Pagina 1 van 1
kraken bij draaien van stuur
Geplaatst: 03.04.2013 - 12:30
door trabelski
Hallo,
ik heb sinds een week een krakend geluid vanaf links voor.
ik hoor het als ik stil sta en mn stuur draai om weg te rijden
of bij langzaam rijden en dan het stuur flink draai.
Wat zou dit kunnen zijn? Iemand met de zelfde klacht wel eens gehad?
gr
Geplaatst: 03.04.2013 - 14:46
door Musicus
Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Geplaatst: 03.04.2013 - 18:53
door VolvoS801999
Hoi,
Ik heb hetzelfde, sinds bij mijn S80 de veerpootlagers en veerzittingen zijn vervangen voor hardere, gemodificeerde exemplaren. Hij doet het alleen als het echt koud en vochtig is buiten, wanneer ik stil sta en snel aan het stuur draai. Na nog geen 50 meter rijden is het al weer weg.
Bij navraag bleek dit een normaal verschijnsel te zijn, schijnbaar omdat het rubber stugger is. Bij mij zijn namelijk die onderdelen wel 3x onder garantie vervangen, juist vanwege die klacht. Ik herken het wel, maar de mijne doet het dan aan beide kanten en ik erger me er niet aan; omdat het normaal is. Bij jou kan het dus ook de veerpootlager en/of veerzitting zijn.
Rens
Geplaatst: 03.04.2013 - 19:39
door jpwg001
Krakend geluid kan veroorzaakt worden door een versleten veerpootlager. Was bij mij de oorzaak van vervelend gekraak.
Geplaatst: 03.04.2013 - 20:17
door trabelski
jpwg001 schreef:Krakend geluid kan veroorzaakt woorden door een versleten veerpootlager. Was bij mij de oorzaak van vervelend gekraak.
Is dat een flinke klus om te repareren?
Geplaatst: 03.04.2013 - 20:17
door trabelski
Musicus schreef:Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Als ik weet waar het reservoir zit ga ik gelijk kijken!
Geplaatst: 03.04.2013 - 21:52
door Musicus
trabelski schreef:
Als ik weet waar het reservoir zit ga ik gelijk kijken!
Links, onder het koelvloeistof reservoir. Reservoir is zwart.
Geplaatst: 03.04.2013 - 22:10
door Rome
Homokineet ?
Geplaatst: 04.04.2013 - 01:43
door jpwg001
trabelski schreef:jpwg001 schreef:Krakend geluid kan veroorzaakt woorden door een versleten veerpootlager. Was bij mij de oorzaak van vervelend gekraak.
Is dat een flinke klus om te repareren?
Ligt er aan hoe handig je bent. Ik durf het zelf niet aan, maar de volvospecialist rekende er een uur voor. Wiel er af, veerpoot er onderuit en het lager zit er bovenop.
Geplaatst: 04.04.2013 - 01:44
door jpwg001
Musicus schreef:Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Had ik ook, toerentalafhankelijk.
Geplaatst: 04.04.2013 - 17:53
door trabelski
jpwg001 schreef:Musicus schreef:Zit er genoeg stuurbekrachtigs olie in het reservoir? Ik kreeg vreemde geluiden, maar dan vooral bij het nemen van snelle bochten...
Had ik ook, toerentalafhankelijk.
bij mij geen toeren, denk zelf dat het een rubber van iets is. als ik in de ochtend het stuur omdraai kraakt hij flink als de auto warm is lijkt het minder te worden..
Geplaatst: 04.04.2013 - 19:37
door Morgenstond
Misschien komt het geluid uit het rubber dat geplaatst is op de plek waar de stuurstang door het schutbord gaat. Mijn S60 heeft daar ook last van gehad. Ik heb er indertijd een topic over geplaatst, maar ik kan dat helaas niet terugvinden. De oplossing was wat vet ertussen. Mijn garage heeft dat gedaan, dus ik weet niet precies hoe het zit.
Geplaatst: 04.04.2013 - 21:03
door pieneman
Ik dacht in de eerste instantie dat het mijn homokineet was. Via dit forum heeft iemand mij erop gewezen dat het de veerpootlagers kunnen zijn. Op een stuk met oneffenheden heb ik de auto zowel linksom als rechtsom een paar rondjes laten rijden in de uiterste stuurstand. Zo kwam ik erachter dat het gekraak op hield na een half rondje en niet meer terug kwam, homokineet dus uitgesloten.
Zodra de veer meegedraaid is met de veerpoot, en het veerpootlager niet meer hoeft te werken, stopt het kraken. Wellicht een test om je rubbers en homokineet uit te sluiten.
Heb het zelf nog niet vervangen, maar is af en toe wel gĂȘnant als je een parkeerhaven in gaat waar mensen staan....... Klusje voor van de zomer.
Geplaatst: 04.04.2013 - 22:29
door trabelski
Pff kunnen veel oorzaken zijn dus....
Ik ga er een specialist naar laten kijken hopen dat de schade beperkt is!
iig bedankt voor de reacties
Geplaatst: 06.04.2013 - 14:03
door trabelski
VolvoS801999 schreef:Hoi,
Ik heb hetzelfde, sinds bij mijn S80 de veerpootlagers en veerzittingen zijn vervangen voor hardere, gemodificeerde exemplaren. Hij doet het alleen als het echt koud en vochtig is buiten, wanneer ik stil sta en snel aan het stuur draai. Na nog geen 50 meter rijden is het al weer weg.
Bij navraag bleek dit een normaal verschijnsel te zijn, schijnbaar omdat het rubber stugger is. Bij mij zijn namelijk die onderdelen wel 3x onder garantie vervangen, juist vanwege die klacht. Ik herken het wel, maar de mijne doet het dan aan beide kanten en ik erger me er niet aan; omdat het normaal is. Bij jou kan het dus ook de veerpootlager en/of veerzitting zijn.
Rens
oke thnx voor de tip, ik hoor het ook als ik langzaam een stoeprand oprij...
Geplaatst: 07.04.2013 - 20:42
door Teebonk
Hallo,
Bij maximale stuuruitslag kan het zijn dat je stuur uitslag begrenzer 'droog' is.
Even goed invetten misschien?
groet, Thijs
Geplaatst: 07.04.2013 - 20:43
door trabelski
Teebonk schreef:Hallo,
Bij maximale stuuruitslag kan het zijn dat je stuur uitslag begrenzer 'droog' is.
Even goed invetten misschien?
groet, Thijs
thnx voor de tip!
Geplaatst: 07.04.2013 - 20:45
door Teebonk
We horen graag of dit het was..!
groet, Thijs
Geplaatst: 07.04.2013 - 20:49
door trabelski
Teebonk schreef:We horen graag of dit het was..!
groet, Thijs
gaat het snel na laten kijken
de schade wordt gemeld

Geplaatst: 16.04.2013 - 21:26
door ASS60
En, nog nieuws...?
Heb dezelfde klachten maar daarnaast een *kloink* in het vooronder, danwel *klok*. Bij wegrijden, drempeltje, kuilen maar soms ook op asfalt met een knikje. Nu met de tethysjes er weer onder vind ik m ook erg zoekerig, in de stad volgt ie elke spoor en is het stuur heel bewegelijk.
En nou niet gelijk: banden! Oke, van 16" Michelin Alpin naar 17" 225 Conti's, maar dat moet toch kunnen.
De auto heeft aandacht nodig, afspraak is reeds gemaakt. Naast wat elektra focus op onderstel/sturen. Kortom de lijst is lang... waar te beginnen? Tips anyone, kosten...
bijna twaalf, 175.000 km