Pagina 1 van 1

Advies gevraagd extreme bandenslijtage

Geplaatst: 01.04.2013 - 23:02
door cuba pete
beste mede forummers,

Ik heb 10.000 kilometer geleden mijn S60 laten uitlijnen bij een bovag garage en vandaag kwam ik tot een schokkende ontdekking zie foto. Beide aangedreven winterbanden hadden ca 6mm profiel voor het uitlijnen en zijn nu tot op het canvas versleten bij de binnenkant.
Ik vraag graag advies over het volgende:

Heeft de garage hem verkeerd uitgelijnd en moet ik dit overnieuw laten doen?
of zijn de draagarmbussen dermate versleten dat deze slijtage op kan treden en dien ik deze ook gelijk te vervangen? (226000 km op de teller)

1 ding weet ik zeker, morgen zitten de zomerbanden erop ;-)

Geplaatst: 01.04.2013 - 23:06
door edraket
Veel uitlijners kijken helemaal niet naar de stuurdelen voordat er wordt uitgelijnd. Ik zou hier eens mee naar de uitlijner gaan en je beklag doen. Is gewoon prutswerk. Waarschijnlijk een stuurstang of fuseekogel stuk of inderdaad de draagarm rubbers. Dat moeten ze gewoon controleren bij het uitlijnen.

Geplaatst: 01.04.2013 - 23:08
door JeroenSpock
Mijn zomerbanden zagen er net zo uit. Euromaster had hem verkeerd uitgelijnd vorig jaar bij de apk. Dit jaar zagen de banden er zo uit, en moest er een stuurkogel vervangen worden. Dezelfde die vorig jaar ook al was vervangen.

Geplaatst: 01.04.2013 - 23:10
door lint
Dat lijkt inderdaad op een probleen van de stuurinrichting of wielophanging.
Je hebt na het uitlijnen niets vreemds gemerkt met rijden zoals niet goed sporen van de auto of rammels/bijgeluiden in de wielophanging?

Geplaatst: 01.04.2013 - 23:25
door cuba pete
Ja de auto heeft heel "zwabberig" aangevoeld na ca 2 weken na het uitlijnen.
en spoorde ook extreem, maar ik bleek ook een lekke achterband te hebben en na reparatie daarvan was het weer wat minder.

Maar ik heb nog steeds het idee dat hij "zoekt" en sinds kort maakt de stuurinrichting een geluid alsof je een scheet laat bij wat sterker indraaien.

Geplaatst: 02.04.2013 - 11:12
door cuba pete
Vanmorgen naar de garage gebracht en daar blijkt nu dat beide draamrubbers (onder-voor) zijn afgescheurd en er zielig bijhangen. Het advies is de draagarmen te vervangen.

Is dit goed te doen zonder brug voor een geoefend sleutelaar??

Geplaatst: 02.04.2013 - 12:57
door edraket
Draagarmen zijn prima zelf te vervangen. Kost ongeveer een uurtje per kant. Handigste is even de aandrijfasmoer los te halen om te voorkomen dat je de as uit elkaar trekt.

Zou wel even terug naar het uitlijnbedrijf. Kost je wel een setje banden zo. Wellicht willen ze je tegemoet komen bij aanschaf van een set nieuwe banden. Gewoon een slecht bedrijf.

Geplaatst: 02.04.2013 - 13:14
door JeroenSpock
Fijn... zal mijn draagarmen ook maar gaan controleren dan.

Geplaatst: 03.04.2013 - 09:27
door edraket
Kan nooit kwaad en ze gaan wel regelmatig stuk. Vaak krijgen ze al wat teveel ruimte na een paar jaar. Ze zijn dan niet stuk, maar bewegen meer dan wenselijk waardoor er ook al meer slijtage ontstaat. De sporing verandert dan onder belasting waardoor de banden dan meer slijten dan als de rubbers nog nieuw zijn.
Ik vervang ze altijd bij 2 ton of 8 jaar, dan is het mooie er wel af.