Pagina 1 van 1

Michelins, Dunlops of Pirelli's (welke cuppen het minst?!)

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:59
door iBorisch
Mijn V50 heeft de vorige set Michelin Primacy HP banden helaas niet goed opgereden. De banden waren gaan cuppen en ik was het "hobbelen" beu. De Astra GTC van mijn vrouw heeft hier geen last van en staat ook op deze fijne banden.

Inmiddels is het einde van de winter in aantocht en heb ik weer veel veilige km's gemaakt met mijn Michelin Alpin Primacy's, maar ik twijfel of ik weer Michelins op de zomervelgen laat leggen.

In de ANWB-zomerbanden test lees ik positieve dingen over de Pirelli cinturato P7 (grote aaneengesloten blokken zouden minder makkelijk cuppen) en de Dunlop SP Sport FastResponse, dus ik twijfel of ik niet een keer ga afwijken van de Michelins.

Iemand ervaring met die banden? Of nog een andere suggestie voor weinig cuppende banden?

Even voor de volledigheid, ik rij een V50 1.6D met bandenmaat 205/55/16.

Geplaatst: 17.03.2013 - 22:02
door lint
Ik dacht altijd dat het cuppen van banden veroorzaakt werd door de constructie van de achterwielophanging en minder door het merk en type band.

Geplaatst: 17.03.2013 - 22:13
door iBorisch
Klopt, maar als dat allemaal goed is, cuppen de banden nog steeds. Het ene merk meer als het andere. Hoe "dichter" de blokken van de band, hoe minder last. (Tenminste, dat is mij verteld.)

Geplaatst: 17.03.2013 - 22:49
door Fons099
Heb ondere meerdere auto's Michelin Primacy gehad en nog nooit enige vorm van cuppen kunnen waarnemen.
Misschien dat de Michelins er gevoeliger voor zijn in combinatie met een afwijkende achterwielophanging, maar ik zou dan eerst de ophanging eens goed laten bekijken.

Geplaatst: 18.03.2013 - 10:53
door edraket
Gewoon regelmatig de banden voor/achter wisselen, dan heb je nooit last van cuppen. Michelins hebben er wel eens vaker last van aan de achterkant. Maar dat komt om te beginnen niet door de banden zelf, maar door de auto. Uitlijning, schokbreker conditie, het heeft allemaal invloed. Omdat Michelins wat minder hard slijten hebben ze ook meer kans op cuppen.

Geplaatst: 21.03.2013 - 21:26
door iBorisch
Dat wisselen om de 10.000 km is leuk, maar dat is bij mij elke 2 maanden.

(Dan wegen de kosten van het wisselen niet op tegen het eerder cuppen.)

(En nee, dat doe ik niet thuis voor de deur... ;-)

Geplaatst: 09.04.2013 - 20:52
door Longone
Och, bij de ATU kost een wielenwissel 4 x 4.25 = 17 Euro per keer.

Lijkt me te overzien in vergelijking met overige autokosten.

Geplaatst: 14.04.2013 - 14:57
door Schorpioen
Banden om de ca. 15.000 km voor/achter wisselen.
Auto bij een echte bandenleverancier rondom laten uitlijnen.
Bandenspanning op juiste spanning zetten en regelmatig controleren.
( Bij m'n vorige auto ook last gehad van cuppen. Op advies van de importeur bandenspanning met 0,4 bar verhoogd en het probleem was weg. )