Pagina 1 van 2
Sowieso Volvo... maar welke?
Geplaatst: 06.04.2013 - 18:59
door dh105
ik rij nu in een s80 2.9, uit 1999. Erg gave wagen, maar de aanstaande APK is kritisch/waarschijnlijk kostbaar, en als dat al niet de druppel zou zijn dan komt er binnenkort nog meer onderhoud aan, dus... nu verder!
ik twijfel erg tussen de wat "oudere" 460/V70 vs een S80 2.4. Voor alles is wat te zeggen. Ik heb een 740 gehad (daar begon de liefde), en met name in onderhoud zal de 460 wat fijner zijn, dan het BEEST s80, hoe tof die wagen ook is.
ik ben geen handige sleutelaar dus wel afhankelijk van de specialist. Heb een fijn adresje dus dat zit wel goed, maar... wat zou jullie advies zijn?
Geplaatst: 06.04.2013 - 19:18
door t5power
van s80 naar 460 is wel erg inleveren qua rijgenot. Waarom niet een s60 anders? Ook niet al te duur.
Geplaatst: 06.04.2013 - 19:35
door Shockwave
Met de 400 serie, die ik een paar jaar heb gereden, was het elk jaar ook prijs met de APK. Ik denk dat je met een 400 serie niet zóveel goedkoper uit bent met onderhoudskosten dan met je s80. Waar het voordeel van de 400 serie wel in ligt zijn de veel lagere vaste kosten als brandstof, verzekering en wegenbelasting. Maar weet wel dat je vergeleken met een s80 wel comfort en zeker ook ruimte gaat inleveren. Als je toevallig qua de lengte van 2 meter benaderd zou ik een 400 serie niet aanraden. Mocht je voor de 400 serie gaan, zoek dan naar een 2.0i motor. Dat zijn hele fijne blokjes met nog verbazingwekkend veel pit, zeker op hogere snelheden. Bij 120 op de snelweg en je trapt het gaspedaal in ga je steeds nog stevig vooruit en niet zomaar vooruit.
Verder geef je aan '460/V70'. Waarschijnlijk weet je dat wel, maar even een slash tussen '460' en 'V70' is wat simpel natuurlijk

Het zijn totaal verschillende auto's. Rij zelf nu 850 (vergelijkbaar met V70), en kan dus heel goed vergelijken met de 400 serie. Ik kan zeggen dat de 850 serie, zoals te verwachten, echt veel meer auto is. Ook hier zullen de onderhoudskosten niet gigantisch veel lager liggen dan met je s80. Vaste kosten liggen natuurlijk wel iets lager en je krijgt een heerlijke pure auto met een machtige 5 cilinder. Ruimte is er in een 850 ontzettend veel, ik denk zelfs wel meer dan de s80.
Weet niet wat een s80 2.9 drinkt, maar dat zal niet onderdoen voor V70 denk ik.
Tot zover mijn bescheiden mening

Geplaatst: 06.04.2013 - 23:28
door dh105
met de s80 rij ik, als ik normaal doe, grofweg 1:12,5. Is een keuze, maar het tikt (crisis, hé) aardig aan. En ben nu een paar keer verrast met defecten die stevig in de papieren liepen. Daar ben ik nu wel klaar mee, dus ben me vooral aan het oriënteren.
Het verschil tussen 460 en V70 is me helder

. Heb een V70 gehad, fijne wagen, maar die is door een vrachtwagen destijds ietsjes verkort. Toen S80 gaan rijden, met alle gedoe van dien. Al blijft die 2.9 6-cil wel fantastisch natuurlijk.
De 460-move zou voortkomen uit mijn theorie dat de techniek dan eenvoudiger is en daarmee dus goedkoper. Of is dat te snel gedacht? De s80 moet komende week op voor de apk (loopt begin juni af), en ongeacht het resultaat wil ik er wel afscheid van gaan nemen. Wel goed overwogen, uiteraard, en ik wil bij Volvo blijven.
nu heb ik de volgende gezien
460
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... grijs.html
automaat, dus fijn. en eenvoudig(er) qua techniek, en vaste kosten stukje lager.
S40
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
Stapje terug van de S80, maar nog wel binnen mijn gewenste uitrusting, denk ik. En 2.0 in zo'n auto moet prima kunnen. De 200+ pk van nu in de s80 is leuk, maar hoeft niet per se.
beiden voor een spotprijs, dus ik wil ze eerst zien. Heb liever zoiets en dan zelf nog een goed bedrag erbij voor 1x diep en stevig onderhoud, dan dat ik (weer...) moet vetrouwen op "boekjes", "facturen" en blauwe ogen.
wat is jullie reactie? ALLER-liefste heb ik een 850-station of V70-station, maar dat is budgettair misschien nog een uitdaging.
Geplaatst: 06.04.2013 - 23:42
door Shockwave
Wat betreft die 460: dat is een CVT, staan bepaald niet goed bekend. Lekker laten staan en een ZF bak of handgeschakeld kopen. Op zich heb je wel een punt dat de techniek simpeler en iets goedkoper is, alleen ik denk zelf niet zóveel goedkoper dat je er grof geld op gaat besparen. Hangt verder natuurlijk ook sterk af van de onderhoudshistorie.
De S40 is een leuke auto zo op het eerste gezicht, maar net wat je zegt, eerst maar eens goed in het echt bekijken

Geplaatst: 06.04.2013 - 23:48
door dh105
wat houdt dat CVT in?
de S40 deed mijn hart een klein beetje sneller kloppen. Misschien veel te snel, maar het lijkt te voldoen aan wat ik wil. Nog meer tips/suggesties? Hoe staan dit soort S40's bekend?
Geplaatst: 08.04.2013 - 10:34
door dh105
vanmiddag even kijken bij de s40 én een net gevonden 850 2.4 station.
laatsgenoemde heeft 300k gelopen. nog specifieke aandachtspunten?
Geplaatst: 08.04.2013 - 11:19
door Shockwave
Wat betreft de 850 aankooptips:
http://www.volvo850forum.nl/index.php?P ... pic=7007.0
Van (technische) dingen waar je aan twijfelt op de auto: gewoon een foto maken en hier posten ofzo, kunnen wij er onze mening over geven.
Geplaatst: 08.04.2013 - 11:40
door dh105
handige link, dank!
Twijfel erg tussen s40 en 850, merk ik. Qua auto's lastig te vergelijken, maar wil vooral "safe" zitten met onderhoudskosten. 850 lijkt mij beter te onderhouden door de kenner, s40 is (neem ik aan?) toch meer laptop-gestuurd dan de 850, met dito kosten.
sec obv onderhoud, met de aanname dat beiden gewoon "goed" zijn nog, wat verwachten jullie dan op onderhoudsgebied aan kostenverschil tussen deze 2 auto's?
Geplaatst: 09.04.2013 - 08:41
door jan weemering
Je kan ook naar een 960 / s90 kijken.
wel een grote auto met veel comfort, en een simpeler techniek dan een S80
zijn niet zuinig dat zeg ik er wel bij
je kan ook naar een 940 kijken, wat eenvoudiger maar nog steeds veel ruimte en rijd heerlijk
Geplaatst: 09.04.2013 - 09:57
door dh105
vanmiddag even kijken naar:
http://www.autotrader.nl/auto/53t9g/detail/
wat denken jullie hiervan?
ben daar wel benieuwd naar.
940 is inderdaad wel een interessante optie.
Morgen gaat de lieve s80 op voor de APK, maar ik verwacht er teveel kosten aan, dus "moet" dan iets anders, het is niet meer redelijk veel geld aan de S80 uit te geven
Geplaatst: 09.04.2013 - 10:00
door jan weemering
Tja, wat kan je verwachten voor 949 euro.
een behoorlijke fiets is duurder
Geplaatst: 09.04.2013 - 10:17
door dh105
dat is zeker waar. Voor mijn gevoel, in deze prijscategorie, met volvo toch net wat meer zekerheid dan met de Golfjes van deze wereld. Dit soort auto's worden in elk geval niet afgeragd door kereltjes van 18, heb ik het idee..
Geplaatst: 09.04.2013 - 11:23
door raspaardje
jan weemering schreef:je kan ook naar een 940 kijken, wat eenvoudiger maar nog steeds veel ruimte en rijd heerlijk
Hier een goed exemplaar:
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... e-1997-LPT
Geplaatst: 09.04.2013 - 14:13
door dh105
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... -1996.html
hij is bijzonder, en daarmee toch wel érg gaaf. Maar een... no go, vrees ik? Of is deze 850 techniek nog wel enigzins standaard en meer uiterlijk anders?
Geplaatst: 09.04.2013 - 15:49
door Shockwave
Maar een... no go, vrees ik? Of is deze 850 techniek nog wel enigzins standaard en meer uiterlijk anders?
Waarom zou het een no go zijn? Qua techniek is het simpel, een normale 2.5 20V. Geen zaken als een turbo die het wat gecompliceerder maken. Ik doe zelf vrijwel al het onderhoudt aan de deze motor zonder ooit een monteursopleiding te hebben gevolgd. Dus voor de techniek hoef je het niet te laten met een WPH en een gezond verstand.
De auto heeft met een 2.5 20V overigens geen 193 pk, maar 170 pk.
De advertentie zegt 'sportonderstel'. Meestetijds is een auto dan verlaagt, dat is deze duidelijk niet. Dus dat is een vraagteken.
Een verbruik van 1:12,5 kán, maar is wel heel positief, 1:10-1:11 is realistischer.
De buitenkant lijkt nog redelijk netjes, de vorige eigenaar heeft zelfs angel eyes ingebouwd (moet je van houden, ik wel iig). Spoiler op de kofferklep is ook erg fraai.
Onder de huid kijken kan ik echter niet met deze foto's, dus de technische staat zal ter plekke gecontroleerd moeten worden.
Geplaatst: 09.04.2013 - 15:58
door Walter
De auto kan een Sportsline hebben, daar maakt een wat sportiever onderstel deel van uit.
Geplaatst: 09.04.2013 - 18:20
door dh105
ik heb 'm gezien... ga ik niet doen. Iets met geld en over een schutting gooien.
Ik heb wat onmogelijk eisen wellicht. Zoek een degelijke, 850/940/960/V70, voor rond de 1000 euro mét apk. Optisch hoeftie echt niet de mooiste te zijn, ik weet wat voor mooie motoren erin kunnen liggen. Liever goed en lillik, dan andersom.
Geplaatst: 09.04.2013 - 20:01
door Discovery
Geplaatst: 09.04.2013 - 20:13
door dh105
dank, heb gereageerd!
ik woon in amersfoort (werk in Utrecht),dus de afstand is ietwat onhandig. Maar, we'll see
