Pagina 1 van 2

bandenslijtage

Geplaatst: 11.05.2006 - 00:27
door Adri
Toen ik mijn 440 kocht, heb ik er nieuwe banden om laten leggen bij de k***fit en de boel uit laten lijnen. Inmiddels ben ik zo'n 11.000 km verder en zien ze er zo uit:

AfbeeldingAfbeelding

Zoals je kunt zien zijn ze aan de buitenkant, totaal afgesleten. Volgens de plaatselijke kwikfitbaas komt deze slijtage niet doordat de auto niet goed uitgelijnd is, maar vooral door het zachte rubber vand de band. Het zijn Pirelli's P5000 dragon, 195/50/R15. Wanneer ik nieuwe banden laat monteren bij hen krijg ik uit coulance 20% korting en laat willen ze de wielen voor de zekerheid toch opnieuw uitlijnen. Zulke scheve slijtage kan toch niet anders dan door verkeerd uitlijnen lijkt mij? of zijn hier nog andere oorzaken voor te verzinnen? De auto trekt overigens niet naar een kant toe, beide banden zijn dan ook op de zelfde manier afgesleten.
Weet iemand of ik de kwikfit op de een of andere manier aansprakelijk stellen voor deze slijtage als gevolg van verkeerde uitlijning?

Groet,
Adri

Geplaatst: 11.05.2006 - 06:39
door joost
Dit is idd niet normaal, zeker wanneer de banden er pas 11.000km onder liggen. De coulanceregeling die KF aanbiedt, lijkt mij aan te geven dat ze iets erkennen... Wellicht kun je er meer uit halen dan die 20%? Ga eens naar de concurrent en laat die zijn licht er eens over schijnen.

Joost.

Geplaatst: 11.05.2006 - 08:27
door menjo
Dat is zeker niet normaal, staan je wielen niet toevallig ook nog allebei naar binnen (of buiten) gedraaid als je stuur recht staat? Anders kun je volgens mij bijna nooit zo snel je banden verslijten. Tenzij je natuurlijk constant met spinnende wielen rondrijdt.

Geplaatst: 11.05.2006 - 10:22
door Adri
Omdat ik het snel in orde wilde hebben, ben ik vanmorgen toch maar bij de KF langs geweest. Het bleek dat het rechterwiellager versleten is, waardoor er veel speling op het wiel zit. Ze geven dit ook als oorzaak van de slijtage, wat me wel aannemelijk lijkt. Kreeg gelukkig nog wel m'n 20% korting waar ik volgens hen nu geen recht op had.
Ze boden aan om meteen het lager te vervangen voor 150 Euro. Is dit aan te raden om bij KF te laten doen? Mijn gevoel zegt dat dit meer een werkje voor een echte garage is.
Tenzij je natuurlijk constant met spinnende wielen rondrijdt.
Kreeg de laatste tijd alleen een wielspin op nat wegdek op het moment dat de turbo begon te werken ergens rond de 2200 toeren in z'n tweede versnelling. ('t is een 1.9td)

Geplaatst: 11.05.2006 - 10:51
door menjo
Adri schreef:
Tenzij je natuurlijk constant met spinnende wielen rondrijdt.
Kreeg de laatste tijd alleen een wielspin op nat wegdek op het moment dat de turbo begon te werken ergens rond de 2200 toeren in z'n tweede versnelling. ('t is een 1.9td)
Vind je het gek als je geen profiel meer hebt?

Dat verhaal van die wiellager vind ik wat vreemd. Ze waren dus aan beide kanten versleten? Uit je verhaal maak ik op dat het er maar 1 is? Dat vind ik niet logisch, dan zou er ook maar 1 band versleten moeten zijn.

Geplaatst: 11.05.2006 - 11:01
door Adri
Het wiellager is inderdaad aan een kant versleten, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er één wiel door slijtage van het wiellager een afwijking heeft, het andere wiel dit moet corrigeren om rechtdoor te kunnen blijven rijden, waardoor beide banden slijten.

Geplaatst: 11.05.2006 - 11:03
door drowel
Ze zullen je waarschijnlijk vertellen dat u dit probleem zelf had moeten voorzien... Ook kan het kloppen doordat de banden te veel naar buiten staan, vraag het bij een deskunde Garage... ik moet op mijn V50 T5 ook elk jaar nieuwe banden doen, dit komt alleen echte door het vele vermogen dat de auto niet op de weg kwijtkan... Ik zou toch maar proberen wat te regelen met het bedrijf

Geplaatst: 11.05.2006 - 19:46
door marissen
Ik vind het een lulverhaal van kwikfit. Banden mogen niet na 11.000 km versleten zijn, laat staan op deze wijze. Dit heeft m.i. ook niets met versleten lager(s) te maken maar alles met een verkeerde uitlijning of wielstand (camber heet dit?) Als een wiellager versleten is krijg je meer rolweerstand, lawaai en uiteindelijk trillingen die leiden tot het overlijden van het lager (en dat wil je niet meemaken!!)

ook al staan Pirelli's er om bekend dat ze wat sneller slijten dan normaal vanwege de zachte compound, toch is dit echt niet normaal! (tenzij bij abnormaal rijgedrag). Die 20% korting is een doekje voor het bloeden, want volgens mij hadden deze banden wel 40.000 km mee kunen gaan en was dus 75% vergoeding meer op z'n plaats.

Geplaatst: 11.05.2006 - 21:26
door Gast
Lager? Ik zie geen "happen" in de banden.
Duidelijk een gevalletje onjuiste sporing.
Maar wanneer is dit gebeurd? Na de uitlijning? Bewijs technisch moeilijk.
Gezien de forsheid van slijtage verdenk ik de garage toch van een cruciale fout.
Regelmatig je banden controleren en profiel meten.
Sinds wanneer kunnen ze trouwens bij kwikfit uitlijnen? :P

20% krijgt iedereen, als hij/zij er om vraagt. :wink:

Geplaatst: 11.05.2006 - 21:58
door bart simpson
Los van het eigenaardige van het verhaal, dat je hierop doorgereden hebt is levensgevaarlijk
en eigenlijk ook onverantwoordelijk, ik zou zelf ook even iets (zeker 3mm) eerder gereageerd
hebben, nu je feitelijk op 0mm rijdt breng jezelf en de jouwen nodeloos in gevaar om dan nog
niet te spreken over medeweggebruikers.

Geplaatst: 13.05.2006 - 21:40
door Volmar
Die slijtage had je toch al veel eerder kunnen ontdekken?

Bij KF laten ze meestal de kneusjes de auto uitlijnen.
En volgens hen is dat altijd perfect.
Ken iemand die bij KF werkt. Weet dus ook hoe zij zaken doen.
Ik ga er echt niet naartoe!!!

Ik heb zelf een 440TD gereden en nog nooit meegemaakt dat mijn
banden zo vreselijk afsleten. Ik reed zeker 60000 op een goeie
set banden. (michelin MXV3A). 175000 mee gereden.

Bij een defect wiellager krijg je niet deze slijtage.
En ik denk ook wel dat je dat wiellager al veel eerder had
kunnen horen.

Geplaatst: 13.05.2006 - 23:28
door ps-amazon
als ik deze banden zo zie is m'n eerste reactie: te veel toespoor al dan niet in combinatie met een foute wielstand; een defect lager lijkt me niet aan de orde; verder vraag ik me af of deze band niet te breed is voor deze auto en of de snelheidscategorie niet te hoog is; twee zaken die niet ernstig zijn, maar een slijtagebeeld als dit wel een beetje kunnen verergeren.
Het lijkt me wel zinvol om een andere partij de uitlijning te laten controleren alvorens iets te gaan herstellen; als je lid bent van de ANWB kan je ze om technisch/juridisch advies vragen.
Overigens zal Kwikfit altijd zeggen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor een verkeerde wieluitlijning die pas na een paar duizend kilometer wordt gemeten omdat zij niet verantwoordelijk zijn voor bv aanvaringen met stoepranden waardoor de wielstand kan veranderen. Hun coulancevoorstel werkt echter wel "tegen" ze. Anders een pissige brief schrijven en dreigen met consumentenbonden etc., wil wel eens helpen.
Verder vind ik ook dat je dit eerder had moeten en kunnen konstateren; achterafgepraat, maar een les voor de volgende keer.

Geplaatst: 19.05.2006 - 21:13
door roberto
Ik had precies hetzelfde probleem met dezelfde banden.
mij werd verteld dat de bandenspanning niet goed was.
de auto trok naar een kant.en reed als een dweil
Nu heb ik nieuwe dunlop banden erop,rijdt een stuk beter
wil nog wel de uitlijning laten doen.

Geplaatst: 26.05.2006 - 13:11
door Adri
In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe. Beetje trage reactie, dit omdat ik op vakantie ben geweest en net weer terug ben.
Ik ga in ieder geval niks meer bij de kwikfit laten doen voorlopig.
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan controleren of het een versleten wiellager is? Met het wiel los van de grond zat er wel wat speling op, zowel horizontaal als verticaal. Kan dit ook een andere oorzaak hebben dan een wiellager? Zo ja, hoe is dit uit te sluiten? Onder het rijden hoor ik niet iets wat klinkt als een versleten lager. Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden wel een een soort knerpend geluid, wanneer ik het stuur volledig naar links of rechts draai. (weet niet of het bij beide richtingen is) Hierbij moest ik zelf eerder aan de aandrijfassen denken.
Hoe kan ik een en ander zelf controleren?

Adri

Geplaatst: 26.05.2006 - 13:47
door BertjeB
Laat je auto eens uitlijnen bij volvo of een ander goed adres.
ze moeten op drie punten controleren,

wielvlucht
askanteling
sporing

en vervolgens op de specificaties van de fabrikant gesteld worden.
bij jouw slijtpatroon past een extreme negatieve wielvlucht /--\ (van voren gezien)
of extreem toespoor /--\ (nu echter van boven gezien)

probleem kan overigens ook in je stuurkogels liggen als ik je hoor over knerpende geluiden bij stuuruitslag, dit kan ook afwijkende bandenslijtage veroorzaken!!

succes Greetzzzz Bert.

Geplaatst: 26.05.2006 - 14:00
door Gmid
Deze zijn gewoon niet goed uitgelijnd. Een extreem positief camber zorgt voor deze slijtage. Terug naar KF en 75% geld terug vragen, en dan naar een normaal garage bedrijf en de boel opnieuw laten lijnen en nieuwe banden laten monteren.

Meer info over positief en negatief camber, en andere instellingen voor het uitlijnen.

Jammer dat je er pas zo laat mee komt, maar in ieder geval gewoon niet accepteren.

Geplaatst: 26.05.2006 - 16:33
door hollander
Ik sluit me helemaal aan bij het voorgaande, als de wagen uitgelijnd moet worden dan is het een klein kunstje om even te kijken of er speling op de lagers staat. Volgens mij heeft kf de camber niet gecontroleerd anders had deze banden slijtage nooit zo snel op kunnen treden.
succes Peter

Geplaatst: 30.05.2006 - 23:54
door HenkH
Inderdaad slecht uitgelijnd en daardoor staan de wielen verkeerd onder de auto, dit geeft een dermate belasting op de wiellagers dat die ook kapot gaan.

Dat wiellager is dus niet de oorzaak, maar naast verkeerd slijtagebeeld van de banden, ook een gevolg dat dus terug te leiden is op slecht werk van de KF.

In dit geval zou ik mijn geld terug eisen en ergens anders nieuwe banden halen.

Geplaatst: 31.05.2006 - 00:00
door s80t6
bart simpson schreef:Los van het eigenaardige van het verhaal, dat je hierop doorgereden hebt is levensgevaarlijk
en eigenlijk ook onverantwoordelijk, ik zou zelf ook even iets (zeker 3mm) eerder gereageerd
hebben, nu je feitelijk op 0mm rijdt breng jezelf en de jouwen nodeloos in gevaar om dan nog
niet te spreken over medeweggebruikers.
vind ik ook, zeer onverantwoord!

totaal volvo onwaardig, we care about safety, remember?

Geplaatst: 31.05.2006 - 10:00
door V480-S60
@ps-amazon
De banden zijn de officiele maat voor de 15" velgen.

Daarnaast ik heb op mijn 480 al jarenlang P5000 Drago. Voor de 480 een goede fijne band. Pas bij 30.000 km nog maar 2,5 mm (en ik rijd ook wel eens bij nat weer met spinnende wielen weg)
Het is bij pas 11.000 km's echt niet normaal en ligt dus niet aan de band.

En hoewel de service bij de meeste K-F centers slecht is heb ik het geluk één getroffen de hebben die wel meedenkt.

Dit is iets wat K-F bij het omleggen had moeten ontdekken en jij had eerder aan de bel moeten trekken. Want dit je hebt echt onverantwoord doorgereden. Maar goed, volgende keer niet meer naar die vestiging maar naar een andere bandenspecialist. (niet per se naar de dealer die weten er ook niet altijd alles van en zijn vaak te duur.)