Pagina 1 van 2
V50 1.6d vermogen valt weg
Geplaatst: 27.03.2013 - 09:57
door Roberto30
Er gebeurt sinds deze week iets raars met m`n Volvo V50 1.6d uit 2008. Bij een koude motor (temperatuur buiten -4) start de auto perfect. Na een minuut of 10 te hebben gereden valt het vermogen weg, het lijkt alsof de noodloop ingaat. Het lijkt te gebeuren als ik boven de 3000 toeren kom. Vervolgens is het vermogen weg, ik heb moeite om de 100 te halen. Na opnieuw starten is het probleem verholpen en komt het ook niet meer terug.
Ik ben bang dat de turbo het bij de koude start begeeft. Apart detail: vorige week kleine beurt gehad en daarbij bleek dat de turboslang niet goed vast zat, er lekte daar ook olie. Maar dat is volgens de garage verholpen en moet het een probleem meer zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:22
door Karizma
Kan van alles zijn.
Van software update tot vervuilde EGR klep tot roetfilter...
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:25
door Roberto30
Karizma schreef:Kan van alles zijn.
Van software update tot vervuilde EGR klep tot roetfilter...
Bedankt voor het snelle antwoord! Een paar duizend kilometer terug is er een nieuw roetfilter op gezet en toen meteen een nieuwe egr-klep. dat was een hoop gedoe: na het plaatsen van een nieuwe klep bleef ik meldingen krijgen en viel de auto terug in noodloop. na een software-update was toen alles weer goed.
Met andere woorden: dat kan het toch niet zijn...ik ben zelf een beetje bang voor de turbo...
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:43
door BillyBob
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Auto viel zelfs stil midden op een superdrukke weg (stressen!). Vermogen viel af en toe zonder reden weg en ik kreeg de algemene anti-skid foutmelding. Opnieuw starten en alles ging weer normaal.... voor even.
Bleek uiteindelijk de brandstoffilter te zijn (vervuiling icm koude temperaturen). Normaal gezien wordt die wel vervangen bij 120.000 km dus weet niet of het hier van toepassing is?
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:46
door Roberto30
Hoi BillyBob: dat klinkt aannemelijk! Ik blijf het nog even aankijken, maar ga wel controleren of het filter is vervangen....
Bedankt voor de tip! Ik laat het resultaat nog even weten...
Trouwens, het gekke is dat ik de anti-skidmelding niet krijg...geen enkele melding...
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:56
door Roberto30
Toch maar even naar de dealer gebeld en het uitgelegd. Natuurlijk moet ik even langskomen, maar zij denken aan een niet goed werkende turbodrukregelklep...heeft iemand hier ervaring mee??
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:01
door BillyBob
Hi Roberto,
Die anti-skid was maar één keer. Ander keren zelfde fenomeen als jou, zonder melding. Vervelend is het wel. Succes!
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:03
door Roberto30
Hmmm dus brandstoffilter of turbodrukregelklep....ik ben benieuwd! Ik laat het nog ff weten!
Als er nog andere ideëen zijn hoor ik dat graag!!
Geplaatst: 27.03.2013 - 12:13
door V50-Mart
Volgens mij gaat een turbo fluiten voordat ie stuk gaat, dus je zou het moeten horen als die problemen gaat geven. Ik heb het ook gehad, bij mij was het de 1e keer een EGR probleem, en de 2e keer een lekke turboslang.
Geplaatst: 28.03.2013 - 10:03
door Roberto30
Kleine update: vanmorgen rustig gestart: niets aan de hand...auto rijdt goed geen problemen met wegvallen vermogen. Blijf het nog even aankijken, als het terugkomt meteen naar de garage...
Geplaatst: 28.03.2013 - 22:10
door Schorpioen
V50-Mart schreef:Volgens mij gaat een turbo fluiten voordat ie stuk gaat, dus je zou het moeten horen als die problemen gaat geven. .
Een fluitende turbo kan heel oud worden.
Is een teken dat hij goed werkt.
Hoorde je het maar als de turbo het gaat begeven.
Meestal zie je het aan een behoorlijke rookpluim en hoor je een harde klap.

Geplaatst: 03.04.2013 - 12:11
door Roberto30
Kleine update2: We zijn een week verder en het probleem is niet meer teruggekomen....kortom, ik blijf het nog even aankijken...
Geplaatst: 03.06.2013 - 10:51
door Bartk
hebben er ook last van...
wat ik wel merkte is dat de regelklep een beetje lekt aan de turbo (klein beetje roetafzetting onder de plastieken beschermkap van de motor). Heeft nog iemand dit al gezien?
Was ermee naar de dealer geweest, rapportje naar VOLVO gestuurd en volgens VOLVO is dit normaal (en ook niet gerelateerd aan het af en toe vermogensverlies)
Geplaatst: 03.06.2013 - 10:58
door Roberto30
Ik merk dat dit probleem vaker voorkomt. Inmiddels ben ik 10 duizend kilometer verder: geen enkel probleem meer! Toen het nog wel voorkwam was het een stuk kouder, zo`n min vier graden. Dat doet me vermoeden dat het meer een computerprobleem is geweest dan iets met de turbo...
Fingers crossed!
Geplaatst: 03.06.2013 - 21:45
door joris20
10.000 km en geen enkel probleem? Ontspan je vingers..
Geplaatst: 03.06.2013 - 22:02
door DSAce
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad met mijn v50 2.0diesel uit 2009. Toen naar de dealer gestapt, hebben toen de gaspedaal en nog iets vervangen. Probleem opgelost

geen vermogen
Geplaatst: 18.10.2014 - 23:35
door adehaan
ik had ook een probleem met geen vermogen met mijn v50, niemand kwam eruit wat het was. Ik heb alle kabeltjes van de turbosensors schoongemaakt met contactspray en daar na was het helemaal weg
Re: V50 1.6d vermogen valt weg
Geplaatst: 20.10.2014 - 14:03
door kevinwalter
Hier inderdaad het gaspedaal, en 3 injectors die kapot waren... Een auto met 70.000 KM op de teller. En wel de volle 3000 euro reparatiekosten betalen. Belachelijk dat daar geen coulance in zit. Gelukkig is het een leasebak...
Re: V50 1.6d vermogen valt weg
Geplaatst: 26.10.2014 - 18:20
door FreekBoumans
Hallo mede Volvo rijders,
Ook hier problemen met het 1.6D blok.
Sinds een week of 2 zit de motor permanent in de loopmodus. Dit deed ie wel eens vaker, maar dit was na een keer opnieuw starten weer verholpen. Nu dus niet meer helaas.
In versnelling 1 en 2 trek de motor nog enigzins door, vanaf de 3e versnelling dient er vanaf de 2000 rpm geschakeld te worden.
Gebeurt dit niet dan valt het vermogen weg, licht het dashboard op als een kerstboom en valt na een seconde of 5 de motor geheel uit. Hij is dan wel weer opnieuw te starten, maar van harte gaat het niet.
Er worden geen foutmeldingen weergegeven in het dashboard.
De auto is naar de garage geweest. De monteur dacht aan lekkende/vuile injectoren. Deze zijn schoongemaakt en goed vastgezet, maar helaas zonder resultaat.
Het probleem blijft bestaan en er is alleen nog mee te rijden in 'grootmoeder' modus.
Ik weet dat roetfilter/EGR een veel voorkomend probleem is, echter had ik bij de vorige reparaties daaraan niet de bovenstaande symptomen.
Hulp is van harte welkom!
Re: V50 1.6d vermogen valt weg
Geplaatst: 26.10.2014 - 20:57
door lint
Is de auto al uitgelezen op storingen bij de Volvodealer?