de Volvo 66, in feite een Daf. Niet minder leuk, maar misschien toch wat minder Volvo dan we eigenlijk zouden willen. Van de 66 is een Estate op de markt gebracht, een model was een driedeurs dus neigde misschien nog het meest naar een shooting break. Onderhuids een Daf 66, die na de overname van Daf door Volvo toch even doorontwikkeld was door de Zweden onderhanden was genomen. Tussen '75 en '80 was -ie te koop, uiteraard met variomatic. Een speciale versie had een 1300 cc-blokje in de neus, waarmee hij 145 km/h wist te halen. In de loop der jaren zijn ze nog weleens terug te zien geweest op televisie tijdens de bizarre achterruitrijraces.

Merk en model
1. Volvo 850
2. Volvo Amazon
3. Volvo V70
4. Volvo 240
5. Volvo V50
6. Volvo 145
7. Volvo Duett
8. Volvo V40
9. Volvo 940/960
10. Volvo V60
11. Volvo 740/760
12. Volvo 66

bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/22676/aut ... o-stations

Geplaatst: 16.03.2013 - 19:43
door jpwg001
Leuke lijst, al zullen echte liefhebbers de volgorde willen betwisten. Maar desalniettemin, leuke lijst.

Geplaatst: 16.03.2013 - 20:32
door Msuidgeest
Ik blijf hangen in de 900-serie.

Maar stiekem vind ik een 240 nog steeds mooier dan een 900. Maar als ik dat hier hardop roep dan moet ik de garage verbouwen tot slaapkamertje.

Geplaatst: 16.03.2013 - 20:34
door Ben
Je hebt gelijk Mark !

Geplaatst: 16.03.2013 - 21:42
door uncle-olav
Zouden ze daar weten dat de 1800ES eigenlijk ook een estate is?
;)/jan

Geplaatst: 16.03.2013 - 21:51
door Volvoman
De V50 staat mij iets te hoog, als die van plaats wisselt met de 700 serie, dan lijkt het er meer op. En stiekem vind ik de V70 minder mooi dan de 240, maar dat mag Hij nooit horen.... Het verschil tussen de 700 Estate en de 900 Estate lijkt me marginaal. Bovendien hoort de 1800ES eerder in het rijtje dan de 66. Mijn lijst:

Merk en model
1. Volvo 240
2. Volvo Amazon
3. Volvo V70 va 2008
4. Volvo 850 V70 (2000)
5. Volvo 740/760/940/960
6. Volvo 145
7. Volvo Duett
8. Volvo V40
9. Volvo 1800ES
10. Volvo V60
11. Volvo V50
12. Volvo 66

Geplaatst: 17.03.2013 - 10:49
door JCF
Leuke lijst, met alle estates voor zover ik kan bedenken. Zoals iedereen heb ik ook bedenkingen; de V50 mag toch eigenlijk niet in 1 lijst voorkomen met automobiele iconen als de 245, 745 en 945. Deze laatsten hebben toch echt de basis gelegd van de stationcar als soort, een model dat bij alle merken navolging heeft gevonden.
Kijk eens op een parkeerplaats bij een vakantiehuisjesterrein; 95% stations. Vroeger had alleen Volvo luxe stations, verder niemand. Hooguit Mercedes. Maar een échte estate, met rechte en dus functionele achterzijde? Nee. Helaas is Volvo met de recente modellen trendvolger geworden ipv trendsetter; de 'design'estate met afgeschuinde achterkant, zoals al vele jaren geproduceerd door de Duitse concurrenten.

Overigens is de eerste V70 natuurlijk een 850 in de uitvoering zoals de auto meteen geïntroduceerd had moeten worden. De 850 heeft nooit het vereiste niveau gehaald dat bij een Volvo estate hoort.

Geplaatst: 17.03.2013 - 11:42
door BlackcurrantV70
Bij mij heeft de 240 nog steeds een "soft spot" in mijn hart, het was de 240 estate die me besmette met het Volvo virus, waardoor er nu 2 Volvo's in onze garage staan.

Eigenlijk is het al begonnen in de jaren 70 toen mijn favoriete oom, telkens met een 140 of 240 op familiefeestjes kwam aanrijden.

Ooit schrijf ik hier nog wel eens een blogje hoe ik uiteindelijk zo Volvo minded geworden ben.

Geplaatst: 17.03.2013 - 13:26
door wim de jong
Ik ben eigenlijk nog simpeler.
Als je de ene dag vraagt wat de favoriete station is, noem ik de 945. Misschien al een week later bij oostenwind noem ik de 245, en weer een andere dag, na een biertje of 3-4, en bij westenwind de 745.........alle drie staat ze huizenhoog op mijn lijstje.
Dus een gedeelde nummer 1, 2 en 3 staan deze drie stations.
En no 4 natuurlijk de allereerste station die volvo op de markt bracht: Duett
Dan direct op 6 de 850 en de classic V70.
no 6 is de V70 vanaf 2001.
no 8 de 145

Dan een hele tijd niets.
En de rest noem ik geen echte station, misschien een heeeeeel klein beetje de V50, maar de achterkant staat niet 90 graden op het wegdek. En dat is voor mij het criterium voor een station. Past niet eens een koelkast in, de klep dicht, en je achterruit ligt op straat..

Dus mijn lijst:
1,2,3 de 7/9/2 serie
4. de DUETT.
5. 850 / V70 classic
6. V70N
7. amazon station
8. de 145.

9. V50

de rest zijn geen stations met de schuine achterkanten......