Pagina 1 van 1

Geluiden bij het remmen en sturen

Geplaatst: 28.03.2013 - 20:02
door Misha
Bij stevige bochten naar links komt er uit de rechtvoorkant een schrapend geluid, hoog schrapend. Een beetje het idee van een krijtje op het schoolbord maar dan toch weer wat lager.
NIet bij langzame bochten.

Recent is het dan ook zo dat er dan soms een extra zingend geluid bij komt dat met het motortoerental oploopt, dat verdwijnt na een seconde of 30 weer.

Bij aanremmen komt er uit diezelfde rechterkant soms ook een brommend geluid, een beetje het geluid alsof je gegroefde schijven hebt maar dan aan 1 kant. Remmen zelf is prima, en klauw blijft ook niet hangen zo te zien, geen rare groeven in de schijf.

Schijven hebben wel een mooie rand erop, blokken zijn halverwege.

Vandaag de voorremmen er af gehad, zeer uitvoerig gereinigd, ingevet en weer gemonteerd, maar helaas was het toch weer brommen en resoneren alsof er een gegroefde schijf op zit.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken ?

Geplaatst: 28.03.2013 - 20:05
door jpwg001
Controleer het peil van je stuurbekrachtigingsolie eens. Ik had ook dat geluid, toerentalafhankelijk. Is in een minuut gepiept.

Geplaatst: 28.03.2013 - 20:18
door Misha
Ha, thx voor de tip, net even gedaan en die staat prima.

Geplaatst: 28.03.2013 - 20:25
door jpwg001
Misschien een hitteschild bij een remschijf? Is alleen niet toerentalafhankelijk...

Geplaatst: 28.03.2013 - 20:26
door jpwg001
Of je wiellager...

Geplaatst: 29.03.2013 - 09:46
door Thijs
Ik weet bijna zeker dat het je hitteschild is, heb ik ook gehad! Gewoon ff tegen aan duwen om hem vrij te maken van de schijf.

Geplaatst: 29.03.2013 - 12:56
door Misha
jpwg001 schreef:Of je wiellager...
Die is reeds vervangen om die reden... ten onrechte dus helaas. :(

Geplaatst: 29.03.2013 - 12:58
door jpwg001
Dan zou ik het hitteschild eens een stukje naar buiten buigen. Dat heb ik ook een keer gehad. Geluid meteen weg.

Geplaatst: 29.03.2013 - 13:00
door Thijs
Misha schreef:
jpwg001 schreef:Of je wiellager...
Die is reeds vervangen om die reden... ten onrechte dus helaas. :(
Mooi dan...

Geplaatst: 30.03.2013 - 11:29
door Misha
Helaas was het ook niet het hitteschild: maarrr: nog eens even met de zaklamp gekeken en de stuurbekrachtigingsolie stond inderdaad bij een hete motor ruim onder het 'Cold' streepje. Nog wel op de peilstok.

Dus daar maar eens aangevuld en straks nog eens proberen.

Dat lager daar baalde ik ook wel goed van ja, maar dat risico loop je als je zelf eigenwijs bent.. :)

Geplaatst: 30.03.2013 - 11:38
door Thijs
Haha, das waar. Maar hopen dat dit het is dan!

Geluiden zijn altijd lastig te vertellen en al helemaal adviezen voor te geven blijkt maar weer!

Geplaatst: 30.03.2013 - 11:55
door jpwg001
Die vloeistof moet bij koude motor bij 'cold' komen. Dan moet er inderdaad wat bij! :P
Heeft het bijvullen soelaas geboden?

Geplaatst: 30.03.2013 - 20:13
door charly
Geacht forum,

In annex aan deze problematiek een vraag: hoe is het te verklaren dat mijn V70 D5 2002 bij het induwen van het pedaal een kleine neiging vertoont een ietsje naar rechts te trekken? De bandenspanning is OK. Wel merk ik op dat bedoelde remschijf (ofschoon beide gelijktijdig werden vervangen) minder sleet vertoont dan de andere. Kan het eventueel zijn dat de de losse beugel niet goed schuift?
Alvast bedankt.

Geplaatst: 30.03.2013 - 21:38
door jpwg001
Misschien heb je vuil in je systeem aan die zijde, waardoor je blokken hebben aangelopen in het begin en dat de blokken nu niet ver genoeg naar buiten komen. Of niet snel genoeg.

Geplaatst: 31.03.2013 - 00:54
door Thijs
charly, Bij mij waren het de draagarmrubbers. Op een gegeven moment zet hij ook een stapje opzij bij gas geven.

Geplaatst: 31.03.2013 - 18:51
door Misha
Thijs schreef:charly, Bij mij waren het de draagarmrubbers. Op een gegeven moment zet hij ook een stapje opzij bij gas geven.
Precies in de tegenovergestelde kant van het remmen.

Kan ook een niet gangbare klauw zijn overigens, en wellicht waarschijnlijker.

Geplaatst: 19.04.2013 - 15:02
door Misha
Het probleem van de ralle geluiden is inderdaad 100% opgelost, was dus te laag oliepeil van de stuurbekrachtiging, bedankt voor de gouden tip !