Pagina 1 van 1

Slotbouten

Geplaatst: 06.04.2013 - 12:47
door diesel01
Ik ga, zodra mijn vrouw terug is met de auto, de zomerbanden monteren.
Wij hebben de 19" Achilles velgen en een orgineel setje slotbouten van Volvo.
Omdat ik veel problemen lees met slotbouten is mijn vraag wel of niet monteren met slotbouten.
De inch maat velg is natuurlijk 1 die erg gewild is, anderzijds als het met donder en geweld vast zit zodat ik het ook niet meer los krijg.
Iemand advies?

Geplaatst: 06.04.2013 - 13:23
door lint
Ik gebruik mijn slotbouten niet meer in verband met de mogelijke problemen met het loskrijgen van die bouten.
Het risico van diefstal van de velgen neem ik dan maar.

Geplaatst: 06.04.2013 - 14:07
door Bas1982
Ik heb nog nooit problemen met slotbouten gehad. Gewoon Met de momentsleutel aandraaien. Vind het risico voor het niet gebruiken ervan ook te groot met 19" velgen.

Geplaatst: 06.04.2013 - 14:09
door Theo V70
Altijd netjes de slotbouten behandeld met kopervet en vastgezet met momentsleutel. Na het demonteren goed schoonmaken met een tandenborstel. Vers kopervet er op.

Ik dacht: "problemen met slotbouten zal mij niet overkomen".
Tot vorig jaar........ Een illusie en tientallen pecunia armer maar een ervaring rijker.
Sindsdien gebruik ik geen slotbouten meer!

Het leven is een aaneenschakeling van keuzes 8)

Geplaatst: 06.04.2013 - 14:23
door V70/2.4D/2003
Auto is all-risks verzekerd. Het is een beetje l*llig als je 's ochtends bij de auto komt en het ding staat op een paar bakstenen maar de verzekeraar zal dan uitkeren. Tenzij die verzekeraar van mening is dat je slotbouten MOET gebruiken, dan is het niet anders.

Geplaatst: 06.04.2013 - 16:03
door Gast
Ik heb vandaag de zomervelgen weer onder de C70 gemonteerd. Na ze eerst gemonteerd te hebben, heb ik ze later toch verwisseld voor de normale wielmoeren. Ik kreeg bij de eerste slotmoer bij het aandraaien geen goed gevoel.
Ik gebruik al een lik kopervet en een momentsleutel, maar toch.
Vorig jaar bij het monteren van de wintervelgen van de V60 van hetzelfde type (nieuw type, 6-kant in het midden) 1 stukgedraaid, zonder verdere aanleiding. Met veel hangen, wurgen, zweten en vloeken uiteindelijk zonder schade aan de velg losgekregen, maar een onbestemd gevoel aan overgehouden.
Velgen vallen bij mij ook onder de all risk verzekering. Dan heb ik ook nog een alarminstallatie met hellingshoeksensor. Dan ben je toch wel ijskoud als je onder begeleiding van het geloei van het alarm de velgen alle 4 toch nog demonteert.

Geplaatst: 06.04.2013 - 16:14
door V70/2.4D/2003
Dan ben je toch wel ijskoud als je onder begeleiding van het geloei van het alarm de velgen alle 4 toch nog demonteert.
Daarom nemen ze tegenwoordig het hele ding maar mee en slachten hem elders.

Geplaatst: 06.04.2013 - 16:15
door Gast
maar ook dan heb je het geloei Ger. Bovendien als ze toch de hele auto meenemen, maakt slotbouten ook geen verschil meer.

Geplaatst: 06.04.2013 - 16:15
door Paul
De nieuwe versie van de slotbouten zijn weer in de aanbieding deze Lente.
Als ik de bouten zag van mijn V50 mogen die na 6 jaar ook wel vernieuwd worden.

Geplaatst: 06.04.2013 - 16:16
door Gast
Ik had de nieuwe versie, en ik had ook problemen met de nieuwe versie. De vernieuwing is dus geen enkele garantie dat je geen problemen krijgt.

Geplaatst: 06.04.2013 - 16:21
door Paul
Ohw, ja onder de C30 zitten de nieuwe, maar natuurlijk nog niet naar gekeken haha!

Geplaatst: 07.04.2013 - 13:18
door diesel01
Mhhmm, ik heb de velgen al gemonteerd met gewone bouten en zou nu slotbouten gaan monteren maar eigenlijk nu tot de conclusie gekomen dat het beter is om gewoon de bouten te laten zitten en geen slotbouten te monteren.
Overigens zag ik dat Jelmer(Volvovelgen.com) WD40 op de moeren gebruikt en ze zaten netjes vast en kon ze zonder mijzelf te vermoorden los krijgen.
Ik heb ze ook maar van een lik WD40 voorzien.

Geplaatst: 07.04.2013 - 13:28
door Gast
ik doe altijd een lik kopervet.