Pagina 1 van 1
DSG vs Geartronic
Geplaatst: 24.03.2013 - 18:25
door Peter_d
Ik heb nu een audi A3 met DSG / quattro kijk nu ook naar de V40 crosscountry erg mooie auto echter de AWD is er alleen met geartronic.. Zo'n automaat heb ik heel vroeger ook gehad maar lijkt me niet te vergelijken met de DSG die ik nu heb.
Zijn er bestuurders die van de DSG naar Geartronic zijn gegaan? Wat zijn de ervaringen?
Snap ook niet waarom het topmodel niet met powershift is uitgerust, iemand een idee?
Met groet..
Geplaatst: 24.03.2013 - 18:40
door NielsPHEV
Hi Peter,
Als je voor de awd gaat dan is het de T5 als ik me niet vergis. De powershift kan voorzover ik weet het vermogen/koppel van de T5 niet aan. Ik zou echt eens gaan rijden de geartronic is niet een erg snelle bak maar de T5 compenseerd aardig en is echt een fantastische motor waarvan je een enorme glimlach krijgt. Daarnaast bied Volvo via de dealer tuning aan met behoud van garantie (polestar) hiervan gaan zeker de auto's met geartronic levendiger aanvoelen
Geplaatst: 24.03.2013 - 19:14
door Discovery
Powershift kan het wel aan, die kan tot 450 Nm. De T5 is uiteindelijk gewoon een tijdelijke oplossing om de periode tot de nieuwe motoren te overbruggen. Waarom dan nieuwe motor-versnellingsbak combi gaan toepassen(moet weer ontwikkeld en getest worden) als de T5-geartronic combi zich allang goed heeft bewezen.
Geplaatst: 24.03.2013 - 19:26
door The Volvoboy
De Ford motoren zijn alleen geleverd met Powershift, de Volvo motoren zijn alleen geleverd met Geartronic. Naar mijn mening heb je aan een V40XC met T5 Geartronic een vééél fijnere auto dan eentje met T4 Powershift.
Geplaatst: 13.04.2013 - 20:00
door frank3523
Heb nu een Audi 1.6 TDIe met s-tronic maar vind het een hopeloze bak.
Begreep van de verkoper bij volvo dat de geartronic soortgelijk is en dezelfde vertraging heeft als mijn audi. Heb nu dus ook maar weer voor een schakelbak, V40 d2 gekozen.
Geplaatst: 13.04.2013 - 20:46
door The Volvoboy
Ik kan je vertellen dat die handbak in de V40 heerlijk schakelt

Geplaatst: 13.04.2013 - 22:50
door Peter_d
Is de s-tronic gelijk aan een DSG? Die laatste bevalt me erg goed, ik heb 8 jaar terug een S40 2.0T met geartronic gehad maar dat is toch een andere ervaring dan de DSG. Ik ga binnenkort proefrijden met de huidige geartronic maar hoop wel dat er wat verbeterd is sinds die geartronic van toen..
Wat betreft handschakelen... je moet volgens mij een echte coureur zijn om dat beter te doen dan de DSG..
Dank voor alle racties zover
Peter
Geplaatst: 13.04.2013 - 23:53
door The Volvoboy
S40 2.0T is nooit geleverd met Geartronic. Moet een normale automaat zijn geweest. Huidige Geartronic is niks mis mee.
Geplaatst: 14.04.2013 - 10:23
door BlackcurrantV70
Als je denkt te gaan raggen moet je geen geartronic nemen, als je op een normale manier met een auto rijdt is er met de huidige geartronic niks mis, veeel beter dan de "Slowershift" van Ford !
Geplaatst: 14.04.2013 - 10:56
door frank3523
Is denk ik ook afhankelijk van de motor. DSG/S-tronic icm een zwaardere motor loopt denk ik beter dan icm een 1.6 motor. Mijn s-tronic heeft een grote vertraging. Moet ongeveer 1 sec nadenken voordat er iets gebeurd. Bij de dealer zeggen ze dat dit normaal is maar ik vind het erg storend.
Geplaatst: 14.04.2013 - 12:29
door mad
frank3523 schreef:Is denk ik ook afhankelijk van de motor. DSG/S-tronic icm een zwaardere motor loopt denk ik beter dan icm een 1.6 motor. Mijn s-tronic heeft een grote vertraging. Moet ongeveer 1 sec nadenken voordat er iets gebeurd. Bij de dealer zeggen ze dat dit normaal is maar ik vind het erg storend.
Dat probleem kan worden opgelost als je even bij de tuner langs gaat. Ik kocht mijn XC70 met 15000 km op de teller van de eerste eigenaar omdat hij dit "probleem" had. Na tuning bij Rica reageert de bak onmiddellijk. Is een kwestie van afstellen... nu bij 120.000 nog steeds prrrima.
Maar goed, dat is een geartronic....
Geplaatst: 14.04.2013 - 13:27
door Peter_d
nieuw licht, wist niet dat de S40 2.0T (T2 low pressure turbo) geen geartronic kon hebben, meende dat het toen toch wel in de aanbieding stond.. Belangrijk dus om gewoon proef te rijden en te ondervinden hoe het gaat. Laat weten hoe de ervaringen waren, dank weer voor de reacties..
Geplaatst: 14.04.2013 - 16:37
door The Volvoboy
frank3523 schreef:Is denk ik ook afhankelijk van de motor. DSG/S-tronic icm een zwaardere motor loopt denk ik beter dan icm een 1.6 motor. Mijn s-tronic heeft een grote vertraging. Moet ongeveer 1 sec nadenken voordat er iets gebeurd. Bij de dealer zeggen ze dat dit normaal is maar ik vind het erg storend.
Bij een powershit ook dezelfde vertraging, vreselijk irritant
Geplaatst: 14.04.2013 - 17:01
door frank3523
mad schreef:frank3523 schreef:
Dat probleem kan worden opgelost als je even bij de tuner langs gaat. Ik kocht mijn XC70 met 15000 km op de teller van de eerste eigenaar omdat hij dit "probleem" had. Na tuning bij Rica reageert de bak onmiddellijk. Is een kwestie van afstellen... nu bij 120.000 nog steeds prrrima.
Maar goed, dat is een geartronic....
Ik heb het opgelost door een V40 met schakelbak te bestellen. Toen ik die Audi nam was er ook nog geen tuning voorhanden voor die motor
Geplaatst: 14.04.2013 - 17:19
door isomo
What's the problem?
Dat je niet elke keer met gierende banden als eerste weg bent aan het rode licht?
Zij die dit bijzonder belangrijk vinden hoeven NOOIT naar een of ander "automatisch" schakelsysteem over te stappen.
Zij die rijconfort hoog in het vaandel dragen :er is maar één optie : automaat, GT of powerschift, toegenomen rijconfort heb je gegarandeerd.
Snap heel de discussie niet echt.
PS : kijk wel uit naar de nieuwe 8-traps automaat voor een nog extra confort en toegenomen brandstofefficientie.
Geplaatst: 14.04.2013 - 17:31
door frank3523
isomo schreef:What's the problem?
Dat je niet elke keer met gierende banden als eerste weg bent aan het rode licht?
Zij die dit bijzonder belangrijk vinden hoeven NOOIT naar een of ander "automatisch" schakelsysteem over te stappen.
Zij die rijconfort hoog in het vaandel dragen :er is maar één optie : automaat, GT of powerschift, toegenomen rijconfort heb je gegarandeerd.
Snap heel de discussie niet echt.
PS : kijk wel uit naar de nieuwe 8-traps automaat voor een nog extra confort en toegenomen brandstofefficientie.
Heeft niks te maken met als eerste weg zijn. Ik vind het gewoon gevaarlijk. Ik wil dat als ik de beslissing maak om weg te rijden dat, dat ook gebeurt en niet pas na 1 seconde.
Geplaatst: 14.04.2013 - 17:57
door isomo
@ frank : ben je dan zo een schakelwonder?
Ook met manuele bak (waarmee ik nota bene 30 jaar me heb moeten behelpen), heb je ook niet instant vermogen.
Wel zet je je schrap bij een snel manoeuver, mits de nodige kennis van een automaat gaat dit ook prima....
Geplaatst: 14.04.2013 - 20:26
door The Volvoboy
Jij hebt een GT, dan heb je inderdaad niks te klagen met wegrijden bij het stoplicht.
Geplaatst: 16.04.2013 - 14:49
door Goteborg
Voorheen een v50 2.4 geartronic en nu een v40 T4 powershift. GT schakelde naar mijn idee boterzacht maar had een vertraging bij wegrijden. De V40 PS schakelt sneller maar grijpt zo nu en dan (vooral bij snel wegrijden) "rauw" aan. Voor mij is de powershift de betere automaat. Hierbij moet ik opmerken dat GT al van 2006 was en inmiddels zijn die automaten ook sterk verbeterd.
Geplaatst: 17.04.2013 - 08:48
door TomB
Ik heb na
dit ongelukje een A4 avant automaat (2011) te leen.. En alhoewel die in sport-stand prettig rijdt, blijf ik toch een liefhebber van een schakelbak. De vertraging waar in dit topic over gesproken wordt blijft aanwezig.